Tilbehør og spesielt smykker står sterkt i motebildet, og blant de aller fremste er skandinaviske smykkedesignere. Mange av våre favoritter er norske, blant dem Alva Brosten. VIXEN tok en prat med stjerneskuddet som nå lanserer sin første tilbehørskolleksjon. 

LES OGSÅ: Moteukene satser på unge talenter

Foto: Simen Øvergaard/Palookaville.

Fishy er din første tilbehørskolleksjon, og et av prosjektene som har utviklet seg videre fra bachelorkolleksjonen din, Sexy Brain – fortell om den? 

– På den tiden i våres var jeg veldig opptatt av krav til arbeid. Hvilke krav mitt publikum hadde til mitt arbeid, hvilke krav jeg hadde til de og hvordan man klarte å formidle en kritikk gjennom klær uten at man nødvendigvis satt på de samme referansene. Jeg var og er veldig opptatt av hele pakken som stiller seg rundt objektene også. Som kan spille leseren et puss og også skjule det som kanskje ikke er så eksklusivt eller unikt. Sexy Brain handlet veldig mye om bevissthet rundt egen tilværelse, elitistisk referansebruk og nasjonal fargebruk, noe som jeg jobber med i FISHY også.

Foto: Simen Øvergaard/Palookaville.

Utgangspunktet for begge sier du, er de påfallende like bevegelsene i norsk mote – hva mener du med det?

– Jeg ble gjort oppmerksom på flere tilfeller hvor objekter var påfallende like fra forskjellige aktører og stilte meg spørsmålet om kopi var ok å gjøre i det hele tatt, og om det var greit å kopiere hvis man sa det var en kopi. Jeg har selv vært offer og den som kopierer ufrivillig og frivillig. Det kan skje veldig fort og ubevisst, plutselig har man gjort noe likt. Jeg er egentlig ikke ute etter å ta noen eller peke på noen med dette, men jeg syns det er viktig å huske på at vi alle er kritiske til hverandres arbeid og tør å si ifra.

Foto: Simen Øvergaard/Palookaville.

Både Norge og Skandinavia har etterhvert mange smykkedesignere – hva tror du er grunnen til det? Handler det først og fremst om en trend?

– Jeg lurer litt på det samme selv, men jeg tror nok det er over hele verden store øredobber er ute å går, det ser man jo. Det virker kanskje så intenst i Oslo fordi vi synes godt når det ikke er så mange av oss. En annen faktor er at dette er mye mindre objekter til forskjell fra en jakke, og i noen tilfeller kan det være enklere å tjene penger på dette til forskjell for en kleskolleksjon som jeg tror de fleste kanskje egentlig ønsker å slå gjennom med. Det er derfor jeg personlig ønsket dette prosjektet som mitt første etter skolen. Litt mindre skala og mere hands on enn en produksjon av en kolleksjon. Kanskje det vil komme etterhvert?

Foto: Simen Øvergaard/Palookaville.

Som nyutdannet motestudent – hva tenker du om status i norsk motebransje anno 2017?

– Jeg prøver å tenke positivt, selv om veldig mange ikke er så imponert. Personlig skulle jeg ønske at det var flere ikke så kommersielle aktører som viste på selve Oslo Runway for eksempel, fordi jeg mener det skjer så utrolig mye mere spennende i miljøet rundt. Penger er jo alltid en faktor som gjør at folk rett og slett ikke har råd til å bli vist, noe som ikke er Oslo Runway sin feil, men støtten til norsk mote. Jeg syns vi har en mediebransje som skranter på en del, men dette kommer seg også. Jeg håper Oslo Runway er kommet for å bli slik at vi har årlige samlingspunkt hvor vi kan vokse sammen og utvikle oss, men også at event som FISHY blir tatt i mot med åpne armer og nysgjerrighet.

Foto: Simen Øvergaard/Palookaville.

Dette er altså din første tilbehørkolleksjon, men du har jobbet med tilbehør lenge, og allerede blitt plukket opp av både moteredaktører, stylister og influencere. Hva betyr denne støtten for deg som designer?

– Denne støtten betyr utrolig mye for meg, det er med på å gjøre merket mitt mer synlig. Det har vært gøy å følge med på en utvikling fra bestevenninna mi sin bruk til at flere som jeg ikke kjenner er interessert, og plutselig lanserer man i butikk! Sjukt gøy! Folk som går med mine produkt er med på å dra lasset.

Foto: Simen Øvergaard/Palookaville.

Nå lanseres kolleksjonen på nett på din egne shop og hos F5 Concept Store, hvorfor akkurat her?

– Nettlansering føltes veldig naturlig når alt skjer på nett. Jeg er veldig glad i å lage fulle konsept med hele pakka inkludert rundt objektene, og her var en webshop en del av det. F5 skjedde etter en kjapp klam samtale med Emil og Alexander Krystad Marthinsen en ettermiddag jeg var innom. Jeg kvinna meg opp til å lufte ideen og når jeg skjønte de var interesserte ble jeg veldig stolt over at jeg kunne få være med der. F5 er et veldig bra initiativ for oss som ikke har mulighet å ha egen fysisk butikk.

Foto: Simen Øvergaard/Palookaville.