Han var en av superstjernene som gjorde skjegg trendy. Nå lanserer David Beckham sitt eget grooming-merke, House 99.

LES OGSÅ: Noomi Rapace står bak nytt duftmerke

Menn blir stadig mer opptatt av skjønnhet – kanskje har vi nettopp Becks å takke for det? Han har uansett vært toneangivende når det kommer til trender blant annet med sine mange hårfrisyrer – og varianter av ansiktshår.

– For meg handler ikke grooming om hvordan du ser ut, men hvordan du føler deg. Det handler om å være komfortabel, å prøve nye ting og å forme din neste look. Ingen trenger tillatelse til å tenke på verken stil eller grooming. Å forandre frisyre eller å gro ut skjegget er en personlig avgjørelse, sier Beckham.

Det er nemlig dét som skal være utgangspunktet for merket som lanseres allerede i mars. House 99 skal knytte Becks’ historie og interesse for å skape nye looks sammen med kunnskap om menns behov og ønsker fra veletablerte barbershops.

Resultatet skal være en groomingkolleksjon “med alt en mann trenger for å skape sin egen look”.

– Jeg skapte House 99 for å gi folk både inspirasjon og de riktige produktene for å prøve ut noe annerledes som de likevel kan føle seg komfortable med. Alle kan eksperimentere og finne ut av hva som funker for dem. Når jeg går til barbereren forventer de nærmest at jeg spør etter noe nytt. Jeg liker at jeg kan gjøre det hjemme også, forteller han.

Merket har fått navnet sitt etter ordet hus som i følge Becks representerer det som er hans mål, nemlig å gjennom merket bygge et inkluderende fellesskap. Og 99? 

– Mye ble forandret i livet mitt det året. Jeg giftet meg, Manchester United vant trippelen og min eldste sønn, Brooklyn ble født. 

Det er ikke første gang Beckham flørter med kosmetikkbransjen. For to år siden kom nyheten om at Becks i samarbeid med Biotherm Homme skulle utvikle sin egen hudpleieserie.