Skandinavisk mote er i vinden, og mange vil nok hevde at danskene troner øverst. Blant dem er Bitte Kai Rand – motemerket og designeren som fortsatt er dronningen. VIXEN fikk et sjeldent intervju med Bitte selv om historien, kolleksjonene og motebransjen i endring. 

LES OGSÅ: Designerpraten: Alva Brosten om smykkene alle snakker om

bitte-kai-rand

Bitte Kai Rand er grunnlegger, designer og kreativ leder ved Bitte Kai Rand.

Bitte Kai Rands historie går langt tilbake – faktisk helt tilbake til 1981. Hvor er dere som brand i dag?

– Vi har vært så heldige at vi har fått mange trofaste kunder som stadig identifiserer seg med vårt brand, samtidig som vi har fått taket på de nye generasjoner. Så jeg synes vi har vært gode til å dynamisk utvikle vårt konsept der vi henvender oss til en type kvinner som synes designuniverset vårt er spennende og som stadig kan relaterte til våre grunnleggende verdier.

Dere startet jo med strikk – på hvilken måte er det fortsatt en viktig del av BKR sitt DNA? 

– Etter designskolen startet jeg jo med strikkemaskiner i en fuktig kjeller på Nørrebro – og strikk er stadig en del av vårt DNA. Jeg elsker fortsatt strikk, selv om det riktignok ikke lenger spiller hovedrollen i våre kolleksjoner, men likevel en viktig rolle. Jeg er glad i strikk på grunn av dets eksklusive, avslappede uttrykk og komforten det har. Det gir også så mange spennende designmuligheter – hvis man bare tør. Strikk er også superfin til farger – også de sterke.

Hva slags rolle spiller du selv i merkevaren?

– Jeg sitter stadig som kreativ direktør og designer sammen med mitt fantastiske designteam som jeg elsker å jobbe med. De er dyktige, og vi har det morsomt sammen. Men det er nok ikke til å komme utenom at jeg fortsatt er “Dronningen”.

I høst viste dere for først gang på lenge under moteuka i København. Hva var grunnen til at dere nå ville vise igjen?

– Det har vært en periode hvor vi ikke har vært så begeistet for avviklingen av shows under moteuken i København – ja, så vi valgte å hoppe av. Heldigvis har det skjedd en rekke endringer som gjør at vi nå er med igjen. Det er vi glade for. Vi liker å lage show – både fordi det er morsomt og kreativt utfordrende og fordi det er en spennende mulighet for å vise frem våre kolleksjoner i et brand-univers.

Fortell om FW17-kolleksjon som er i butikk nå?

– For FW17-kolleksjonen er vi sterkt inspirert av 60-tallets robotaktige og litt naive fremtidsvisjoner som hadde en del humor og et tegneseriepreg over seg. Kolleksjonen ble deretter utviklet med utgangspunkt i en rekke forskjellige fremtidsscenarioer – på både godt og vondt.

Men det er nok ikke til å komme utenom at jeg fortsatt er “Dronningen”.

Og hva med SS18-kollesjonen?

– For SS18 kan man si at vi har et ganske så annerledes utgangspunkt. Vi har forlatt fascinasjonen for teknologi og tatt utgangspunkt i de fire grunnelementene på jorden; vann, jord, luft og ild. Det er en uendelig vakker, inspirerende og spennende verden der vi har hatt det morsomt med å bruke disse elementene for å sette tydelig avtrykk på hver av våre fire designprogrammer for vår og sommer – både med prints og med farger.

Dere har nylig åpnet butikk på Paleet i Oslo, fortell om den?

– Kolleksjonene våre er jo ganske store, så vi synes det er viktig at vi har muligheten til å presentere vårt designkonsept i sitt eget univers. Det synes vi selv at vi har lykkes med i den nye butikken på Paleet. Ikke minst har vi en fantastisk dyktig butikksjef som kan formidle og iscenesette vårt design på vår favorittmåte.

Motebransjen har gjennomgått store endringer de siste årene, blant annet når det kommer til influencere som i stor grad har skiftet makten fra motepressen – hva betyr disse for BKR?

– Denne endringen har vi selvsagt også merket, og vår kommunikasjon er i dag vesentlig annerledes enn den var for bare få år siden. Det er en mer fragmentert form for kommuniksjon enn det trykte mediet, men det gir oss spennende muligheter for å dele våre design- og holdningsmessige verdier på en ny, og kanskje også mer troverdig, måte.