Vi skriver januar og et nytt år. Det betyr at sesongens fashion weeks er rett rundt hjørnet. Den nye norske moteuka Oslo Runway legges denne gang til en helg, nærmere bestemt 26-28 januar. I tillegg til både etablerte og up and coming-designere med visninger on og off shedule, arrangeres også andre eventer under Oslo Runway-paraplyen, blant annet DIO – en showcase med åtte uavhengige norske designere. 

Flesh er Malin Moldens kjønnsnøytrale klesmerke.

DIO står for Designers in Oslo eller også Did it Ourselves. Bak står Kjell Nordstrøm med sin B.V.B, Siri Sveen Haaland med Blackrat, Malin Molden med Flesh, Mona Moore med Morcrystals, Julie Slåtsveen Johansen med Hernude, Cindy S. Røe med Cindy Roe – som allerede har fått mye oppmerksomhet både i motepressen og i sosiale medier med sine hårbånd – Mari Norden med By Mari Norden og Lars Terje Gudem Hansen med sitt merke med samme navn.

Struktur og passform står i fokus hos Julie Slåtsveen Johansen og hennes Hernude.

– Vi er en god blanding av kjente og mindre kjente designere med forskjellige bakgrunner og konsepter, forteller Gudem Hansen til VIXEN. 

Sammen med de syv andre designerne inviterer han til showcase på Kulturhuset i Oslo 28.januar. Det er noe helt nytt i norsk mote, mener han.

Herrekroppen og hvordan vi ser den er tema for Lars Terje Gudem Hansen.

– Tanken er å vise at det å stå sammen gjør oss sterkere. Det gjør at designere som ikke har den beste økonomien og ikke nødvendigvis det største nettverket kan vise sammen med dem som allerede er godt etablert og kjent i miljøet. I tillegg til at hver designer selv velger hvilken måte de ønsker å vise på, er showcase en mer tidsriktig måte å vise mote på. Det skaper et univers der alle som ønsker å se er velkomne. 

Cindy S Røe har allerede fått mye oppmerksomhet både i norsk motepresse og i sosiale medier.

Hvorfor valgte dere nettopp Kulturhuset som location?

– Vi ble enige om at Kulturhuset som plattform gir rom for varierte visninger. Det å skape sin egen plass er noe som står sterkt hos alle designerne i DIO, og med Kulturhuset får vi det til.

Kvalitet og håndarbeid er stikkord for Mari Nordens By Mari Norden. Hun jobber blant annet med silketrykk og ullkvaliteter.

Showcasen holdes under Oslo Runway – på hvilken måte er det en viktig arena for dere?

– Vi i DIO driver med mote. Mote har mange ansikter. Det å være en del av Oslo Runway er viktig for oss fordi det er den nye plattformen for norsk mote, samtidig ønsker vi å gjøre dette på egne premisser.

Siri Sveen Haaland og hennes Blackrat er allerede godt kjent i både norsk og internasjonal mote.

Hva mener dere Oslo Runway betyr for norsk mote?

– Det at Oslo endelig har fått en mer standhaftig arena for visning av klær og eventer er stort og viktig. Jeg tror at arenaen bare vil vokse, og at flere mindre arrangementer slik som DIO vil dukke opp. Det skaper muligheter for flere unge designere og utøvere, og det er viktig for å sette fokus på hva som skjer i moten i byen vi bor i.

Mona som designer og Oskar som gullsmed jobber sammen med Morcrystals.

Dere sier at kolleksjonene som vil bli vist på ulike måter stiller kritiske samfunnsspørsmål som skal gi publikum et nytt perspektiv på hva klær kan representere. Bør mote kommentere samfunnet på denne måten?

– Det er variabelt fra brand til brand om og hvordan de kritiske spørsmålene stilles – og det er tidvis personlig. Når man jobber med klesdesign er det viktig å vite hva som skjer i samfunnet og i verden. Med det er vi flere som har et skjevt blikk på hvordan folk flest ser på klær. Selv har jeg en tematikk som tar for seg klassiske herresilhuetter som dressbukser og skjorter der jeg fjerner deler og endrer form for å si noe om hvordan vi i vestlige samfunn holder fast ved gamle vaner og regler. Hvordan det oppfattes fra person til person er ikke så viktig for meg nettopp fordi det oppfattes forskjellig. For meg handler det mer om et grunnlag for ideer og utviklingen av klær.

Kjell Nordström gjør womenswear for andre gang i sin karriere, blant annet med hjelp fra Sisters in Business.