Fredag er det Black Friday. Tradisjonen har for lengst kommet til Norge, men det er det ikke alle som er like glade for. Stadig flere aktører, for ikke å nevne forbrukere, tar nemlig avstand fra konseptet – i tråd med fokuset på både bærekraft og mote for fremtiden som lenge har stått sterkt i trendbildet.

En av dem er Holzweiler. De viser til at de mindre butikkene mister fortjeneste ved at den moderne kunden trenes til kun å handle på salg. Det skaper salgsmonstre som kun vil handle til reduserte priser, og butikkenes marginer blir presset, heter det i en pressemelding fra motemerket. Holzweiler velger dermed å stenge butikken i Oscarsgate med streikevakt, utdeling av hjemmestrikkede oransje skjerf og klementiner på fredag. Nettbutikken og butikken på Fornebu vil fremdeles holde åpent, men 20 prosent av all omsetningen som kommer inn i løpet av dagen vil gå til Kirkens Bymisjons juleaksjon.

– Vi ønsker å ta avstand fra dette enorme salgsfokuset. Både våre egne butikker og flere av våre kunder opplever salgspresset og føler seg presset til å dumpe prisene. Vi ønsker ikke å være en del av en bransje der vi trener opp sluttkunder til å kun handle på salg. Vi ønsker ikke å bidra til et forbrukersamfunn der vi kun er ute etter det beste tilbudet til lavest pris. Men når Black Friday er blitt den dagen den er, håper vi at vi kan klare å flytte fokuset over på noe annet som er viktigere, som Kirkens Bymisjons juleaksjon Gled en som gruer seg til jul, sier Susanne Holzweiler. 

Tidligere denne uka skrev vi om SoBo Community som er en av aktørene som nå ønsker å endre forbruksmønsteret med det som er en delingsplattform for mote. Ikke overraskende er heller de ikke særlig begeistret for Black Friday. Daglig leder Anjali Bhatnagar forteller til VIXEN at hun synes konseptet med å handle på elleville salg er både veldig trist og kortsiktig tenkt.

– De som driver butikker fremmer dette så voldsomt fordi det er dette mange lever av. Da kommer deres personlige overbevisninger og spørsmål om miljø og bærekraftighet nederst på lista. Jeg ønsker ikke å være nedlatende mot handelsstanden, for det er til syvende og sist forbrukerne som bestemmer og som har all makt, sier Bhatnagar.

Hun mener en av utfordringene i bruk og kast-kulturen er mangel på gode handlingsalternativer, og ikke minst at gamle vaner er å vonde å vende. Staten bør spille en større rolle her enn de gjør i dag, forteller hun til VIXEN. Skatter og avgifter bør dessuten endres slik at de står i stil til hver enkelt aktørs CO2-fotavtrykk, sier hun.

– Norge følger ofte etter USA når det gjelder handelsmønster, og vi ser allerede tendenser til at handel generelt går noe ned etter mange års vekst. I Norge har det vært arrangert handelfri dag i desember i flere år, men nå håper jeg at dette skal skyte fart for alvor.

Hun får støtte av SoBo Communitys markedssjef Katharina Osterholt.

– Jeg føler at Black Friday bare er en helt vanlig dag full av rabatter, på lik linje med kundekvelder, vintersalg, sommersalg, mid season-salg, listen er lang. Når var sist gang vi egentlig kjøpte noe uten å få rabatt? Vi er blitt så vant med å få rabatt nesten hele tiden, så vi handler ikke nødvendigvis noe til ordinær pris lenger. Jeg lurer på hvordan butikkene faktisk klarer å overleve, sier hun.

– Vi har fått en første smak på den nye trenden rundt Black Friday-motstanden når vi ser alle de flotte initiativene som viser at folk har begynt å tenke annerledes. Til og med store aktører som IKEA har droppet hele Black Friday-galskapen og introdusert Den store strammedagen. Kanskje kommer vi til oppleve dette i motebransjen ganske snart også.

Andre frittstående aktører som tar avstand fra Black Friday i Norge er Hasla, Tom Wood, byMagMaLou, F5, Clean og motebutikken Hevn i Torggata. Sistnevnte la følgende ut på sin FB-profil tidligere denne uka:

“Hvis du leter etter sjuuuuukt gode Black Friday-tilbud, så kan du bare scrolle videre. Hevn kommer aldri til å gjøre Black Friday. Klærne designerne våre har skapt fortjener bedre enn å ofres i et kjøpshysteri som bare leder til tankeløst overforbruk. Kjøper du i stedet klær av god kvalitet som har lang levetid, gjør du en mye bedre deal. Både for deg selv, miljøet og de som har designet og laget klærne”.

Maia og Knut, som står bak butikken, kommer dessuten med følgende oppfordring til sine kunder: “Vi vet at klær som kjøpes på Hevn blir brukt – MYE. Det vil vi gjerne at du skal fortsette med. Har du et plagg du har kjøpt på Hevn hengende i skapet som, nettopp av den grunnen, trenger litt kjærlighet i form av enkelt skredderarbeid? Ta det med ned til oss i løpet av fredagen, så dekker vi, som en motvekt til Black Friday, reparasjonen. Kjøp mindre, kjøp bedre og reparér klærne du er glad i!”.

Mens enkelte aktører boikotter dagen fullstendig lanserer andre sine egne, mer nedtonede versjoner av dagen. En av dem er Eger som istedetfor Black Friday arrangerer Give Back Friday der deler av omsetningen går til Frelsesarmeens julegryte.

– Black Friday har lenge vært den store shoppingdagen i USA, og det markeres ofte som første dag av julehandelen. I Norge er dette fremdeles et nytt konsept. På samme måte som Black Friday i andre land, vil vi gi våre kunder gode rabatter og tilbud denne dagen. Siden Black Friday er et nytt konsept i Norge, vil vi være med på å starte en positiv trend rundt dette konseptet. Vi ønsker å sette fokus på et veldedig formål denne dagen, nemlig å støtte Frelsesarmeen i deres gode arbeid med å hjelpe folk som trenger det i hovedstaden. Eger vil donere til Frelsesarmeens julegryte, og også oppfordre våre kunder til å vippse penger til julegryten denne dagen. Til sammen håper vi å få samlet inn et større beløp, samt gi Black Friday et viktigere innhold, forteller Nina Buzzi, direktør ved Eger til VIXEN.

Er dere ikke fortsatt med på å oppfordre til kjøp, selv om noe av overskuddet går til et veldedig formål?

– EGER er Norges ledende high-end motevarehus, og det er handel vi driver med. Vårt mål er ikke å boikotte en stor handledag, men derimot å bruke vår stemme til å sette et fokus på et godt formål, nemlig Frelsesarmeens julegryte. Vi håper og tror at dette er et initiativ som vil bli tatt godt i mot, og at det er et konsept vi kan videreutvikle og gjøre større til neste år. Kanskje får vi også med flere aktører?

VIXEN gjør oppmerksom på at dette ikke er en utfyllende oversikt over alle aktører som tar avstand fra Black Friday i Norge, men et lite utvalg for å illustrere trenden.