Det sies at det selges et Hermès-tørkle hvert 30. minutt over hele verden.

LES OGSÅ: 7 høydepunkter fra Milano Fashion Week

Grace Kelly brukte et. Det samme gjorde Brigitte Bardot, Jackie O, Audrey Hepburn og Dronning Elisabeth av Storbritannia- for å nevne noen. Er det noe Hermès er kjent for, så må det være de luksuriøse silkeskjerfene sine, også kalt le carré på fransk. Motehuset skapte det første i 1937, og har holdt det gående helt siden. I dag kan luksusmerket telle mer enn 2000 ulike design siden det første ble introdusert.

Med sitt delikate silkestoff på 90 x 90 cm og fargeglade tegninger og sjarmerende mønstre som inkluderer både bjørner, ugler og løver, er det ikke rart at både kongelige, Hollywoodstjerner og andre med stor lommebok faller pladask. Moderne kunstnere har fått gjestedesigne mønstre som har prydet de eksklusive skjerfene, som kommer i et begrenset antall. Og prisene? Vel, de starter på rundt 1400 kroner og kan koste så mye som svimlende 9000 kroner.

Helt siden 2012 har Alice Shirley vært kvinnen bak tørkle-designene. Hun ble headhuntet mens hun fremdeles studerte på Royal Drawing School i London. Hun maler mønstrene med gouache, før designene blir sendt til Lyon i Frankrike hvor de printes ut på brasiliansk silke.

– Hermès har skjerfene i butikken helt frem til de blir solgt. Når de er borte, er de borte. Det ville vært så fristende for dem å si “Dette designet er så populært at vi må lage flere”, men det gjør de aldri. Det gjør at produktet forblir luksuriøst. Jeg elsker tanken på at man ikke lager et masseprodukt- man skaper kunst, forteller Shirley i et intervju med den britiske avisen The Telegraph. 

Kampanjebildene- og filmen for SS18 er skutt av fotograf Oliver Hadlee Pearch, hvor han portretterer et knippe unge kvinner med ulike personligheter. Se filmen nederst i saken.