Det norske veskemerket Eben har fått oppmerksomhet både her hjemme og internasjonalt for sine vesker og tilbehør i nordisk lakseskinn. Etter fem år får merket nå ny identitet. VIXEN tok en prat med grunnlegger og designer Elisabeth Benonisen om re-lanseringen og planene videre for 2018. 

LES OGSÅ: Hun står bak smykkene alle snakker om

Elisabeth Benonisen står bak veske- og tilbehørsmerket Studio EBN.

Eben ble startet i 2013 startet med hovedkontor i Bodø. Nå re-lanseres merket under nytt navn og med ny identitet som Studio EBN.

– Jeg ønsket å bevare mest mulig av identiteten i eksisterende marked og samtidig vokse i et globalt marked. Derfor har vi valgt å samle selve markedet litt samt å spisse produktutvalget og budskapet. Det håper jeg vi har klart. Selv om det enda er mye jeg har lyst til å gjøre i fremtiden, det er aldri noe som er helt ferdig – det er jo en utviklingsprosess hele tiden, så synes jeg at vi nå har en god plattform å jobbe videre fra, forteller Benonisen til VIXEN.

Den norske toppmodellen Jenny Sinkaberg er ansikt utad i kampanjen som er stylet av Anja Stang og fotografert av Julie Pike.

Nye størrelser på veskene, en utvidet fargepalett og tilbehør er noe av det som er nytt. Fortsatt er alle veskene oppkalt etter kvinnelige slektninger av designeren, både fra fortid og nåtid, med utgangspunkt i et ønske om å forankre merket i tillegg til materialet.

– Utvalget på veskemodeller er tatt ned. Vi har samlet de modellene som har solgt mest og laget de i flere størrelser og farger. Vi har også lagt til mer tilbehør som kan matches med veskene. Slik blir kolleksjonen mer fyldig og tillater flere forskjellige kombinasjoner med veskene. Så kan man bygge på eller også starte med tilbehør dersom man ønsker det.

Foto: Julie Pike.

Men DNA-et forblir det samme, nemlig nordisk lakseskinn og en designfilosofi med fokus på bærekraft og arktisk forankring.

– Merkets DNA er kjernen, og bruk av denne type materialer med lokal forankring som et nisjemerke som likevel skal kunne vokse både på et nasjonalt og globalt marked.

Hva er så spesielt med nettopp lakseskinn?

– Det er et eksotisk skinn og er dekorativt med sin særegne struktur. I tillegg har fiskeskinn kryssfiber, og er mye mer slitesterkt enn for eksempel kuskinn i samme tykkelse. Overflaten kan gjøres med ulike kvaliteter på samme måte som med andre skinn. Jeg har gjerne valgt å jobbe med en myk og børstet semsket variant.

Foto: Julie Pike.

Benonisen viser til at fiskeskinn generelt har historiske referanser, og nevner blant annet den samiske befolkningen og andre urbefolkninger som inutter som har brukt fiskeskinn til både dekor og bekledning.

– På historisk museum i Oslo er det utstilt en hel drakt laget av fiskeskinn og under krigen i Norge ble sko og vesker laget av fiskeskinn når man ikke hadde noe annet. Nettopp det synes jeg er viktig, nemlig å ta i bruk det som allerede er tilgjengelig og å gjøre nytte av et materiale som vi har mye av – et bærekraftig materiale. Det er riktignok mer krevende å sette sammen et produkt av små og tynne skinn fordi det blir mer håndarbeid i produktene, men til gjengjeld gir det produktene substans.

Foto: Julie Pike.

Du jobber ikke i sesonger, sier du – hva mener du med det?

– Jeg tenker en helårlig kolleksjon, og gjerne modeller som kan vare over flere år med fokus på klassiske linjer. Samtidig utvikles det nye produkter og nye farger i en slags organisk prossess. Men jeg har altså mer eller mindre revet meg løs fra sesongene – det føles helt naturlig slik markedet har endret seg. Helt sesongløs er jeg likevel ikke – vi følger rytmen av hvordan verden pulserer, men er ikke opptatt av å slavisk følge sesonger. Jeg er blitt mer opptatt av å utvikle et uttrykk og en identitet for det jeg jobber med.

Foto: Julie Pike.

Norsk mote er riktignok på vei opp og frem, men bransjen er stadig tøff. Hva tror du er grunnen til at du nå går inn i ditt femte år?

– Ja, motebransjen i Norge er liten, men også i utvikling, og det er derfor en spennende tid for å se hvor mye man kan få til – også fordi store deler av verden er interessert i Norden nå. Jeg tror grunnen til at jeg nå går inn i mitt femte år er at jeg har jobbet hardt og jevnt. Jeg har bygd opp bedriften bevisst sten for sten for å skape et grunnlag. Jeg har satset hele veien, men ikke så mye at jeg kunne risikere å miste alt. Jeg har et sunt forhold til penger, og har akseptert at å bygge en merkevare ikke er gjort på kort tid. Det er noe du skal leve med over tid og som du skal trives med. Bransjen er tøff og min motivasjon har alltid vært at jeg har glede av å skape noe. Jeg liker det jeg holder med på, og selv om det mange ganger har vært tungt, så har jeg alltid kommet ut på andre siden og følt at det var verdt det.

Foto: Julie Pike.

Hvordan ser mote-norge ut i dag i forhold til når du startet i 2013?

– Jeg flyttet fra London til Bodø – det var en stor kontrast da jeg startet merket i 2013. Fra å jobbe i en pulserende, spennende og stor bransje til ja, ingenting her oppe. Det ble en helt annen greie, men som sakte men sikkert har funnet sin form. Jeg har studert i Oslo, og tok opp kontaktene mine her. Det var mye positivitet som rørte seg i 2013, og som fortsatt er der i dag. Det jobbes profesjonelt og faglig i bransjen for å løfte mote-norge, og det blir flere og flere merker som markerer seg og skaper bærekraftige bedrifter og arbeidsplasser. Det er mange flinke designere som skaper et godt grunnlag, og jeg vil si at uttrykket også gradvis blir sterkere, mer mangfoldig og differensiert. Det er helt klart enda en lang vei å gå, men det virker som om bransjen har et bevisst, realistisk og brennende engasjement rundt det å skulle skape en grobunn for norsk mote i fremtiden. Selv om mote har lite historie i Norge, virker det som om det har klart å få fotfeste og ikke minst bli mer akseptert som en profesjonell bransje.

Foto: Julie Pike.

Hva er planene videre for 2018?

– Det blir å jobbe målrettet for å øke eksporten til Sør Korea, samtidig som vi ønsker et ytterligere fotfeste på det norske markedet. Deretter står Kina og Japan på ønskelisten. Men én ting av gangen. I dag blir fiskeskinnene fremstilt på Island, og jeg ønsker å få i gang et prosjekt for å fremstille fiskeskinnene her i Norge. I tillegg håper jeg at jeg kan få litt mer tid til å jobbe på den kreative siden, og at jeg sammen med gode partnere kan få merket til å fortsette å vokse.

Foto: Julie Pike.