Vi har allerede sett det både på og utenfor catwalken under sesongens moteuker – tilbehør, spesielt smykker, er overalt. Kanskje ikke så rart – det er nemlig ofte det som setter prikken over i’en.

Blant de beste i klassen er faktisk skandinaviske smykkedesignere. Her er noen av våre smykkefavoritter akkurat nå fra både Norge, Sverige og Danmark.

LES OGSÅ: Hun står bak det danske smykkemerket alle snakker om

Maria Black Disruption

Den danske smykkedesigneren Maria Black er en av våre absolutte favoritter. Det har hun vært i mange år allerede, men blir stadig bedre med mer modige kolleksjoner som tegn i tiden. 

Det er også tilfellet med høstens Disruption-kolleksjon, og lanseringen av det som skal være et sterkt konseptuelt univers med blant annet første utgave av Maria Black Magazine – The Versatile Issue.

Mangfold, individualitet og empowerment er stikkord for kolleksjonen som plasserer seg midt i kjønnsrolledebatten med sitt unisex- og kjønnsnøytrale uttrykk. Det kommer også til uttrykk gjennom kampanjebildene.

– Gutter har alltid kjøpt smykkene våre, mange av våre designs appellerer til menn også, og til og med kjæresten min bruker det. Det er ikke pretensiøst, det er bare sånn vi er. Vi vil ikke putte noen i bås, men heller gi dem muligheter – så får de selv velge om de ønsker å være en del av det, sier Maria Black selv i en pressemelding. 

Kolleksjonen er inspirert av piercing-teknikker og personligheter som FKA twigs og Sade samt Maria Blacks egen kjærlighet til sterke silhuetter, enkelt design og hennes fascinasjon for enkelheten i japanske kunst og kultur.

– Mine smykker kan bæres av alle som liker designet – ikke al folk fortelle deg hva du kan gå med eller gjøre. Bestemt selv, og prøv å utfordre deg selv litt. Det er det Disruption handler om. Å forsøke nye ting istedet for å anta at det ikke går bare fordi ingen har gjort det før. 

Ole Lyngaard Copenhagen The Silver Linings

Det danske smykkemerket fortsetter sin satsning også på sølvsmykker med sin nye Silver-kolleksjon.

Denne gangen er fokus på hvordan sølv både responderer og korrelerer med andre materialer.

Kampanjen, som har fått navnet The Silver Lining, er, som mye annet i Ole Lyngaard Copenhagen-universet, holdt i familien med Charlotte Lyngaard ved roret som kreativ direktør og hennes døtre og deres venner som kampanjemodeller.

– Jeg har alltid hatt behov for å uttrykke meg kreativt – enten det har vært via design, tegning, maling eller håndarbeid. Hos Ole Lyngaard Copenhagen får jeg utløp for alt det kreative på ett sted. Silver Linings-kampanjen var helt unik fordi den involerte mine døtre og deres venner som alle kanaliserer den bohemske ånden merket er kjent for. Vi kunne ikke ha drømt om bedre ambassadører, sier Charlotte Lyngaard. 

Georg Jensen AW17

Den danske smykkedesignerne skuffer sjeldent, og denne høsten er intet unntak. Hele fire ulike kolleksjoner lanseres; Savannah, Silver Jewellery, Magic og Moonlight Grapes.

Georg Jensen har dessuten fått en aldri så liten trendopptur de siste sesongene, og er overalt på sosiale medier på både norske og internasjonale influencere.

Mest interessant er kanskje jubileumskolleksjonen Savannah som en feiring av at det i år er 50 år siden Georg Jensen startet sitt samarbeid med den svenske sølvsmeden og designeren Vivianna Torun. Kolleksjonen er en fortolkning av designerens lidenskap for moderne eleganse og rene former. Nytt er en utvidet palett av edelstener som gir en slags kaleidoskop-effekt. Smykkenes form bærer dessuten preg av designernes signatur, nemlig forståelsen av menneske anatomi og ikke minst imponerende håndverk.

I tillegg lanseres også den ikoniske Vivianna Bagle Watch nå i rosegull. Klokken ble først vist under L’Objet i Louvre i Paris i 1962, og ble lansert av Georg Jensen i 1969.

Rodebjer Orkidé

I begynnelsen av desember lanserer det svenske motemerket nye smykker og øredobber med den velkjente orkideen. Blomsten er en av hovedinspirasjonene i Rodebjers design, og er synlig både i FW17-kolleksjonen og under visningen.

Smykkene er rodiumbelagte i sølv og med tilhørende sølvlenke. Kolleksjonen er limited edition, og vil være tilgjengelig i merkets butikker i Norrmalmstorg og Mood-gallerian i Sverige samt online.

– For meg symboliserer orkideen urkvinnen og smykkeformen er designet in-house, sier Carin Rodebjer, grunnlegger og kreativ direktør.

– Jeg kommer alltid tilbake til orkideen i arbeidet mitt da jeg elsker blomstens forfriskende uttrykk og alle dens nyanser.