Hun har lang fartstid fra den norske motebransjen, er en selvskreven gjest på de internasjonale moteukene og står bak nettstedet Envelope. Under årets VIXEN Influencer Awards 2017 vant hun prisen for Årets influencer innen mote. Vi tok en prat med Celine Aagaard rett etter prisutdelingen.

Gratulerer med pris som Årets influencer innen mote! Hva betyr denne prisen for deg?

– Jeg blir både rørt og stolt av å ta imot en slik pris. Jeg har jo vært i bransjen i mange år nå, og håper at mitt bidrag kan være med på å få folk til å tenke nytt rundt mote. For meg handler nemlig mote om mer enn bare dagens outfit, det handler både om identitet, bransje, norsk design, formidling og estetikk – for ikke å nevne unge talenter. På Envelope bruker jeg mange up and coming-fotografer, modeller og skribenter. Det er kanskje det jeg brenner aller mest for.

Aagaard er kjent for sin stilsikkerhet – uavhengig av trender. Det var også noe som ble trukket frem i juryens begrunnelse søndag. Selv tror hun nøkkelen til å lykkes ligger i nettopp å ikke la seg påvirke så lett.

– Tro på det du driver med! Det er lett å la seg påvirke, både som forbruker og som egen merkevare, men jeg tror man når aller lengst dersom man gjør egne valg og stoler på seg selv.

Hvem er dine forbilder?

– Jeg har en rekke personligheter fra ulike bransjer som jeg ser opp til – helt tilbake til da jeg jobbet i Topp og hadde Tor Milde som min mentor. Min familie har også alltid vært veldig støttende. Pappa, som er fotograf, har lært meg mye om bransjen. Men den jeg kanskje må takke aller mest er kjæresten min. Han har jeg lært mye av.

Norsk mote har virkelig blomstret de siste årene med blant annet Oslo Runway og en rekke norske designerne som gjør det stort både her hjemme og internasjonalt. Hva tenker du om det? 

– Når det kommer til norsk mote må jeg si at vi er blitt ekstremt dyktige. Vi spiller alle en rolle i norsk motebransje, enten det er som designer, modell, stylist, journalist eller influencer. Alle har vi påvirkningskraft, og sammen kan vi være med på å løfte norsk design og motebransje.

Foto: Hanne Erøy / MIO MEDIA

Hva med din egen rolle? Du er jo kjent for å fronte nettopp norsk mote.

– For meg er norsk design veldig viktig, og det er klart at det har mye å si dersom en person med en viss påvirkningskraft, som for eksempel en influencer, velger å kle seg i norsk design fremfor for eksempel Gucci. Også er det jo så utrolig mye fint norsk design. Det vil jeg fronte! Når det er sagt er jeg også ekstremt opptatt av gjenbruk, og forsøker å vise at man ikke må velge nye klær hver gang.

Hva har du på deg i kveld da?

– I kveld har jeg på meg en vintage-jakke som jeg kjøpte for en uke siden på Grünerløkka. Butikken har kun åpent på søndager, og nå pusser de opp. Jeg var veldig heldig, for jakken hang i et vindu, og jeg kjøpte den mens ekspeditøren stod med malerkosten i hånda. Kjolen har jeg brukt mange ganger før, og ørepynten er fra norske Bjørg. Folk tror det kanskje ikke, men jeg er altså ingen planlegger. Jeg går med det jeg føler for, og det er ingen som kan si “Kan du ta på deg det?”.