De siste årene har skandinavisk smykkedesign virkelig fått vind i seilene. Et av merkene alle snakker om er danske Anni Lu.

LES OGSÅ: Tom Wood åpner ny konseptbutikk

Det er ikke bare merket som er på alles lepper, men også kvinnen bak, grunnlegger og designer Helle Vestergaard.

Tidligere i år vant hun Årets stilikon under danske ELLE Style Awards for sin stil som kanskje best kan beskrives som en cool og casual hverdagslook med unike detaljer som prikken over i’en. Selv mener hun utgangspunktet for egen stil er nysgjerrighet, og ikke minst en forkjærlighet for å eksperimentere med ulike farger og materialer samt å mikse trend med unike vintage pieces. Det er nemlig en klar sammenheng mellom Helles stil og smykkene hun lager for Anni Lu. Merket har nettopp fokus på lekne former, farger i alle regnbuens farger og materialer som halvedelstener, gull og krystaller som en direkte forlengelse av hennes personlige stil.

Vi fikk et mailintervju med Helle om Anni Lu, merket, buzzen og veien videre.

Anni Lu har blitt merket alle snakker om – og det i konkurranse med en rekke sterke både danske og skandinaviske tilbehørsbrands?

– Jeg vil gjerne at Anni Lu skal henvende seg til alle. Alle skal kunne finne et smykke de liker og som passer perfekt uansett personlig stil. Jeg håper at det betyr at alle synes deres Anni Lu-smykke er laget spesielt for dem og derfor er veldig personlig, og at det nettopp er derfor man har lyst til å snakke om det og å vise det frem.

Det er virkelig overalt – både i motemagasiner, på sosiale medier og på influencere, både her hjemme og internasjonalt – hva betyr buzzen i sosiale medier for merket?

– Jeg har alltid vært glad i Instagram, og Anni Lu skal være et Instagram-vennlig merke. Samtidig vil jeg at det skal kunne styles med mange ulike stilarter, og det har heldigvis ført til at Anni Lu får mye oppmerksomhet. Det er viktig for meg å takke alle jentene og kvinnene som har vist Anni Lu, både som privatpersoner og som profesjonelle bloggere, stylister og moteredaktører.

Hvordan kom du opp med ideen og konseptet for Anni Lu?

– Jeg har tidligere hatt et annet tilbehørsmerke i en kortere periode og solgt det i noen av de beste butikkene i Danmark og Norge, men sluttet fordi jeg var opptatt med min karriere i magasinbransjen i min jobb som Creative Director. En dag møtte jeg en av mine største kunder fra den danske butikken Lot29 som spurte meg om jeg ikke skulle lage noen nye ting fordi de var så glad i det jeg lagde den gangen. Det fikk meg til å tenke, og noen måneder senere presenterte jeg et lite utvalg til samme butikk. De elsket det og solgte alt. Så skøyt det for alvor fart, og seks måneder etterpå sa jeg opp min stilling for å kunne fokusere 100 prosent på Anni Lu. Navnet er en sammenskriving av navnene til min mor og min datter, Anni og Luella, som er de viktigste personene i livet mitt.

Zodiac-kolleksjonen er nettopp sluppet – fortell litt om den?

– Jeg elsker når smykker har en personlig betydning. Både for den som bærer smykket, men også for folk som ser det. Det er noe mystisk med stjernetegn og fødselsdagssteiner, og når jeg møter nye mennesker spør jeg ofte hvilket stjernetegn de er født i. Jeg mener det speiler personlighet og hvem man passer spesielt godt sammen med, både når det kommer til vennskap og romantikk. Jeg liker det magiske som ligger i det. Også liker jeg at smykkene mine representerer mennesker som står meg nær. Jeg har min datters stjernetegn på et armbånd sammen med min egen fødselsdagsten og min mors forbokstav A rundt halsen sammen med min manns stjernetegn. Jeg har jobbet med Zodiac-kolleksjonen samtidig som med In Character-kolleksjonen som ble lansert forrige år, og jeg synes de to kolleksjonene er en så godt match.

Anni Lu er jo blant annet kjent for sin lekenhet og bruk av farger – noe som har mye til felles med din personlige stil, som du nylig vant Style Icon of the Year for under ELLE Style Awards – hva betyr en slik pris for deg?

– Det betød i første omgang at jeg måtte holde en takketale foran flere hundre mennesker. Det gjorde meg skikkelig nervøs, men var også en fantastisk opplevelse. Personlig betyr det veldig mye for meg ettersom jeg også ser det som en annerkjennelse av Anni Lu som nå er blitt et kjent merke. Også er det selvfølgelig alltid superfett å vinne en pris!

Hva er planene for Anni Lu videre?

– Akkurat nå er det så travelt med å utvikle nye styles og design og ikke minst å stå for den løpende driften at  jeg ikke har tid til store, avanserte strategier. Det viktigste for meg er uansett at Anni Lu utvikler seg slik at jeg fortsatt synes det er en fest å gå på jobb med alle de inspirerende menneskene jeg har møtt gjennom merket, både forhandlere, presse og andre samarbeidspartnere. På business-siden kan vi snart presentere agenter i en rekke land. Det blir veldig spennende!