Med utgangspunkt i tusenvis av nominasjoner fra publikum har juryen kommet frem til semifinalistene i VIXEN Influencer Awards 2017. Bli bedre kjent med årets jurymedlemmer og få innsikt i hvordan juryen arbeider her. 

Se alle semifinalistene i VIXEN Influencer Awards 2017 og stem dine favoritter videre til finalen her.

Juryleder: Hans Petter Nygård Hansen, kommunikasjonsrådgiver, blogger

Hans Petter er kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder, forfatter, programleder og gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem. Han skriver på kommunikasjonsbloggen HansPetter.info og er programleder for podkasten MediaPuls.no. Hans Petter har vært med i juryen i VIXEN Influencer Awards (tidligere VIXEN Blog Awards) i flere år, og siden i fjor har han vært juryleder.

Camilla Bjørn, programredaktør NRK P3

Camilla Bjørn er redaktør for NRKs ungdomssatsninger under P3-paraplyen. Hun brenner for å lage innhold på unges premisser, og som svarer på målgruppas behov. Ta sjanser, ta sosialt ansvar og vær autentisk i form, innhold og formidling, mener Camilla. Hun har tolv års bakgrunn som journalist og leder i VG. Blant annet som leder for VGs nisjetjenester, med ansvar for å bygge opp og utvikle tjenester som Godt.no, MinMote og Vektklubb.

Christine Calvert, tekstdoktor, foredragsholder

Christine Calvert er kursutvikler og foredragsholder med et stort lærerhjerte og masse kjærlighet til god tekst. Hun er tidligere tekstforfatter i Power reklamebyrå, global webredaktør i DNV og «tekstevangelist» i BEKK, og driver firmaet Tekstdoktor og underviser i digital markedsføring på Westerdals Oslo ACT.

Ida Elise Eide Einarsdóttir, motejournalist og redaktør VIXEN

Ida Elise Eide Einarsdóttir er motejournalist og redaktør for nettmagasinet VIXEN.no. Hun er utdannet journalist med en master i journalistikk fra UiO med avhandling om motejournalistikk og moteblogger. Ida underviser også ved School of Fashion Industry (SoFI), og er mye brukt som mote- og trendekspert i media. Hennes spesialområder er mote, trend og livsstil.

Slik arbeider juryen:

Det er publikum som nominerer til VIXEN Influencer Awards. Med utgangspunkt i nominasjonene finner juryen frem til semifinalistene før publikum igjen stemmer disse videre til den store finalen. Det er juryen som velger vinnerne som offentliggjøres under prisutdelingen. Merk at kategorien Folkets favoritt er leserbestemt hele veien.

I år skiftet vi navn fra VIXEN Blog Awards til VIXEN Influencer Awards. Det betyr at alle som influerer via sosiale medier eller andre kanaler kan nomineres enten det er blogg, podkast, Instagram, YouTube m.m. Merk at influencere ikke vil bli vurdert på flyktige plattformer som Instagram Stories og Snapchat, hvor innholdet forsvinner etter 24 timer. Disse er umulig å overvåke og vurdere fra et 2017-perspektiv.

I tillegg til kategorispesifikke kriterier som du kan lese mer om her har juryen vurdert hver enkelt influencer etter en rekke kriterier, blant annet  brukeropplevelse; førsteinntrykk, design, tekst, bilder og annet i forhold til kvalitet og opphavsrett, innhold; kvalitet, kvantitet, merking av annonser/kommersielle samarbeid og SEO samt engasjement.