Layering av duft er i vinden, og stadig flere både merker og forbrukere kaster seg på trenden. Faktisk lanseres egne duftmerker med utgangspunkt i nettopp layering, som svenske N.C.P. Olfactives.

Bak duftmerket, som er en forkortelse for Now Collective Products, står skuespiller Noomi Rapace i rollen som kreativ direktør. Med seg på laget har hun skjønnhetsentreprenør Steve Terry, entreprenør og verdensmester i slalåm Jonas Nilsson og medieentreprenør Ash Pourmouri. Selv beskriver de merket som nytenkende, personlig og eksklusivt med et mål om å revolusjonere parfymebransjen.

– Parfyme er som en forlengelse av meg selv, den beskytter meg og gjør meg sterkere. Den er som min egen pust, jeg kan bestemme hvordan folk påvirkes av mitt nærvær. Jeg kjenner meg sterk av duften jeg selv har skapt og min unike duft forsterker min egen aura. Layering og unisex-aspektet hos duftene våre er så viktig for meg. Å virkelig kunne skape din egen duft er enormt befriende. Parfyme er en spesiell del av deg … derfor må den være personlig, sier Rapace. 

De første syv duftene fra merket er nylig lansert. De er utviklet fra bunnen av i samarbeid med Yann Vasnier, N.C.Ps egen sjefsparfymør på det franske parfymehuset Givaudan, som står bak flere bestselgende duftklassikere de siste årene.

– Alle våre syv unisexparfymer er nøye formulert i Paris for å sikre sofistikerte, individuelle dufter samtidig som du beholder det perfekte miljøet for duft-layering. De er utvalgt fra alle olfaktive grupper for å dekke hele spektret av dufter. Layering av dufter kan høres komplisert ut, men det er enkelt. Se for deg yin og yang. Det handler om balanse og personlige preferanse, forklarer Steve Terry. 

I forbindelse med lanseringen kom også det som skal være det ultimate dufttilbehøret; The Piece. Et limited edition halskjede designet av Noomi Rapace slik at hun kan ta med seg sin egen signaturduft, som forøvrig er merkets Leather and Vetiver, hele dagen. Smykket kommer i både sort og gull, og rommer en 5 ml roll-on-ampulle som plasseres i en hylse og bæres rundt halsen. Smykket har allerede blitt en hit blant superstjerner som blant andre Robert Pattinson.