Det har stormet rundt VIXEN Influencer Awards den siste tiden. Det er ikke første gang. Og helt sikkert ikke siste gang heller.

For både hvem som blir semifinalister, finalister og til sist vinnere engasjerer – ikke minst hvem som ikke blir det eller enda verre – blir disket. Og hvem skal egentlig bestemme? Publikum? Jury? Etter å ha arrangert VIXEN Influencer Awards, tidligere VIXEN Blog Awards, i syv år har vi landet på en slags Ole Brumm-løsning; Ja, takk (begge deler). Når vi kårer landets fremste influencere er det naturlig at publikum har en innvirkning. Samtidig handler Årets influencer, Årets sterke mening eller Årets business om mer enn bare lesere, seere, lyttere, klikk og likes. Derfor har vi en jury som også veier inn. Det skal nemlig ikke være slik at det kun er de aller største som har en sjanse. Og slik er det altså heller ikke – se bare på både finalister og vinnere opp gjennom årene som spenner fra navn som Sophie Elise, Treningsfrue og Camilla Pihl, Pappahjerte, Gunnar Tjomlid og Thea Steen til World of Mike, June Holm og Tegnehanne.

Siden vi arrangerte VIXEN Influencer Awards for første gang i 2011 har blogging gått fra å være en hobby til å bli big business – i flere kanaler enn bare blogg. Det er også bakgrunnen for at vi i år valgte å skifte navn til VIXEN Influencer Awards – for å kunne favne om blant annet Instagram, YouTube og podkast i tillegg til den mer tradisjonelle bloggen. I fjor innførte vi også en styrket fagjury samt nye kriterier for juryering med et mål om å løfte profesjonaliteten i bransjen – og ta influencerne på alvor. Vi vet at publikum er opptatt av at influencerne holder seg innenfor loven – det være seg åndsverksloven, markedsføringsloven eller alkoholloven, og det er derfor noe av det som ligger til grunn når juryen skal velge semifinalister og til slutt vinnere. Det handler ikke om enkelttilfeller, men systematiske brudd gjennom hele året som kan danne grunnlaget for disk.

Denne gangen la juryen også de mye omtalte brevene fra Forbrukertilsynet som ble sendt ut til et knippe toppbloggere før jul i fjor til grunn. På grunnlag av disse ble to influencere diskvalifisert fra finalen. Da juryen i ettertid fikk tilgang til privat korrespondanse mellom disse og Forbrukertilsynet – en korrespondanse som gav rom for tolkning og også misforståelser – fant vi at det eneste riktige var å slippe de to diskvalifiserte influencerne tilbake inn i prisutdelingen. Utover det ble også én annen influencer disket. Det samme gjelder for bloggen Bloggomtoppbloggere (BOTB) som ble disket for brudd på åndsverksloven. Det etter å ha konferert med både Forbrukertilsynet og to uavhengige advokater. Samtlige influencere som ble disket fikk informasjon om dette med oppfordring om å ta kontakt dersom de ønsket en dialog rundt dette. Til tross for hva mange synes å tro er nemlig greia denne: vi er ikke ute etter å ta noen. Snarere tvert i mot. VIXEN Influencer Awards skal hylle influencerne – men på de rette premissene! Det er heller ikke første gang vi har disket noen. Og faktisk har mange kommet langt sterkere tilbake senere år – også som finalister!

Med hundrevis av nominerte med tusenvis av innlegg i flere ulike kanaler er det en nærmest umulig oppgave for en jury på fire personer å få med seg absolutt alt. Derfor har vi sagt at vi er avhengig av hjelp fra publikum. Det har vi fått, og det har vi tatt på alvor. Det gjelder også kritikken, selvsagt. Etter prisutdelingen nå på søndag må vi sette oss ned og evaluere både prosessen og selve prisutdelingen for å se hvordan vi best kan gjennomføre dette i fremtiden.

Vi er nemlig ikke fremmed for kritikk – ei heller en sunn debatt. Ikke bare rundt prisutdelingen, men like mye rundt influencerne og deres rolle som både trendsettere, forbilder, opinionsledere og ja, influencere. Det er også derfor vi deler ut priser i kategorier som Årets sterke mening og Årets gullpenn i tillegg til i kategorier som både mote, skjønnhet og livsstil. Flere av landets sterke stemmer er blant finalistene i årets VIXEN Influencer Awards. At noen ønsker å trekke seg fra prisen er synd. For hadde ikke det vært den perfekte arena å nettopp ytre sin mening og å bruke sin stemme – fra scenen under VIXEN Influencer Awards. Som flere influencere allerede har påpekt; Vær endringen du selv etterspør. For enhver pris.