Det er ingen hemmelighet at reise står sentralt for Louis Vuitton. Husetes ikoniske reiseguider er allerede god kjent. Denne høsten kommer også en ny samling fotobøker med reisetema, Fashion Eye. 

Hvert bind tar for seg en by, en region eller et land gjennom linsen til noen av verdens fremste motefotografer. Nye titler vil legges til samlingen, som blir permanent, hvert år. Først ut i samlingen er New York av Saul Leiter, Morocco av Vincent Van de Wijngaard, Monte Carlo av Helmut Newton, Berlin av Peter Lindbergh og British Columbia av den norske fotografen Sølve Sundsbø. 

Les Q&A med Sølve Sundsbø i regi av det franske motehuset her: 

Kan du beskrive hvem du er som fotograf? Og hvordan du arbeider?

– Jeg er en søkende fotograf. Nysgjerrighet er en viktig del av mitt arbeid. Det er vanskelig å finne nye måter å se konvensjonelle ideer på uten å miste grepet om virkeligheten, men desto viktigere er det å balansere på denne fine linjen.

Hva tenkte du da Louis Vuitton først kontaktet deg med ideen om å levere bilder til dette bokprosjektet?

– Jeg ble veldig glad over å bli spurt, spesielt ettersom dette stedet ligger mitt hjerte nært. Det er en veldig spirituell opplevelse for meg å være der, og det føles godt å kunne dele det med andre. Jeg mener at fotografi handler om å dele sitt syn på verden, og det er nettopp det som skjer i denne boken gjennom disse fotografiene.

Hvor tok du bildene for Fashion Eye? Hvilke steder var de mest minnerike og med hvem reiste du hit?

– Jeg drar til Britisk Columbia med nære venner, og vi deler alle minner fra dette stedet. Det er en del av Canada som er enorm. Det er samme størrelse som Norge og Franrike sammenlagt! Minnene er så spesielle på hver sin måte. Det er ikke slik at noe er mer spesielt enn noe annet.

Du er jo først og fremst kjent som motefotograf, men i denne boken ser vi mest landskapsfoto. På hvilken måte skiller det seg fra motefotografiet? Og hva var utgangspunktet ditt?

– Utgangspunktet var på mange måter det samme som mine motefotografier, nemlig hvordan jeg kan vise verden min tolkning av det som er foran meg og hvordan jeg kan inspirere andre til undring om verden. Med det utgangspunktet har det ikke noe å si om du tar bilde av et eple, en modell eller et landskap.

Du bor og arbeider i London, men opprinnelig er du fra Norge. Det virker å være en slags sammenheng mellom din nordiske arv og utvalget av locations for Fashion Eye? Det er dessuten er en rekke etablerte fotografer som velger å gå tilbake til sine røtter eller hjemland – enten det er fysisk eller kreativt. Føler du det på samme måten? 

– Det er en nær sammenheng mellom de to. Mange norske immigranter slo seg ned i Britisk Columbia på 1800-tallet fordi det føltes som Norge. Det føltes som hjemme selv om det ikke var det. Mange sier at disse bildene ser ut som om de er fra en annen planet, og på mange måter er de jo det. Disse stedene er så fjerne, kalde og egentlig ikke ment for mennesker. Det er nettopp det som gjør de så attraktive og spennende.

I denne boken kan det virker som om lyset spiller en slags stylist-rolle. Det snødekte landskapet forandres til rødt, nærmsest gjennomskinnelig alt ettersom hvordan lyset treffer. Var det et poeng?

– Det aller viktigste er at man åpner sansene og ser. Lyset der endres konstant på grunn av været, og min bakgrunn fra mote gjør helt sikkert at jeg ser på landskapet med moteøyne.

Kan du beskrive hvordan det var å ta bilder der?

– Kaldt, tomt, vakkert og litt skummelt.

Hva slags landskap er aller mest interessant for deg?

– Alle landskap er interessante bare du ser nærme nok eller spør nok spørsmål.

Hva er et godt bilde?

– Noen fotografer som for eksempel Gursky eller Cartier Bresson åpner dører til nye verdener med sine bilder. Når du ikke ser på verden med samme øyne etter å ha sett et bilde, da er det et godt bilde.

Hvilke filosofer eller kunstnere ser du opp til?

– Det er inspirasjon i både musikk, bøker, kunst og filosofi. Det er for mange navn å nevne, rett og slett. Følelsen du får når du er mellom fortvilelse og latter er viktig. Å virkelig treffe en følelse det er det som teller mer enn noe annet.

Hva er det viktigste du har lært som fotograf?

– Ikke vær redd for å gå egne veier, selv om det kan være tøft.

Alle foto: Sølve Sundsbø. Hovedbilde foto: Anne Vesaas.