Sesongens Oslo Runway er over etter nesten tre fulle dager med visninger både on og off schedule. Lørdag avsluttet Maud og Fram med visning på Christiania Teater. Vi tok en prat med Maud-designer Sophie Vanay. 

Gratulerer med overstått visning! Hva føler du nå? 

– Stor glede og samtidig lettet over at alt gikk bra. Enormt ydmyk og takknemlig for all den positive responsen vi har fått fra utenlandske medier. Det er et spennende år vi går i møte.

Dere viser igjen på Oslo Runway. Hvorfor er det viktig for dere?

– Oslo Runway er et fantastisk initiativ, og en sterk bidragsyter til at norsk design har fått en solid plattform å promoteres på. Vi har de tre siste sesongene valgt å satse på visninger da vi anser dette som en god kanal for å presentere kolleksjonene og gi markedet kjennskap til Maud. For oss er Oslo Runway et naturlig valg.

Forrige gang Maud denne gangen Twiggy. Hva er så spesielt med nettopp henne?

– Det handler først og fremst om å finne en inspirerende person som kan passe inn og formidle Maud sin identitet. Twiggy er en slik kvinne. En leken men samtidig sterk person som i årtier har vært et sterkt stilikon over hele verden.

To svært forskjellige kvinner, men kanskje også like? For Mauds signatur går som en rød tråd også gjennom denne kolleksjonen? 

– Maud vil for hver kolleksjon inspireres av en ny ikonisk kvinne. Første kolleksjon var det helt naturlig å hente inspirasjon fra dronning Maud, for SS18 fant jeg Chloe Sevigny og nå altså Twiggy. Ved å kunne bevege oss så fritt innen stiler, vil merket også være levende og i bevegelighet, vi kan endre oss i takt med trendene. Det er et utrolig givende og spennende utgangspunkt for meg som designer. Samtidig som vi endrer oss er det viktig å ha en rød tråd som definerer merkets identitet. For Maud har dette blitt kimonoen, denne legges inn i hver kolleksjon, men med ulike stoffer og passformer.

Hva har dere lært siden forrige gang?

–Etter første sesong sitter vi på masse informasjon om kundegruppen vår som vi tar med oss videre. Dette gjør at vi kan jobbe mer målrettet i produksjon av kolleksjonene samt spisse mot det vi ser fungerer godt.

Og hva er planene videre for 2018?

– Vi satser og jobber nå med ekspandering også utenfor Norge – jeg er helt overveldet over responsen vi har fått. Jeg har funnet en kvinne som jeg virkelig gleder meg til å inspireres av –  for sommer 2019.

Foto: Indigitalimages / Oslo Runway.