Med mottoet “Av jenter, for jenter” slår Kari Traa nok et slag for feminin og sporty design. Nå lanserer sportsmerket en kolleksjon med den populære athleisure-trenden i fokus.

LES OGSÅ: Weekday og Champion fortsetter samarbeidet

Da kulekjører Kari Traa med tre OL-medaljer i bagasjen startet sportstøymerket med samme navn tidlig på 2000-tallet, var hun misfornøyd med det lille utvalget av sporty klær for kvinner som fantes på markedet.

– Jeg var lei av at alt ullundertøy og sportstøy først og fremst var utviklet med tanke på menn. Mørke, kjedelige farger og snitt som ikke passet min kropp i det hele tatt, var det som dominerte markedet. Jeg ville bringe inn noe nytt, hvor kvinnekroppen var i fokus, forteller Traa i en pressemelding.

VIXEN tok en prat med sjefsdesigner Kristina Hjelde Hatletveit om den nye kolleksjonen som tar et steg inn i moteverdenen med athleisure wear. 

Fortell om kolleksjonen?

– Vi som kommer fra frikjører-miljøet ønsket å utvikle trendy, komfortable og kule plagg som kan brukes til hverdags, før og etter trening. Kari Traa har alltid hatt Active Wear-plagg, men for sommeren skiller vi det mer fra resten av kolleksjonen. Vi har tatt utgangspunkt i athleisure-trenden og utviklet vår egen capsule-kolleksjon som bærer preg av en sporty livsstil. Vi ønsker at man skal kunne vise frem sin individualisme, derfor er fargetonene mer neddempet enn hva de har vært før, med noen tradisjonelle KT-elementer som popper for å gjøre uttrykket mer spennende.

Hva annet enn athleisure wear har dere blitt inspirert av?

– Vi har også hentet inspirasjon fra surf- skate- og street-miljøene med elementer og detaljer fra ulike sportsgrener. De tropiske mønstrene er for eksempel inspirert av surfemiljøet. Samtidig har vi eksempelvis plisséskjørtet som gir assosiasjoner til tennis, shorts som er inspirert av boksing og detaljer på t-skjorter som kommer fra piquétrøyer og golf. Vi har til og med hentet inspirasjon fra en av Kari sine favorittidretter, nemlig fallskjermhopping, hvor materialet på en av jakkene minner om fallskjermstoff.

Hva er nøkkelplaggene? 

– Kolleksjonen er bygget opp som en lag-på-lag idé med tanke på at man skal ha en base, som for eksempel en t-skjorte, kjole, eller et skjørt, hvor nøkkelplaggene dermed ligger i jakkene og det man har ytterst. Hybridjakken som er paddet passer til alt og kan brukes året rundt. Den tynne parkasen passer også til alt, er perfekt som et stylingpiece og kan pakkes med i håndvesken på festival. Bomberne våre er også noen av nøkkelplaggene, hvor du kan velge om du vil ha en casual look eller glamme opp antrekket ved å velge en i sateng med print.

Kolleksjonen er basert på athleisure-trenden. På hvilken måte gjenspeiles dette i kolleksjonen? 

– Athleisure-trenden går ut på å designe komfortable og casual klær som passer til både hverdags og trening. Active Wear- kolleksjonene til Kari Traa har en sterk forankring i sport, noe som ligger i vårt DNA. Samtidig har vi mikset dette med moteplagg som eksempelvis en printet bomber, en lang florlett parkas og et plisséskjørt. Ideen er at man kan se sporty og fresh ut selv om man ikke nødvendigvis trener. Vi har brukt myke komfortable stoffer og lagd bomullstopper og collegebombere som gjerne kan matches opp mot et par tights. På denne måten skaper vi et kult og avslappet uttrykk som passer perfekt inn i hverdagsgarderoben.

Athleisure-trenden har allerede vært tilstede i motebildet en god stund, og noen mener den er i ferd med å gå over. Føler dere denne kolleksjonen kommer på et bra eller dårlig timet tidspunkt?

– Vi har alltid hatt visse athleisure-plagg i kolleksjonen vår. Det er veldig naturlig for oss som lager sportstøy for aktive jenter, som ofte liker å ha litt mer sportslig uttrykk også i hverdagsgarderoben sin. Vi ser også at det å være og ikke minst identifisere seg som sporty fortsetter å være en viktig samfunnstrend, vi er derfor trygge på at det er riktig for oss å nå rendyrke en sånn type kolleksjon. Mye av athleisure-moten på markedet er inspirert av det maskuline hip-hop-miljøet i USA med oversized tøy i mørke farger. Vår kolleksjon har mer fokus på det feminine, med snitt og farger som er laget med tanke på kvinner.

Forsøker dere med denne kolleksjonen å gå fra å være et sportswearbrand til å bli et merke som kan passe inn i ready-to-wear-markedet?

– Som Europas nå ledende sportsmerke for kvinner, vil vi fortsette å utvikle best mulig sportstøy, og vårt hovedfokus er fortsatt på baselayer. Noe av suksessen til Kari Traa har imidlertid vært nettopp det å implementere mote inn i sportsverdenen. Det har vært vårt mantra fra starten av å lage sportstøy med mer feminine snitt og design som får kvinner til å føle seg freshe- også når de er aktive.

Hvorfor har dere valgt akkurat Emilie Lilja og Cecilie Haugaard til å fronte kolleksjonen? 

– Med vår internasjonale ekspansjon er det naturlig for oss å se utover Norge. Emilie Lilja og Cecilie Haugaard er store danske moteforbilder, og vi digger både stilen og personligheten deres. Emilie Lilja driver med boksing, i tillegg til å være dj og modell, og hun har en avslappet og kul stil som er veldig i tråd med athleisure-trenden. Cecilie Haugaard er en kul dame som balanserer kunsten å være elegant og avslappet i stilen.

Hvor går veien videre for Kari Traa?

– Vi jobber veldig fremtidsrettet og har allerede designet en ny og større Active Wear- kolleksjon som kommer til høsten, så dette er bare begynnelsen. Vi har mange planer fremover og mye spennende i vente for merkevaren!

Se alle kampanjebildene med Emilie Lilja og Cecilie Haugaard under.