Desemberutgaven av britiske Vogue har fått oppmerksomhet allerede før den har rukket å nå butikkhyllene, og Edward Enninful hylles for det som er hans første utgave som ny redaktør. Det er coveret med modell og aktivist Adwoa Aboah som først og fremst er på alles lepper. Men det er mer. Igjen får nemlig norsk mote hederlig omtale internasjonalt. 

Norske Tanja Hoff og hennes merke Hoff nevnes nemlig i magasinets Designer Profile som en designer man bør følge med på.

“Hennes kolleksjoner er ofte en kulminasjon av uvante materialer for å skape enkle silhuetter. Hoff henter inspirasjon fra mørke historier, og nyter å hente ut det vakre fra det mørke”, står det i magasinet, som også mener motemerket har much more to come.

– Det å bli nevnt i Vogue er helt fantastisk. Det er noe man drømmer om som designer, men at det faktisk har blitt til virkelighet er nesten ikke til å tro! Ord ble fattige da jeg åpnet magasinet i en liten bladkiosk midt i London sentrum, og leste ordene “…this upcoming designer has much more to come and we will be watching her closely”. Det å få en slik kommentar fra Vogue er mer enn jeg noensinne kunn drømt om. Jeg er så stolt og føler en helt enorm takknemlighet, forteller Tanja Hoff til VIXEN. 

Hva betyr det å være en del av nettopp denne utgaven av magasinet? 

– Det er en stor ære å få være en del av akkurat denne utgaven. Helt siden april har jeg sett frem til å se hva Edward Enninful ville levere som ny redaktør for magasinet, og han skuffer ikke. For en mann! Og når jeg fikk beskjed om at Hoff kom til å bli nevnt i magasinet, og at det var Enninfuls første utgave jeg fikk være en del av, holdt jeg på å svime av!

Stadig flere norske designere, merker og butikker får internasjonal oppmerksomhet, hvorfor tror du det er slik?

– For Hoff som brand ser jeg at vi får mest respons fra de bosatt i England og i New York. Det er også disse byene jeg har fått mulighet til å vise meg frem i som følge av det. Tidligere har Hoff vært i blant annet Fashion Fanzine basert i London og New York og våren og høsten 2016 deltok vi også under NYFW som var en fantastisk erfaring å ta med seg videre. Jeg tror generelt stadig flere norske merker søker litt utenfor landegrensene i tidligere stadier enn før. Sosiale medier åpner jo også for mange nye muligheter. Norge er på vei opp, det er det vel ingen tvil om. Jeg tror det kommer av at vi har så mange dyktige designere med unike stemmer og en go and get it-innstilling som er større enn på lenge. Jeg gleder meg til å følge med på hva vi som bransje i Norge får til de neste årene.