Nisjeduft er en av de største skjønnhetstrendene akkurat nå, og stadig flere kaster seg på enten det er merker, enkeltstående butikker eller også større kjeder. Men hva skiller egentlig en nisjeduft fra en hvilken som helst annen duft? Og hva skjer med nisjebegrepet når “alle” skal ta eierskap til det? Vi snakket med ekspertene om deres forhold til nisjeduft og tanker om trenden. 

LES OGSÅ: Fredrik & Louisa satser på nisjeduft – men er det egentlig rom for flere aktører på markedet?

Det kan virke som om nisjeduft har kommet for å bli. Tidligere i vinter annonserte parfymerikjeden Fredrik & Louisa sitt inntog på nisjeduftmarkedet med blant annet egne duftrom og agentur på en rekke nisjedufter. Fra før har vi både Heaven Scent og Gimle Parfymeri på Frogner blant våre favoritter i jakten på den perfekte nisjeduften.

– Ordet nisje begynner å bli oppbrukt. Ordet nisjeparfyme forteller deg ingenting om et parfymehus er lite eller trendy, da de ikke trenger å bruke kvalitetsråvarer. Nisje kan også tolkes som noe sært. Parfyme er for meg mer enn bare lukt – jeg opplever følelser, stemning, identitet, minner, og ikke minst parfymehusets egen historie. Duft er for meg kunnskap, forståelse, fange andres og egne behov – ikke minst kunnskap om komposisjoner og sammensetninger, sa Lill-Ann Schjelderup, eier og daglig leder av Gimle Parfymeri til VIXEN tidligere i år.

Maja Hattvang, blogger

Maja Hattvangs duftsamling består hovedsaklig av nisjeduft.

– Nisjeduft ble en naturlig del av den voksende parfymeinteressen min da den kom i gang for alvor for en del år siden. Jeg tror jeg oppdaget begrepet gjennom en snodig liten blogg jeg kom over for lenge siden, den het typ Pojkfröken, og ble skrevet av en mann i 30-årene. Han skrev helt fantastisk om duft. Jeg synes absolutt det finnes bra ting hos de store designhusene også, men samlingen min består stort sett av nisjedufter, forteller Maja.

Hvorfor har nisjeduft blitt så populært, tror du?

– Det er jo veldig tidsriktig å velge små produsenter framfor store, fokusere på den enkelte kunstners visjon fremfor markedsføringsjippo, rene råvarer og så videre. Det går igjen i hele forbrukersamfunnet. «Nisje» blir jo fort et synonym for «bedre», et uttrykk for mer sofistikert smak, men duft er så subjektivt og personlig, og en Kilian-parfyme til 1800 kroner kan lukte såpe på huden din, så jeg synes det er viktig å ikke glemme hva parfyme handler om; duft og velbehag. Nisjeduft kan være fantastisk, men ikke alt fantastisk er nisjeduft.

Hva skjer med begrepet nisjeduft når stadig flere ønsker å ta eierskap til det?

– Man kan jo spørre seg hvor lenge man egentlig kan kalle det nisje, når det etterhvert er så mye av det, men utover det synes jeg det er fint at flere produsenter kommer på banen.

Nisjeduft kan være fantastisk, men ikke alt fantastisk er nisjeduft.

Så nisjeduft har kommet for å bli?

– Jeg tror det har kommet for å bli, kanskje ikke som begrep, men i form av økt interesse for parfyme. Jeg tror og håper at nordmenn kommer til å få et mer bevisst forhold til duft fremover, og at det ikke lenger blir standard å plukke med seg et eller annet fra taxfree’n på vei til Mallorca og så ha det som «signaturduft» de neste ti årene.

Hvilke er dine nisjeduftfavoritter?

– Det som er så spennende og gøy med nisjeprodusenter er at de fleste lager interessante ting, og som relativt altetende finner jeg oftest noe jeg liker. Men jeg elsker Parfumerie General, Serge Lutens og Nansomatto, de er liksom gamle, trygge favoritter hos meg. Spesifikt Indochine fra PG, Santal Majuscule fra SL og Black Afghano og Narcotic Venus fra Nansomatto. Serge Lutens-butikken i Paris er som å komme inn i et eventyrland, men her i Oslo er Heaven Scent favoritten. Også veldig gøy at Fredrik & Louisa satser på mer nisje nå, selv om jeg ikke har fått besøkt noen av de nye avdelingene enda.

Tone Skipa, journalist og beauty-blogger

Tone Skipa elsker nisjedufter, og tror trenden har kommet for å bli.

Hva er egentlig nisjeduft?

