Stadig flere aktører i motebransjen – også internasjonalt, tar avstand fra pels. Det samme gjør forbrukerne. Men selv om det kanskje er lett å kjenne om ikke å se forskjellen på ekte pels og fake fur, hvordan vet du egentlig at det du handler kommer fra en pelsfri aktør? 

LES OGSÅ: Norske designere tar avstand fra omstridt ullmetode 

Det skal den nye appen Pelsfri? fra Dyrevernalliansen hjelpe deg med. Den kan nemlig fortelle deg om plagget du holder i hånden kommer fra en aktør som bruker ekte pels – eller ikke. Appen fungerer på samme måte som organisasjonens andre app Dyretestet? – en grønn hake betyr at aktøren har en offisiell pelsfri retningslinje eller har dokumentert skriftlig at de ikke selger pels overfor Dyrevernalliansen.

– Vi vet at forbrukerne har blitt mye mer bevisste på dyrenes velferd når de handler klær. Med appen Pelsfri? sparer kundene tid i jakten på mote som tar hensyn til dyrenes liv, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Lise Kleveland, i en pressemelding.

Dyrevernalliensen har aktivt jobbet med kampanjen Pelsfri mote i over ti år, og hevder på sine nettsider at etter deres påvirkning har over 200 merker og kjedebutikker vedtatt en pelsfri policy.

Anja Stang, bak det grønne livsstilsuniverset Green House by Anja Stang, skrev tidligere i høst om at ekte pels er på full fart tilbake i motebildet til få protester, og gav samtidig tommelen opp til franske Vogue for endelig å ha tatt et standpunkt i forhold til pels og dyrs rettigheter.

– I Norge er det veldig lite bruk av farmet pels blant modeller, journalister, redaktører og influencere i motebransjen, og så godt som alle magasinene har tatt et standpunkt om å ikke vise det. Det at noen få og ganske synlige influencere bruker det, kan kanskje gi inntrykk av at det er flere, men generelt er det konsensus om å avstå. Internasjonalt er det fortsatt en vei å gå, men det at store designerbrands som Stella McCartney, Armani og nå også Gucci dropper pels sender viktige signaler. Gucci, et av verdens mest populære motehus akkurat nå, definerer pels som umoderne, og jeg er hjertens enig, Anja til VIXEN. 

Hun bruker allerede appen Dyretestet?, og synes det er supert at Dyrevernalliansen nå lanserer den nye appen som skal gjøre det enklere å handle pelsfritt.

 

– Det er en uttalt motstand og et stort flertall mot pels i det norske folket i dag, selv om regjeringen fortsatt ikke har lagt ned næringen. Etter en tydelig tendens til å droppe pels hos stadig flere motemerkevarer, har den likevel kommet snikende inn via sosiale medier og influencere, spesielt fra Danmark der pels og mote fortsatt har en sterk kobling. Mange kan bli fristet til å “lukke ørene” for hva som ligger bak hvis de synes et plagg ser kult ut, derfor er det ekstra viktig å innarbeide en bevissthet og belønne de mange merkevarene som tar tydelig avstand, sier hun.