I 2007 ble No Nationality, også kjent som NN07, grunnlagt. Nå feirer de ti år, 17 destinasjoner og mer enn 280 modeller.

– Når jeg ser tilbake på de ti årene som har gått, er jeg ekstremt glad for at vi var så naive som vi var da vi startet. Hadde jeg kjent til alle utfordringene som ville komme, er det ikke sikkert at jeg hadde turt å legge ut på denne reisen. Det er en reise som har utviklet seg raskere enn vi har turt å håpe på, og vi er enormt takknemlige for hvor langt den har bragt oss, forteller Victor Lindh, en av grunnleggerne bak merket, til VIXEN. 

For NN07 har det nemlig alltid vært viktig å gjøre ting på deres egen måte, uten nødvendigvis å la seg påvirke av alle andre.

Derfor bruker de vanlige mennesker som modeller – mennesker de møter på gata når de for hver sesong reiser til et nytt sted i verden.

Det handler både om å hylle vanlige mennesker, og diversiteten, forteller Lindh.

– Vi vil hylle personligheter, fortelle deres historier og inspirere andre til å møte folk og oppleve verden. Vi liker det uventede møtet som oppstår når vi hver sesong besøker en ny destinasjon med nye mennesker, og elsker den dynamikken det skaper. 

For det er nettopp den dynamikken som ligger til grunn for merket, nemlig inspirasjon fra hele verden, samtidig som røttene er skandinaviske.

– Vi finner inspirasjon på alle våre reiser og fra alle menneskene vi møter. Vi er inspirert av japanernes sans for detaljer og kvalitet, av italiernes bruk av farger og materialer og av den skandvinaviske designkulturen. 

Så hva er det mest minnerike?

– Det er mange historier å fortelle om alle våre kampanjer og alle har på en måte noe spesielt. Men hvis vi skal fremheve én må det være kampanjen vi gjorde i Merzouga-ørkenen på grensen mellom Algerie og Marroko i 2010. Nomader uten nasjonalitet i et ingemannsland var modellene våre, og ørkenen var bakgrunnen i en kampanje som fortsatt er en av våre favoritter. Her følte vi at vi for alvor lykkes i ambisjonen om No Nationality. Det var virkelig helt unikt, og var med på å forme oss som brand. 

For å feire seg selv og ti år på motemarkedet lanseres nå en 260-siders bok som forteller hele historien til merket.

– Det føles naturlig å oppsummere og å gjøre opp en status på de første ti årene. Ikke minst å få muligheten til å si takk til alle menneskene som har vært med på å skape reisen. Samtidig er det også en måte for oss å se frem mot de kommende ti år. 

Og i mellomtiden er dere allerede på vei til neste destinasjon?

– Det neste kampanjen er en vi gleder oss veldig til. Det handler om at gode ting tar tid. At man skal ta seg tid til å gjøre ting skikkelig, enten det kommer til mat, kjærlighet eller mote. Slow living. Destinasjonen er Italia. Her tar en balsamico-olje den tiden en balsamico-olje tar, det er lange middager med hele familien og spesialister som har brukt et helt liv på å perfeksjonere det de gjør. Det er verdt å hylle, og det er nettopp det som er målet med denne kampanjen, avslutter Lindh.