– En fransk parfymejournalist forklarte meg en gang at hovedforskjellene på en kommersiell duft og en nisjeduft er at den kommersielle ofte er laget ut ifra en markedsavdeling der målet er å lage dufter som skal fange så mange som mulig. Parfymene skal kanskje passe til en spesiell målgruppe, og de bruker ingredienser som de vet alt veldig mange vil like. Store mengder av pengepotten går til å lage filmer og bilder som brukes til å reklamere produktet. Du får dessuten parfymen nesten overalt. De fleste parfymene inneholder også større mengder med syntetiske ingredienser som både er rimeligere enn de naturlige, i tillegg til at de ikke blir så påvirket av været, hva du har spist, hvor du er i syklusen eller hvilken pH du har i huden.

– Et nisjedufthus bruker heller pengene sine på ingrediensene og utvikling av nye fremstillingsmetoder. Det krever masse å få naturlige ingredienser til å bli holdbare. Det ser du bare på fargen når du kjøper duften og når det har gått noen måneder. De selges foreløpig ikke overalt, og jeg tror heller ikke at de kommer til å gjøre det selv om du får nisjedufter på Fredrik & Louisa nå. Nisjehus har veldig ofte spesialisert seg på noe eller har en klar rød tråd gjennom alle duftene sine. For eksempel kommer Atelier Cologne til Oslo til våren, der alle duftene inneholde masse sitrus. Memo er laget på minner fra reiser, Byredo ble startet med dufter som lukter akkurat slik det luktet på steder Ben Gorham hadde vært som liten, eller slik det luktet i vesken til mor, hos favorittbakeriet, også videre. Les Parfums de Rosine er laget kun på ulike roser, og gründeren selv har en hage med rundt 3000 ulike roser i hagen sin. Agonist bruker Skandinavia som inspirasjon der selv oud-parfymen er skandinavisk tilnærmet. Men noen kommersielle aktører lager også egne nisjedufter som er langt dyrere enn deres kommersielle. Jeg tror heller ikke det er meningen at de vil at alle skal kjøpe dem heller.

Jeg tror nisjeduftene er kommet for å bli, og jeg tror ikke at de kommer til å bli en del av massemarkedet på samme måte som de kommersielle.

Hva er ditt personlige forhold til nisjeduft?

– Jeg elsker nisjedufter, og bruker veldig mye av det! Jeg synes det er gøy å prøve ut dufter som jeg kanskje ikke trodde jeg ville like. Duftene lever på huden på en helt annen måte, og jeg merker raskere om duften er feil eller riktig for dagen. Jeg synes historiene bak duftene og menneskene som lager disse med så stor entusiasme er så interessante. De er virkelig kreative, og for meg er det en form for kunst eller en historiefortelling som du kan ta med deg gjennom dagen. Jeg kjenner til de fleste historiene til de duftene jeg bruker, og noen av dem vet jeg hvordan er blitt fremstilt. Det er godt håndverk, og det kan jeg bli inspirert av. Dessuten blir jeg ikke lei dem, og så får jeg ofte komplimenter for duften!

Tror du nisjeduft har kommet for å bli?

– Jeg har lest i det siste, og er enig i det, at nisjemarkedet både inspirerer og setter trender for det kommersielle. Jeg tror nisjeduftene er kommet for å bli, og jeg tror ikke at de kommer til å bli en del av massemarkedet på samme måte som de kommersielle. De har fått den kommersielle delen til å stramme seg opp litt. Noen nisjehus får drahjelp fra store aktører som Estée Lauder og L’Oréal, noen har også en mer kommersiell tilnærming som for eksempel Byredo og Jo Malone, men veldig mange må eller også vil holde på for seg selv. Så lenge de klarer å holde på sine særegenheter og tør å stå for det tror jeg at man klarer å holde nisje- og kommersielle dufter fra hverandre.

Hva er dine nisjeduftfavoritter?

– Mine favorittmerker er Memo Paris, Profumum Roma, Kilian, Armani Privé, Osmonde Jane, Atelier Cologne og The Different Company. Duftene jeg liker best og som jeg stadig komme tilbake til er Buddha Wood fra Zarkoperfume, Ambre Eccentrico og Eau de Jade fra Armani Privé, Fiore D´ambra fra Profumum Roma og Inlé fra Memo Paris og Eau de Memo Paris. Nå bruker jeg også layeringmerket N.C.P. i duften Lavender & Juniper og Atelier Cologne i Clementine California og Orange Sanguine.

Madeleine Holth, motejournalist

Madeleine Holth tror folk har gått lei av duft som lukter likt. Foto: Martine Stenberg.

– Jeg bruker egentlig kun nisjeduft og det har jeg gjort i noen år. Det er mye mer spennende å finne sin signaturduft som ikke alle har og som ikke er like lett å kopiere, sier Madeleine til VIXEN.

Nisjeduft har blitt en greie “alle” snakker om – hva er grunnen til det, tror du?

– Jeg tror folk generelt er litt lei av parfymer som lukter likt, går man på taxfree eller lignende så er det ikke mye som skiller seg ut lenger.

Er nisjeduft noe mer enn en trend?

