Mange har en eller flere favorittdufter som de sverger til, som er deres signaturduft, mens andre synes det er vanskelig å velge. Den nye dufttrenden er imidlertid å bruke flere dufter – sammen, samtidig, såkalt layering. 

LES OGSÅ: Noomi Rapace står bak nytt svensk duftmerke

Stadig flere merker lanserer duftserier spesielt utviklet for nettopp layering, blant dem både Jo Malone, Frederic Malle, Atelier Cologne og nykommerne N.C.P Olfactives og Solinotes. Men hva er egentlig layering? Er det noe mer enn bare en flyktig trend? Og hvordan gjør man det egentlig – med hvilke dufter? Vi spurte ekspertene. 

EKSPERT: Anne Cecilie Olavesen.

– Jeg tror folk flest har blitt mer bevisste rundt dette med duft. Tidligere kjøpte alle duftene sine på taxfree, og det var gjerne den nyeste duften med den fineste profilen eller duften venninnen din brukte. Nisjedufter er noe som vi har blitt kjent med i Norge de siste årene, og flere og flere velger det frem for det naboen og venninnen har funnet på Gardermoen, forteller Anne Cecilie Olavesen, skjønnhetsansvarlig i Costume, stylist, makeup-artist og designer til VIXEN.

Hun trekker frem blant annet franske Frederic Malle hvis konsept går ut på nettopp å la hver nese kreere sin egen drømmeduft, og Geza Schoens duftserie Escentric Molecules, som er mer som duftauraer enn parfymer, basert på molekylære stoff som lett lar seg kombinere.

– Layering er en måte å kombinere flere dufter på. Det viktigste er å ha en base av en duft som vil forsterke den andre duften, forteller hun.

Også beautyjournalist og blogger Tone Skipa er kjent med layering. Hun forteller følgende om trenden til VIXEN:

– Layering handler om å legge forskjellige type dufter eller duftfamilier oppå hverandre, gjerne i en bevisst rekkefølge, slik at du skaper helt din egen duft. Trenden har vært en stund i utlandet, og her til lands har den blitt plukket opp blant de yngre som liker å prøve ut nye ting. Det at man kun skal bruke en parfyme på huden om gangen sitter jo litt i oss fordi det er det man er opplært til. De tradisjonelle parfymene passer jo også mest til det fordi de er bygget opp veldig stabilt, nettopp for at duften skal være så lik som mulig på folk flest, selv om den allikevel forandrer seg noe pga pH-verdi i huden, hva du spiser, kulde, varme og så videre. Mange av de nyere duftene og nisjeduftene bruke mye mer av naturlige ingredienser og andre fremstillinger av ekstrakter som gjør at duften “lever” på huden på en helt annen måte. Det igjen åpner for mer eksperimentering.

EKSPERT 2: Tone Skipa.

Hun mener interessen for annerledes parfymer og eksperimentering med nye dufttyper og påføringer har modnet over tid. Tilgangen og kunnskapen har økt i takt med at folk reiser masse, blir nysgjerrige og er mer på sosiale medier, forteller hun.

– Selv ble jeg obs på layering for et par år siden i en introduksjon til det svenske parfymemerket Agonist. De var helt for at man skulle blande deres parfymer – om man hadde lyst til det. Nå finnes det jo egne layering-serier! Svenske N.C.P. har egne små flakonger som er ment for at du skal mikse med din hovedparfyme, og gjerne legge nye lag gjennom dagen. Solinotes gjør layering veldig tilgjengelig og rimelig med å være på H&M. Duftene i disse seriene er enklere oppbygd slik at de kan legges i flere lag.

Tror du layering er en trend som har kommet for å bli?

– Om man ser helt enkelt på det så blir det jo også en form for layering om du bruker en annen duft på kvelden enn du brukte på morgenen. Den bevisste trenden om å bruke parfymer i flere lag tror jeg varer en stund, og så vil det etter hvert være de spesielt interesserte som kommer til å fortsette med det som en livsstil. Vi er litt for travle, og dessuten liker folk flest å ha det enkelt.

Hva er dine beste layering-tips?

