Koreansk hudpleie har lenge stått sterkt på beautyfronten, og kanskje aller mest populært er dukmasker eller såkalte sheet masks. Vi snakket med ekspertene om trenden.

LES OGSÅ: Dette er høstens største beauty-nyheter

Sjøstjerne-ekstrakt, geitemelk og morkake fra sau

– Jeg tror K-beauty henger i tråd med grønn livsstil nå som økologisk hudpleie er i vinden. Forbrukerne er mer beviste på hva de smører på huden, og er opptatt av naturlige ingredienser både i kremer og sminke, selv om innholdslisten består av sjøstjerne-ekstrakt, geitemelk og morkake fra sau, som er typisk å finne i koreanske produktserier, forteller Sonia Uppal, webansvarlig og journalist i Costume til VIXEN.

Men hva er greia med sheet masks da – hvorfor har akkurat det blitt så populært?

– Dukmasken, også kalt 3D-masken, stammer fra koreansk kosmetikk, og koreanske kvinner har brukt den som en del av sitt hudpleieregime i årevis. Nå har kvinnene i Vesten også fått øynene opp for produktet. I forhold til den tradisjonelle masken i kremkonsistens, sier produsentene at dukmasken laget av aktivt bomull skal hindre at maskens essensielle ingredienser fordamper, og at de aktive syrene penetrerer dypere ned i huden. Det er kanskje ikke så rart at vi ønsker å kopiere skjønnhetstrenden når utgangspunktet er en så jevn, klar og glødende hud som koreanske kvinner ofte har, selv om designet på forpakningene på koreanske produkter ikke er like overbevisende. Også flere kjendiser har stått frem og innrømmet at de smører seg med snegleslim og biegift for å reparere og smøre huden. Slike uttalelser går vi rett på, og det blir det salg av!

Kjendisfavoritt

Et av skjønnhetsmerkene som satser på fullt på sheet masks er prisvinnende Starskin som nå kommer til Norge. Merket, som ble lansert i 2015, er utviklet i samarbeid med hudpleiere og internasjonale makeupartister, og tar utgangpunkt i skjønnhetsfilosofi og -teknologi fra Korea. Det betyr ingredienser som for eksempel grønn te, bambus, alger og naturlig fermentert kokosnøttjuice – hovedingrediensen i merkets dukmasker.

– Dukmasker gir utrolige resultater som du rett og slett ikke får fra tradisjonelle masker. De er dynket i virkningsfulle, ultra fuktighetsgivende serum, og tvangsforer nærmest huden med en helt fenomenal mengde ingredienser på kort tid – mye mer enn du ville fått ved å påføre fuktighetskrem fra en krukke. Fordi det ligger så tett på huden vil serumet penetrere mye dypere inn i hudlagene før det fordamper, og dermed vil det også virke mer effektivt, sier Nicole Arnoldussen, medgrunnleger i Starskin.

– Dukmasker er dessuten mye enklere å bruke og med mindre søl enn tradisjonelle masker, noe som gjør dem svært reisevennlige og enkle å inkludere i den daglige rutinen, legger hun til.

Makeupartist og beauty-blogger Ingrid Presttun Eide tror nettopp det er noe at grunnen til dukmaskenes populariet, nemlig at de gir både følelsen og effekten av en mini-ansiktsbehandling til en rimelig penge samtidig som det er lavterskel.

– De fleste dukmaskene ligger som en second-skin på huden slik at man enkelt kan drive med andre ting samtidig som man behandler huden. Man trenger heller ikke vaske ansiktet etter bruk som ved tradisjonelle ansiktsmasker. Man kaster duken og masserer inn resterende produkt på huden og påfører så en fuktighetskrem. Dukmaskene er effektive siden de danner en beskyttende barriere på huden slik at de aktive ingrediensene blir liggende under et lokk, og dermed trekker de bedre inn i huden. De fleste dukmaskene skal ligge på huden mellom 15 og 30 minutter. De skal fjernes før de tørker, slik a de ikke begynner å trekke til seg fukt fra huden. Noen bruker dukmasker hver dag, men det mest vanlige er nok én til to ganger i uken for en boost. Maskene kommer med ingredienser for alle hudtyper, og de mest populære maskene på markedet fokuserer ofte på fukt og glød.

Ser til Korea

Det er ikke første gangen vi adopterer skjønnhetsritualer fra Østen, og spesielt Korea.

– Se bare på BB-kremen som er forholdsvis ny på det norske markedet, men har vært koreanske kvinners go to-produkt i årrekke før vi her til lands i det hele tatt hadde hørt navnet. Dessuten har nesten alle de vestlige sminkeprodusentene kopiert formulaen, og lansert egne versjoner av BB-kremen, sier Uppal, som mener asiatiske kvinner generelt er flinkere til å ta vare på huden sin.