– Jeg tror definitivt dette er kommet for å bli, noe jeg er glad for. Det virker som sluttbruker har et behov og et ønske om å skille seg ut. Noe jeg støtter 100 prosent.

– Jeg tror folk generelt er litt lei av parfymer som lukter likt.

Hva er dine nisjeduftfavoritter?

– Jeg bruker Diptyque, Andrea Maack, Le Labo og N.C.P Olfactives. Dette er merker som har dufter som passer mitt behov og fører flest basenoter etter min smak. Jeg elsker også å handle og gjøre god gammeldags ground research hos Heaven Scent. Liberty’s i London har også mange gode merker.

Nysgjerrig? Her er noen av våre nisjeduftfavoritter akkurat nå – både nyheter og klassikere:

Trudon

Det franske dufthuset Cire Trudon er først og fremst kjent for sine duftlys. Faktisk er de en av verdens eldste og mest prestisjefylte stearinprodusenter. De har hatt butikk og produksjon i Paris siden 1643, og har levert lys til både franske konger og hoff, franske kirker 0g det franske folk i tillegg til selveste Napoleon.

Nå kommer endelig også dufter fra huset under navnet Trudon, fortsatt med kreativ direktør Julien Pruvost i spissen og med parfymørene Lyn Harris, Antoine Lie og Yann Vasnier på laget.

Som lysene henter også duftene inspirasjon fra og med sterke referanser til både religion, det kongelige og revolusjonære.

Kolleksjonen består av fem ulike dufter, alle kjønnsnøytrale med utgangspunkt i en karakter mer enn kjønn, basert på naturlige ingredienser. Vår favoritt er Mortel med noter av sort pepper, muskat og myrra.

2787

Bak merket står 27 år gamle Romy Kowalewki som en av verdens yngste parfymemakere.

Navnet 2787 er hennes egen fødelsdato, og merket er laget av og for Millienials-generasjonen som hun selv er en del av. Slik representerer merket en ny generasjon parfymemakere som designer dufter tilpasset deres livsstil.

Med navn som #hashtag, elixir de bombe, hamace og wandervogel skal duftene representere grunnpilarene i dagens livsstil; drømmen om å utforske, den digitale tilstedeværelsen og øyeblikkene man stopper opp og kobler av.

Alle duftene er håndlagde i Barcelona, Spania.

N.C.P. Olfactives

Noomi Rapace og Steve Terry står sammen bak N.C.P. Olfactives som tar utgangspunkt i layering-konseptet. Serien består av syv dufter utviklet på det franske parfymehuset Givaudan.

– Parfyme er som en forlengelse av meg selv, den beskytter meg og gjør meg sterkere. Den er som min egen pust, jeg kan bestemme hvordan folk påvirkes av mitt nærvær. Jeg kjenner meg sterk av duften jeg selv har skapt og min unike duft forsterker min egen aura. Layering og unisex-aspektet hos duftene våre er så viktig for meg. Å virkelig kunne skape din egen duft er enormt befriende! Parfyme er en spesiell del av deg … derfor må den være personlig, sier Rapace i en pressemelding. 

Atelier Cologne

Bak Atelier Cologne står Sylvie Ganter og Christophe Cervasel.

Deres visjon var å skape et dufthus som gjenoppfant cologne – med den samme friskheten, elegansen og gjennomskinneligheten, men som varte som en parfyme. Resultatet ble Atelier Cologne der hver Cologne Absolue i gjennomsnitt har en oljekonsentrasjon på 18 prosent til forskjell fra den tradisjonelle Eau de Cologne som vanligvis bare har 5 prosent eller mindre.

– Atelier Cologne ble født med utgangspunkt i vårt møte og vår kjærlighet. Parfyme har alltid vært vår pasjon og vår jobb. Vår drøm var å skape cologne med en karakter av parfyme, men med elegansen og friskheten til en cologne. I 2009 ble drømmen vår virkelighet. Vi gav liv til en ny duftfamilie; The Cologne Absolue.

Byredo

Klassikeren. Grunnlagt i 2006 av Ben Gorham som ble inspirert av duft og minner etter at han reiste til sin mors hjemby i India der han ble overveldet av duften av både krydder og røkelse.

I dag lager Byredo både duftlys, hudpleie og selvsagt også duft med bestselgere og favoritter som Bal D’Afrique, Gypsy Water, Blanche, Mojave Ghost og Velvet Haze

Atelier des Ors

Grunnlagt av franske Jean-Philippe Clermont, som også er kreativ leder av merket, med et ønske om å tilføre mer mystikk, eleganse og lidenskap til nisjeduftverdenen.

I dag består merket av fem dufter, alle utviklet av parfymør Marie Salamagne; Aube Rubis, Lune Féline, Rose Omeyadde, Cuir Sacré og L’Armes du Désert.

I alle duftene brukes ekte gullflak som skal symbolisere jakten på perfeksjon og er en hyllest til gamle tider da gull representerte evigheten.