Sesongens fashion weeks er i gang. Mens Fashion Week Stockholm braker løs allerede neste uke er det duket for en ny sesong av den nye, norske moteuka siste helga i januar før Købehavn tar over uka etter.

LES OGSÅ: Seks danske SS18-kolleksjoner vi elsker

Men det er ikke bare dansk mote som vises under Copenhagen Fashion Week. Tre nordiske merker utenfor Danmark skal nemlig vise som en del av den danske moteuka; to svenske og et norsk merke, nærmere bestemt Uniforms for the Dedicated, J.Lindeberg og Holzweiler.

Det understreker ytterligere Københavns posisjon som den ledende moteuka i den nordiske regionen, mener danskene.

Holzweiler viser under Copenhagen Fashion Week for andre sesong på rad. I fjor høst viste de sin SS18-kolleksjon for både norsk og internasjonal presse, stylister, influencere, innkjøpere og andre motepersonligheter i Centralpostbygningen i den danske hovedstaden. Det var den internasjonale modellen og it girlen Erin Wasson som åpnet og lukket visningen.

– Det ligger så ufattelig mye jobb og følelser bak en visning. Vi satset virkelig alt i København, og den støtten vi fikk under og etter visningen betyr utrolig mye. Det gir selvtillit og øker ambisjonene våre ytterligere, så virkelig en stor takk til alle som kom, sa Susanne Holzweiler til VIXEN rett etter visningen.

VISER I KØBEN: Holzweiler viser under den danske moteuka for andre sesong på rad.

Nå viser dere igjen i København – hva er grunnen til det? 

– For oss er det viktig å prøve nye ting, men samtidig vise kontinuitet. Da vi valgte København sist runde bestemte vi oss for å prøve en SS- og en AW-runde for så å evaluere hva vi skal gjøre videre. Derfor viser i København nå, sier Andreas Holzweiler til VIXEN. 

Svenske Uniforms for the Dedicated ble etablert allerede i 2008 av et kollektiv av snowboardere og diverse kreative hoder. Siden oppstarten har målet hele tiden vært det samme, nemlig å lage moderne streetwear med fokus på bærekraftige, økologiske, bio-baserte og resirkulerte materialer.

PÅ PROGRAMMET: Svenske J.Lindeberg med Johan Lindeberg i spissen viser under Copenhagen Fashion Week.

Og sist, men ikke minst svenske J.Lindeberg. Merket ble etablert av Johan Lindeberg i 1996. For knapt et år siden returnerte han til merket han selv startet etter nesten ti år. Comebacket var med visningen under Fashion Week Stockholm.

Her hjemme er det utelukkende norsk mote som står i fokus når Oslo Runway går av stabelen 26-28 januar.

OSLO RUNWAY-SJEFEN: Ditte Kristensen er leder  for den nye, norske moteuka, Oslo Runway. Foto: Lasse Fløde.

– Vi har fått henvendelser fra utenlandske merker om å vise, men det er ikke noe som er aktuelt for Oslo Runway akkurat nå. Vårt fokus er på de norske merkene og å skape mest mulig oppmerksomhet rundt disse, sier Oslo Runway-leder Ditte Kristensen til VIXEN.

Hva tror du er grunnen til at nordiske merker også utenfor Danmark ønsker å vise under den danske moteuka? 

– Det er vanskelig å si, men jeg tror det er fordi de mener det er den rette strategien for deres merke – og det har jeg all respekt for. Men det er ekstra økonomisk krevende å ha en visning i utlandet samtidig som man kjemper om oppmerksomheten med flere merker. Jeg vet at for eksempel Hugo Boss har vist under den danske moteuka, så det er ikke noe nytt. Det har ofte noe med merkets strategi fremover å gjøre, og hva de ønsker å ha fokus på. Om det er riktig vei å gå for de enkelte vil tiden vise.

CFW sier selv at dette markerer deres posisjon som den ledende moteuka i den nordiske regionen – hva tenker du om det?

– Det er ikke noe jeg mener så mye om. For Oslo Runway er det viktig å høre på hva hvert enkelt merke ønsker å få ut av å vise og hva de trenger for å få det til – pluss det lille ekstra. Om det automatisk gjør oss mindre i forhold til antall visninger har jeg ikke noe problem med, det tenker jeg derimot er positivt i forhold til utbyttet merket sitter igjen med.