Skandinavisk mote er i vinden, og mye kan vi takke danskene for. Her er noe av det vi gleder oss aller mest til i tiden som kommer. 

LES OGSÅ: Moteukene satser på unge talenter

By Malene Birger

– Denne kolleksjonen er mitt kjærlighetsbrev til Sao Paulo. Det er ikke en typisk kjærlighet ved første blikk-by. Den er så stor og det er mye betong, men det er før man oppdager en kunstners nabolag der det er veggmalerier i gatene, og noe bare klikker. Det er en by som kommer under huden på deg – full av kontraster og en frodig regnskog. Alt føles så nytt og inspirerende, sier Christina Exsteen, kreativ direktør ved By Malene Birger om SS18-kolleksjonen.

Den er ikke overraskende en homage til den brasilianske byen – med inspirasjon også fra den modernistiske arkitekten Lina Bo Bardi og hennes selvbygde Sao Paulo Glass House fra 1950.

– Lina var en uredd kvinne. Hun gjorde opprør mot konvensjoner og det er det som binder henne sammen med vår kvinne denne sesongen. Hun er en fri sjel – hun elsker å reise og å samle, å legge til sin egen stil som en eksotisk fugl.

By Malene Birger fortsetter nemlig å hylle kvinnen og hennes individualitet – både gjennom designfilosofien og ikke minst catwalken under Copenhagen Fashion Week-visningen i fjor høst med navn som Romy De Grijtt, Vika, Elisabeth E, Margot Davy, Mathilde Gøhler, Kirstin Liljegren og Aia Busk.

Ganni

Den danske supersuksessen Ganni fortsetter, for SS18 med både kjoler med oransje tulipaner, t-skjorter med kirsebær og striper på gensere, t-skjorter og kjoler – alt med inspirasjon fra Brit-Pop, Natalie Portmans karakter i Léon og 80’s Madonna i en god miks.

– Denne sesongen har jeg skapt en kolleksjon for den globale innbyggeren. Jeg ville skape klær for kvinnen som elsker å reise til nye steder og som har en fri sjel. Det er en optimistisk kolleksjon med nikk til 90-tallets sportswear, rave og de superviktige Benetton-reklamene fra 90-tallet som utfordret fordommer og oppfordret til likestilling, forteller Ditte Reffstrup, kreativ direktør for Ganni.

En finger med i spillet har også den New York-baserte serbiske kunstneren og fotografen Ana Kras som stod bak set-designet for visningen under Copenhagen Fashion Week tidligere i høst og kampanjebildene for kolleksjonen, mens de tidligere motedesignerne Bengt Thornefors og Christopher Svensson har vært med på å skape en showpiece denim capsule-kolleksjon som ble lansert samtidig med hovedkolleksjonen.

– Jeg ville jobbe med kreative fra hele verden, fra Stockholm til New York, om en kolleksjonen som hyller samarbeid på tvers av landegrenser. Jeg reiser hele tiden og blir konstant inspirert av hva jeg ser på gaten i de ulike byene verden over. I disse tider med stengte grenser er det viktig å skape nye måter å leve sammen og jobbe sammen på for å overkomme våre kulturelle forskjeller. Global Citizen-kolleksjonen representerer det beste av overalt.

Designers Remix

Foto: Victor Jones.

– Når jeg startet å arbeide med kolleksjonen så jeg et verk av kunstneren Sue Dunklet. Det gjorde at jeg startet å utforske hennes utrolige verker. Pop art i stor skala i ville fargeeksplosjoner. Hennes store oljemalerier fra 60-tallet har virkelig en sterk fargepåvirkning på meg. Det føles som om de var laget i går – så i tiden og moderne, sier Charlotte Eskildsen, kreativ direktør i Designers Remix om SS18-kolleksjonen.

Den er inspirert av nettopp pop art – i kombinasjon med resirkulert plastikk og – som en kontrast – det Eskildsen referer til som danske ikoner slik som bomullstwill, tung strikk, trench coaten og trench-fargen.

Foto: Victor Jones.

Foto: Victor Jones.

Foto: Victor Jones.

Foto: Victor Jones.

Foto: Victor Jones.

Foto: Victor Jones.

Foto: Victor Jones.

Samsøe Samsøe

Som Ganni tar også Samsøe Samsøe for seg the global citizen i sin SS18-kolleksjon.

Det er the worldly citizen som står i fokus her med stikkord som moderne wanderlust, det spirituelle fraværet av grenser og flytende overganger mellom kulturelle koder.

Det skaper en universell kolleksjon som det svenske motemerket selv mener reflekterer en garderobe for et nytt globalt samfunn – en gardrobe til bruk overalt og ingensteder.

Kolleksjonen, som har fått navnet Enclave, henter dessuten inspirasjon fra Daniel Everests fotografier som skaper en backdrop der materialer, teksturer og spesielt bruken av farger står i fokus.

Baum und Pferdgarten

Silver Lake er navnet på danske Baum und Pferdgartens SS18-kolleksjon. Det er en hyllest til  70-tallets Silver Lake-område i California med blant annet tung silke og polyester i kombinasjon som en homage til overklassens famøse pool parties.

– Stilen fra 70-tallets L.A har alltid vært fascinerende og inspirerende for oss. Det er en glorifisert periode der måten å leve på var veldig liberal og fyllt med glam. Stylingen fra 70-tallet var veldig sexy og feminin, men med en casual, sporty twist. Silver Lake-stilen gjør det hele den perfekte måten rart, sier Helle Hestehave og Rikke Baumgarden, kreative direktører i Baum und Pferdgarten.

Munthe

Munthe har virkelig fått ny vind i seilene, blant annet som storfavoritt blant både norske og danske influencere.

Deres SS18-kolleksjon henter inspirasjon fra et stykke stripete stoff som fikk designerne til å tenke på gamledager da kvinnene styrte husholdningen. “Siden den gang har vi kommet et langt stykke på vei, og vi hyller dette ved å se nærmere på alle de fasetter som kvinner i dag står fritt til å skifte mellom. Fra datter til mor, kvinne, businesskvinne – og listen bare fortsetter. De fleste kvinner i dag skifter mellom flere roller hver eneste dag”.