– I motsetning til oss kvinner i Vesten som ofte begynner å jobbe med et hudproblem etter at skaden er skjedd. Asiatiske kvinner er flinke til å holde seg unna sola, bruker høy solfaktor og begynner i tidlig alder å reparere huden. Så om dukmasker alene vil virke som et vindunderprodukt tviler jeg på, men jeg tror absolutt på at de innovative produktene vil bli mer trendy med tiden.

– Skjønnhetsidealet stadig vanskeligere

Hvordan tror du merker som for eksempel Starskin, som satser for fullt på K-beauty og spesielt sheet masks, vil gjøre det på det norske markedet?

– Jeg kjenner ikke til merket fra før, men har sett produktserien på Sephora. Jeg regner med at det må være en etterspørsel etter produktene ettersom norske butikker velger å ta det inn, og siden merket lover forbedret hudstruktur, spenst, ny lød og vitalitet er jeg selv spent på å prøve dukmaskene. Men jeg tror ikke dukmasken kommer til å erstatte den tradisjonelle kremmasken som vi er vant med, akkurat som BB-kremen aldri erstattet foundationen, sier Uppal, som legger til;

– Når det er sagt er det også viktig å huske på at for at vi skal investere mer penger i skjønnhetsprodukter, blir skjønnhetsidealet stadig vanskeligere å tilfredsstille og produktene som tilbys på markedet stadig flere. På den måten opprettholdes et økende forbruk av “nødvendige” produkter, og hver gang disse produtene når det norske markedet prøver produsentene å skape en blest for å øke salget men det er ikke sikkert at dukmasken er noe som passer til enhver hud. Så om det er det nye Askepott-produktet gjenstår å se.

Heller ikke Prestttun Eide har testet maskene fra Starskin, men kjenner til merket blant annet fra sosiale medier. Hun tror lanseringen kommer på et riktig tidspunkt.

– Jeg tror Starskin kan gjøre det bra på det norske markedet. De tilbyr det lille ekstra med egne masker for øyeområdet, nesen og leppene. De er også SoMe-friendly med blant annet blondemasken Lifting Face. Jeg tror ikke vi skal se bort i fra at norske beautybloggere kommer til å bruke hashtaggene #laceface, #sunsetstrip og #dreamkiss, sier hun, og fortsetter:

– Jeg har inntrykk av at K-beauty er i stor vekst i Norge nå. Se for eksempel på merket Klairs som har hatt en eksplosiv vekst fra bare ett utsalgssted til åtte på under ett år, eller Maskeraide dukmaskene som selges på flere store norske nettbuikker og på Vita. Både Kicks og Douglas som er store aktører på markedet har også et godt utvalg av dukmasker.

Trenden med K-beauty generelt og kanskje dukmasker spesielt – er det noe som vil fortsette, tror du?

– Ja, jeg tror dette er en trend som vil fortsette av to grunner. Vi som forbrukere elsker individuell tilpasning, og produsentene elsker selvsagt at vi kjøper flere produkter. I K-beauty er det gjerne en 10-stegs rutine med flere tynne lag av ingredienser som legges over hverandre for å oppnå et maksimalt resultat. Riktig hudpleie er som trening for huden, og jeg tror flere og flere blir mer opptatt av hva de påfører huden sin, og at man forventer synlige resultater. Samtidig tror jeg at norske kvinner er en tanke mer minimalistisk og vil gå for færre steg enn 10, men likevel med nøye utvalgte produkter som behandler spesifikke problemer som ujevn pigmentering, dehydrering, linjer i huden og urenheter. K-beauty fanatikere bruker gjerne dukmasker hver dag, men dette tror jeg ikke skjer med det første i Norge. I utlandet koster gjerne en dukmaske fra en dollar og oppover, mens i Norge ligger de gjerne fra 60 kr og oppover. Dukmasker vil nok være noe man unner seg og bruker ved behov, fremfor noe man bruker daglig i sin hudpleierutine, avslutter Presttun Eide.

Starskin Close-Up Coconut Bio Cellulose Second Skin Face Mask kr 99 hos KICKS.

Erno Laszlo Sensitive Hydrogel Sheet Mask kr 560 (for fire stk.) hos Heaven Scent.

Erborian Korean Skin Therapy Bamboo Shot Mask kr 69 hos VITA.

MaskerAide Beauty Restore kr 59 hos VITA.

SKIN Camilla Pihl Tiger Sheet Mask kr 69 hos VITA.

 

KICKS Beauty Moisture Sheet Mask kr 59 hos KICKS.