Skomerket Kastel hadde kanskje sin storhetstid i California på 90-tallet, men nå har sneakermerket fått nytt liv i Norge. VIXEN tok en prat med designer Andreas Malo Dyb om merket som i alle beskjedenhet skal revolusjonere sneakers. 

LES OGSÅ: Nike-aktuelle Iza Goulart: – Sneakers er mine høye hæler

Han var selv fan av det klassiske skomerket før han i 2011 bestemte seg for å relansere Kastel. Med en visjon om å revolusjonere vårt forhold til sneakers, kjøpte han rettighetene og overtok designet for å lage sko inspirert av California, men utviklet for norsk vær og livsstil.

California møter Skandinavia – hva har du tatt med fra merkets storhetstid og hva er nytt? 

– Vi har nok utviklet oss ganske mye fra røttene til Kastel, men det har vært naturlig med tanke på hvor forskjellig behovene er her i landet. Samtidig beholder vi Kastels sans for ren og funksjonell design. Man kan jo også si at vi har bevart den gleden av å kunne kle seg i sneakers som om man er i solrike California, selv om det er minus ti grader og man er i Harstad.

Kastel

FRA CALIFORNIA TIL OSLO: Andreas Malo Dyb var ikke i tvil da han fikk mulighet til å relansere sneakermerket Kastel. Foto: Emil Sollie

For Malo Dyb var det først og fremst skatesko-kulturen fra California på 90-tallet som inspirerte ham til å bli skodesigner.

– Da jeg kom over muligheten til å relansere et av favorittmerkene mine fra den perioden, kunne jeg naturligvis ikke la den sjansen gå fra meg. Kastel var et av de mindre skatesko-merkene som hadde et renere design, i tillegg var de veldig vanskelig å få tak i i Norge. Dermed ble de ganske eksklusive, uten at det nødvendigvis var en bevisst strategi fra Kastel den gang, sier han. 

– Det hele startet med at vi ville lage sneakers som var litt mer brukervennlige i det klimaet vi er i, slik at vi i Norge kan kle oss som vi vil uten å bekymre oss over været. Vi liker å holde designet så rent og tidløst som mulig. Norsk design, som en avart av skandinavisk design, handler om å holde det enkelt, funksjonelt og ærlig. Vi vil ikke ty til ekstravagante materialer, men velger kun det som gjør at skoene fungerer best, og ser bra ut.

kastel

“COFFEEPROOF”: Kastel-skoene skal tåle være og vind…. og kaffe. Foto: Kastel

Selv om sneakerfeberen er høy om dagen, er det ikke risikabelt å skulle introdusere enda et merke på markedet? 

– Det er utvilsomt en vanvittig tøff bransje å hive seg ut i, og vi hadde nok aldri gjort det om vi ikke oppriktig følte at vi hadde noe unikt å by på. Jeg har mange års erfaring som designer og utvikler for norske skomerker som spesialiserer seg på sko til fjell og friluftsliv, og det er ingen tvil om at vi i Norge har en enorm kompetanse på å håndtere et tøft klima, både vått og kaldt. Det er denne kompetansen vi vil overføre og bruke i våre sneakers.

Man er ikke sneaker head uten grunn. For SS18-kolleksjonen introduserer Malo Dyb og Kastel sneakers som kan brukes uten sokker i. 

– Vi er jo skonerder med et øye for dårlige vaner. På den samme måten vi observerte at nordmenn går rundt i klissvåte sneakers om vinteren observerte vi at folk helst vil gå uten sokker om sommeren. Så for SS18  lanserer vi vår No Socks-kolleksjon med et avansert pustesystem som gjør at man raskest mulig får svetten bort fra føttene. Alle sommerskoene kommer også med elastisk hæl så man kan bruke skoene som slippers når man er i ekstra feriemodus.

Foto hovedbilde: Agri Soltanpanah.

Kastel Kastel kastel