Sesongens fashion weeks er i gang, og fredag er det klart for den syvende sesongen av den nye, norske moteuka Oslo Runway. Mens fredag og lørdag er forbeholdt on-schedule er søndagen dedikert til off-schedule. Du kan se on-shedule-programmet her og off-schedule her.

I tillegg vil det være en rekke aktiviteter åpne for publikum.

En av de er Oslo Runway og Oslo Business Regions paneldebatt ledet av Conditions og Studio Institutes Nate Brown, kreativ leder for varemerker som blant annet KITH, Nike, John Elliot, Calvin Klein, Alexander Wang, Kanye West og Beyoncé. Temaet for debatten er Hvordan ta i bruk inspirasjon fra flere bransjer for å bygge brand og Hvor viktig er personlig helse i oppstarten i forhold til produktivitet. Paneldebatten ledes av Blake Schaefering. Også medgrunnlegger av Condition og redaktør for Studio Institute David Cerami vil delta i debatten. Det samme vil den norske investoren Knut Dyremyhr, entreprenør Erlend Mogård-Larsen, grunnleggeren bak blant annet by:Larm, Træna-festivalen, Vippa og Salt, Thea Sommerseth Myhren, CEO og grunnlegger av den digitale økonomiplattformen for flyktninger Diwala samt administrerende partner og leder av BA Group (Blender Holdnings AS). Du kan lese mer om eventet her.

I tillegg til paneldebatten blir det yoga session fredag i regi av Condition, Blake Schaefering og Core Balance. Du kan lese mer om eventet her.

På Mellomstasjonen, som er denne sesongens backstage, live streames utvalgte visninger. I tillegg blir det en rekke andre aktiviteter for publikum, blant annet styling og make-up sessions. Mellomstasjonen er åpne for publikum fredag og lørdag. Du kan lese mer om eventet her.

Det er ikke første gang Oslo Runway åpner opp for mote til folket.

For ett år siden inviterte Admir Batlak til pop-up-visning i forbindelse med sin Oslo Runway-visning, og forrige sesong inngikk Oslo Runway et samarbeid med Nasjonalmuseet som blant annet live-streamet utvalgte visninger.

– Oslo Runway synes det er fantastisk at man gjennom dette samarbeidet med Nasjonalmuseet kan få norsk mote og OSLRW-visningene rett ut til folket, sa Oslo Runway-leder Ditte Kristensen.

– Nå når Oslo Runway har noen sesonger på baken, og har fått bøttevis med – velfortjent- skryt fra en samlet motebransje, er tiden inne for å se nærmere på også det som ikke nødvendigvis fungerer så godt og det som kan bli enda bedre. Noe av det som kjennetegner Oslo Runway – og kanskje noe av grunnen til suksessen, er deres evne til å ta til seg kritikk, som for eksempel da de første gang fikk kritikk for ikke å inkludere også up and coming-designere. Den kritikken tok de på alvor, og resultatet er blitt et bedre program og ikke minst initativer som Bik Bok Runway Award. En av utfordringene til Oslo Runway nå er å inkludere også folket i det norske svaret på fashion week, slik for eksempel København gjør ved å gjøre moteuka til en folkefest. Samarbeidet med Nasjonalmuseet er en god start som fremmer mote til folket, og som også binder mote, kunst og kultur enda tettere sammen, sa VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir den gang.