– Jeg har testet ut flere heldige kombinasjoner, og erfaringen er å starte med en litt tyngre duft som base, altså den du påfører først. Duften kan nesten være litt maskulin. Jeg synes også at det holder med to ulike, i alle fall om du påfører dem tett etter hverandre. Etter det synes jeg det er spesielt nydelig med en sitrusduft, gjerne med litt sødme i. Blomsterdufter fungerer også. Det aller beste er om du lar det gå litt tid mellom hver påføring. Da får duftene satt seg litt. Men du kan tenke dagen igjennom, og da påføre duftene i motsatt tyngderekkefølge. Lett sitrus på morgenen, blomsterduft til lunsj og en sensuell duft til kvelden med vanilje, tre og krydder. Da får duftene utvikle seg og “leve livet” en stund, og du blir enda mer bevisst på hva faktisk påfører huden din!

Journalist Gunnhild Bjørnsti tror layering av duft først og fremst er en trend. Hun viser til at duft er et stort fagområde og at enkelte vinklinger settes fokus på i en periode – altså som en trend fremfor noe annet.

– Det er en trend, fordi dette uttrykket skal innarbeides. Når mange nok tenker at det å spraye duft lag-på-lag er en naturlig del av det å bruke duft, er det ikke like trendy lenger, sier hun.

– For meg startet layering-konseptet med Guerlains Aqua Allegoria-dufter. De var lettere og friskere i stilen, og man kunne gjerne spraye dem på seg flere ganger om dagen – som en forfriskning. Guerlain hadde også som råd å kombinere to av sine favoritter i den serien. Jeg liker Ylang & Vanille, og bruker den gjerne alene. Men skal jeg friske den opp, fungerer den utmerket med Lemon Fresca (sitrus) og/eller Pamplelune (grapefrukt).

EKSPERT 3: Gunnhild Bjørnsti.

Hva er dine beste layering-tips?

– La layering være en lek – eksperimenter og se hvordan to eller flere dufter fungerer sammen. Test gjerne ut på blotting-papir før du sprayer på huden. En annen måte å tenke layering på er å velge din favorittduft også i bodylotion, smøre deg inn og så påføre eller spraye duften over. Starter du i dusjen med dusjgele i samme duft, har du en helhetlig duftopplevelse.

Er det slik at layering fungerer med all duft eller er det i utgangspunktet kun dufter som er skapt spesielt for layering som kan benyttes?

– Guerlains Aqua Allegoria var formulert for å kunne påføres lagvis, og mange av duftene fra Jo Malone og Atelier Cologne ville jeg tro også kan fungere fint – det vil si duftmerker og -varianter som er i den lettere kategorien. Uansett, vi lever i en fri verden hvor vi kan være kreative og individualistiske, så det bare fantasien som setter grenser. La layering være en ekstra dimensjon i det å oppleve duft.

Et av merkene som satser på nettopp layering er svenske N.C.P. Olfactives grunnlagt av blant andre skuespiller Noomi Rapace.

Self branding har blitt en stor trend, og vi ser mer og mer at individualitet er i vinden. Forbrukeren tilpasser alt nå om dagen. Det å uttrykke seg selv via makeup, hår og klær er jo helt essensielt, så hvorfor skal man bruke samme duft hver dag? Layering handler om å lede, ikke følge, sier medgrunnlegger Steve Terry til VIXEN.

Han tror layering-trenden bare vil fortsette.

– Det blir bare mer og mer populært. Å være seg selv, bygge sin egen identitet og fortsette å brande seg selv kan aldri være negativt. Duft er jo en helt fantastisk ting! Luktesansen er faktisk en av de sterkeste sansene vi har, og sørger for varige inntrykk. Man lukter noe som barn, og 50 år senere lukter man det igjen og blir tatt med tilbake til det stedet eller den opplevelsen. Med duft kan du virkelig fange essensen av den du er – det er en mektig følelse. Det beste jeg vet er når noen spør hvilken duft jeg bruker og jeg kan svare; det er min duft, min signaturduft.

Men hvordan gjør man det egentlig?

– Ikke alle kan gjøre layering. Dersom duften ikke er designet for å mikses blir sluttresultatet fort muddy. Mange dufter har nemlig mange ingredienser som fortstyrrer mikseprosessen. Det blir litt som å mikse for mange farger i fargepaletten – da ender du opp med brun. Vi skjønte at vi måtte bruke så få ingredienser som mulig samtidig som vi oppretthold kompleksiteten av duftene. For ekte layering trenger man dufter fra hver olfaktive familie. Det finnes syv av disse duftfamiliene – den lyseste er sitrus og den mørkeste oriental. Det utgjør en skala som du kan bruke når du mikser for å utvikle dybden av duften.