De skandvinaviske moteukene er over for denne gang. Vi var tilstede i Købehavn. Her er våre favoritter fra den danske moteuka. 

Designers Remix

En av moteukas aller fineste visninger, selv om Skam-Ruby på catwalken nærmest var alt alle snakket om. Men så var det jo også henne hele kolleksjonen var inspirert av, skal vi tro kreativ direktør Charlotte Eskildsen – og det skal vi jo.

– FW18-kolleksjonen er inspirert av ideen om å ta millennium-jenta Ruby Dagnall tilbake til 80-tallet – et tiår karakterisert av minimalistiske og maskuline silhuetter, modige monokrome farger og tartan-ruter.

For nettopp ruter stod sterkt i kolleksjonen.

–Rutene er omgjort til alle mulige varianter; tyngder, materialer og størrelser, men med en klar bærekraftig visjon; å ta rutene tilbake til vårt århundre. Et slags rebelsk møte mellom to veldig motsetningsfulle tiår – en moderne criss cross. En ny tartan.

Ganni

Den siste visningen vi så før vi reiste tilbake til Oslo.

Gannis AW18-kolleksjon har fått navnet Angels, og henter inspirasjon fra merkets muse, den danske modellen Fredrikke Sofie. Også med referanser til Wim Wenders-filmen Wing of Desire.

Kreativ direktør Ditte Reffstrup lager nemlig klær for hverdagsenglene i hjembyen København, og kolleksjon er også en hyllest til den danske hovedstaden.

Det var og settet med bilder fra Ana Kras som samarbeidet med Ganni også forrige sesong. For ikke å snakke om musikken, danske pop-perler på en snor signert Devonté Hynes.

– Jeg har alltid latt meg inspirere av omgivelsene og menneskene i København. FW18-kolleksjonen hyller jordens engler, menneskene du møter som har en helt spesielt aura og en utpreget yndig måte å bevege seg på. Jeg elsker filmen Wings of Desire og tanken på at det finnes engler over hele byen. Det er noe mystisk ved dem, noe man kanskje bare kan sense, men ikke sette ord på. Akkurat nå trenger vi engler mer enn noensinne, men kanskje skal du ikke se så langt for å finne dem, sier Reffstrup om kolleksjonen. 

By Malene Birger

Kreativ direktør Mathilde Torp Maders første kolleksjon for det danske merket.

En helt annerledes opplevelse, for borte var de fysiske modellene til fordel for en live presentasjon – på film. Et 25 meter langt lerret, for å være nøyaktig. Regissert av den danske fotografen og regissøren Casper Sejersen med looks showcaset av modellene Maggie Maurer, Juliane Gruner og Asta Fjeldhagen.

Moderne er også stikkord for kolleksjonen som omfatter også  See Now, Buy Now styles.

I hovedkolleksjonen er konseptet working wardrobe tatt et steg videre med inspirasjon fra både 1960-tallets skitøy og 1930-tallets aftenkjoler.

– Jeg ville få følelsen av både huset og teamet som jobber her allerede, og sammen utforsket vi hva en By Malene Birger-garderobe bør inneholde. Vi kom hele tiden tilbake til jakker, og lekte oss med ulike materialer. En jakke sier så mye om en kvinne; hvordan hun bærer seg og hva hun ønsker at jakken skal gjøre for henne, sier Torp Mader om kolleksjonen.

Også husets blomsterprint stod sterkt, men i en helt ny utgave med tredimensjonale effekter og farger.

– Målet var å respektere husets arv, men også å skape noe som føltes moderne.

Holzweiler

Under parolen Save the Winter viste Holzweiler for andre sesong på rad under den danske moteuka. Denne gangen på Terminalerne utenfor sentrum av København.

På plass var også et nytt team. Holzweiler har nemlig slått hodene sammen med stylist Alexandra Carl – fashion director for Rika Magazine, og art director Magnus Naddermier som har jobbet med blant andre Louis Vuitton, Acne og Lanvin.

Musikken var det Gundelach som stod for – i tett samarbeid med merket.

På første rad satt både motepresse, influencere, stylister og andre motepersonligheter både fra Norge og internasjonalt, og på catwalken gikk navn som Nina Marker, Alberte Mortensen, Nirvana Naves, Sarah Dahl, Jenu Mahadevan, Tarek Elsedik, Tobias Lundh, Nick Fortna og Filip Rosen. Rosen, sammen med Irene Guarenas er også ansikt utad for Holzweilers AW18-kampanje.

Ikke overraskende er det vinteren som er utgangspunktet for kolleksjonen – både mennesker, dyr og natur. Fargepaletten henter inspirasjon fra både nordlyset, isen og arven fra nenettene.

– Vi ble fullstendig overrasket over hvordan de alle omfavner både isen og kulden. Hvordan de bruker materialer til plagg, fargene og alle detaljene som bare finnes i et slikt isdekt landskap, sier kreativ direktør Maria Skappel Holzweiler.

Det norske merket har samarbeidet tett med den norske fotografen Vilde Rolfsen ved å bruke elementer fra hennes bilder i kolleksjonen.

– Etter å ha jobbet med Vilde ble vi enda mer oppmerksomme på de utfordringer verden står ovenfor i dag på veien til å bli et mer bærekraftig samfunn. Vi prøver å forbedre oss hver sesong, og til nå har vi greid å gjøre noen små endringer; alle våre lammeullskjerg og noen av jakkene er laget i cirka 60 prosent resirkulert ull, vi har en zero-waste policy og alle våre skjerf kommer i nedbrytbare bio-plastikkinnpakning. Sauene er ikke utsatt for mulesing, og det er viktig for oss at dyrene ikke utsettes for noe som helst form for mishandling. Vi forsøker også å bruke mer økolohisk bomull i våre baseproduktet. Og dette er bare starten, sier CEO Andreas Holzweiler.