Ikke bare er det digg å ha på, det er også trendy. Men lounge wear er så mye mer enn en sliten joggebukse og college-genseren til kjæresten. 

LES OGSÅ: Ull er gull – seks norske ullmerker du vil elske

Stadig flere aktører, både kleskjeder, merker og designere, satser på lounge wear. Det har lenge stått sterkt i motebildet, og det er ingenting som tyder på at trenden er i ferd med å gå over. Nå er det dessuten hyperaktuelt. Vi kan vel alle være enige om at det er lite som slår følelsen av å ta av seg jeansen og kaste bh-en når man kommer hjem etter en lang dag. Men istedenfor å ta på seg den gamle joggebuksa og en utvasket t-skjorte drømmer vi om lounge wear-sett i kasjmir og organisk bomull – like fint til hverdags som til fest.

Da Pierre Robert lanserte designersamarbeid med supermodell Hanneli Mustaparta tidligere i år var nettopp lounge wear en del av samarbeidet. For mens den første delen av kolleksjonen bestod av nøkkelplagg som t-skjorter, singleter og langermede trøyer i tillegg til ullsokker, kom også et limited edition lounge wear-sett med bukse og genser i ribbestrikket merinoull – som nå er utsolgt.

– Det var liksom et slags bonusprosjekt dersom vi rakk det – og jeg var bare så gira! Ettersom Pierre Robert ikke hadde jobbet med det før så var det jo litt nytt. Ikke minst for meg. Jeg hadde jo heller ikke designet noe sånt fra scratch, men visste hva jeg likte og hvordan jeg så for meg at det burde være. Resultatet er et supermykt og deilig sett bestående av bukse og genser i ribbestrikket ull som virkelig er laget for å kunne brukes. Poenget med lounge wear er jo at du skal kunne bruke det både hjemme på sofaen – og likevel føle deg fin, men også med et par sneakers på kafé med venner eller på reise. Det synes jeg vi har fått til, sa Hanneli til VIXEN da vi møtte henne i forbindelse med lanseringen av kolleksjonen.

Også norske Days Like This satser på lounge wear med det som er deres egen underlinje Soft Like This.

Kolleksjonen består utelukkende av nettopp lounge wear designet med utgangspunkt i stikkord som naturlig, nordisk, lekent, friskt, mykt, moderne, komfortabelt og sofistikert med både bukser, gensere, hettegensere og kjole med hette i merinoull samt gensere og skjerf i kasjmir og kasjmirblandinger og jerseyplagg i Tencel.

– Vi ønsket å lage kosetøy på sitt beste i naturlige og myke materialer. Fargepaletten er inspirert av vestnorske solnedganger som har ett grått slør med yr over seg. Rødt og fuksia drar fargeskalaen i en mer leken retning sammen med lys rosa. Trykkene på nattøyet er akvarellmalte av en i designteamet, og har hjerte- og leppe-motiv skapt for å sette fokus på omsorg og kjærlighet til hverandre. Klærne er praktiske og lette å kombinere i ulike sammenhenger, sier senior designer Renate Nipe.

– Målet har vært å lage produkter i god kvalitet med en mer bærekraftig tilnærming til kvaliteter og produksjonsmetoder, sier produktsjef i Days Like This Elin Carlsen.

VIXEN har flere ganger tidligere skrevet om den norske designeren Julie Blystad bak motemerket Julie Josephine som en one to watch med sine high-end essentials og baseplagg. Hun åpnet nylig dørene til sin første egne butikk på Frogner i Oslo.

– Det er kjempegøy å se den positive responsen vi har fått på brandet vårt så langt, og vi vil definintivt jobbe med å vokse videre. Nå til høsten vil vi jobbe mot å komme inn på et nøye utvalgt spekter av butikker på landbasis som vi tror vil passe fint med konseptet vårt. I tillegg er vi i konstant utvikling i forhold til kolleksjon, og vil presentere et par nye styles til høsten – blant annet en sort høyhalser i merino blend og den perfekte langermede t-skjorten i italiensk bomull, sa Blystad til VIXEN i fjor høst.

Den sorte høyhalsede genseren i merinoull har dessuten fått selskap av en bukse i virgin wool. Disse skal kunne brukes sammen som et sett, men også med andre plagg både som loungewear og til hverdags. 

Tror du loungewear er noe mer enn en trend – er det et begrep som har kommet for å bli?

– Jeg tror at kvinner er blitt mer og mer opptatt av komfort samtidig som man ønsker å se fin og litt elegant ut der man sitter foran tv-en på en tirsdagskveld. Det tror jeg gjelder spesielt skandinaviske kvinner. Jeg tror noe loungewear, som for eksempel en crazy tights eller en oversized hettegenser kan være en trend, men at det å skape lekre og samtidig komfortable og klassiske plagg som sitter flatterende på kroppen er her for å bli.

Hovedbilde: Julie Josephine.