– Merkene bærer samme ideologi om det å knytte seg emosjonelt til plaggene, samt å støtte opp under begrepet slow fashion. Med det mener man ikke at ting trenger å gå sakte, men det å prøve å lage ting som varer, sa Maud-designer Sophie Vanay til VIXEN i forkant av runway-debuten tidligere i år. Nå, fire måneder senere, er merket inne på topplisten til Høyer. Magisk, mener designeren. 

LES OGSÅ: Se alle bildene fra Maud- og Fram-debuten her

Sophie Vanay er designer for Maud.

Vi har spurt deg før, men spør igjen: hvordan vil du beskrive Maud?

– Maud er i stadig forandring ettersom årstidene forandrer seg. Hun blir til stadighet påvirket av de hun omringer seg med og ting hun opplever på veien. Hun legger verden for sine føtter og blir inspirert av trender fra alle verdenshjørner. Hun bærer plagg for å vise hvem hun er. Hun er en sofistikert bohem.  

Og hva med sesongens kolleksjon, som også er merkets første?

– Det er en moderne take på hvem Dronning Maud ville vært i dag. Hennes tidsepoke står sterkt i motebildet blandet med nåtidens trender. Motsetninger tiltrekker hverandre, og sammen blir det en nostalgisk kolleksjon med taktile og spennende kvaliteter.

I tillegg har dere en såkalt atelier-kolleksjon, fortell om den. Hvordan skiller den seg fra den øvrige kolleksjonen?

– Maud Atelier er juvelen i kolleksjonen. Atelier består av flotte kjoler for en spesiell anledning. De kommer i et begrenset opplag hvor vi kun lager ti av hver modell. Alle stoffer er håndplukket hos en europeisk vever som har perlebesatte stoffer som sin spesialitet. Kjolene blir håndsydd i Portugal på et atelier som i tillegg til Maud lager kjoler for mange kjente europeiske merker. Til sommeren vil Maud Atelier også ha hvite kjoler i kolleksjonen. Perfekt for bryllup!

Tidligere i høst tyvstartet dere Oslo Runway med lansering av både Maud og Fram i Kulturkirken Jakob. Hva har dere gjort siden sist? 

– Først gikk tiden med til å reflektere over den fantastiske reisen vi hadde lagt bak oss. Ett år etter vi startet med de første skissene hadde vi et fantastisk show i Kulturkirken Jakob. Dreams do come true!  Siden har tiden gått med til nye kolleksjoner, masse reisedøgn og spennende oppfølging av mottakelse i butikk.

Dere er allerede inne på topplisten til Høyer – hva tror du er grunnen til det?

– Det er først og fremst med stor ydmykhet at vi får være et merke i selskap med andre flotte merker. Det å være ny i en jungel med masse bra kan oppta store mengder med tanker. Det å se svart på hvitt at Maud fungerer er magisk. Så nå vil man jo bare gjøre det enda bedre sesong for sesong.

Norsk mote generelt har jo fått en oppsving, ikke bare her hjemme, men også internasjonalt. Hva tror du er grunnen til det, og har dere planer om å ta Maud videre også utenfor Norge?

– Vi håper å støtte opp under norsk design og mote ved å være en del av Oslo Runway. Det er i planleggingsfasen as we speakJo flere sterke norske aktører vi er jo mer synlige blir vi utenfor Norge. Sammen kan vi sette Norge på kartet. Vi har fått henvendelser fra flere butikker i utlandet – det er kjempespennende, men vi ønsker primært å etablere Maud i det skandinaviske markedet. One step at the timeMed digitale salgskanaler når man også internasjonalt. Hvis det er lov å tenke stort, så håper vi at Maud vil henge i de beste varehusene i Europa i nær fremtid. 

All glammed up Shot by @lerperger #ootd #party #instadaily

A post shared by Tine Andrea (@tineandreaa) on