Ingenting kan løfte et antrekk som et par statement-øredobber hengende i ørene. Den anonyme hverdagsuniformen blir lett forandret til et cocktailparty-antrekk med iøynefallende ørepynt. Vi har tatt et lite dykk i ulike ørepynt-kolleksjoner.

LES OGSÅ: Favoritten: Dette visste du ikke om disse duftene

Dyrberg/Kern

Med inspirasjon fra Yves Saint Laurents palass og hage i Marrakesh, Le Jardin Majorelle, har det danske smykkemerket designet SS18-kolleksjonen OASE. Hagen symboliserer nærmest et møte mellom Vesten og Midtøsten. Smykkene er lagd av blant annet brass, edelstener og Swarovski-krystaller, og har dype farger og organiske former- akkurat som det man møter i den berømte hagen.

– Kolleksjonen inneholder alt som man assosierer med Dyrberg/Kern på en myk, organisk og bohemsk måte- og på fineste vis. Fokus er på naturstener i glade pasteller og naturalistiske former, forteller Nina Agerskov Myrlund, kommunikasjonsmanager i Dyrberg/Kern til VIXEN.

– Inspirasjonen er direkte importert fra Marrakesh. Designerne og grunnleggeren av merket Gitte Dyrberg og Henning Kern, har alltid hatt en forkjærlighet for Marrakesh og særlig Yves Saint Laurents magiske hage, Le Jardin Majorelle. Det er herfra fargene er tatt, i tillegg til formene som kommer fra både de ulike kaktusene som finnes i hagen, samt bilobatreets blader.

Smykkemerket har vært mye i vinden i det siste, og har blitt spottet på flere it-girls.

– Jeg får et kick hver eneste gang jeg ser en kul dame med øreringene våre! Det betyr så mye å få smykkene våre “ut å gå”. At akkurat denne øreringen har blitt et it-item er ikke så rart med tanke på den hotteste trenden akkurat nå, nemlig statement-øreringer og mye farger, avslutter Agerskov Myrlund.

Annie Berner

Norske Annie Berner så til Middelhavet og matbordet for sin SS17-kolleksjon. Jada, kolleksjonen er muligens et halvt år gammel, men vi mener øredobbene er tidløse, og ikke minst et statement å henge i øreflippen.

Fortell om Lunch-kolleksjonen- hva er inspirasjonen bak?

– Lunch utspiller seg i solfylte og bekymringsløse omgivelser- det er saltvannshår, avslappet glamour og nostalgi. Grunnen til at kolleksjonen fikk navnet “Lunch” er ikke kun et faktisk måltid. Det er en slags frihetsfølelse i det å være midt i mellom og helt tilstede.

Hvordan ble lookbook-bildene til?

– Ettersom jeg ville fange følelsen av ferie fra barndom til halvvoksen, var det naturlig å dra dit minnene ble og fremdeles blir skapt. Et fantastisk lite team bestående av fotograf Hinda Fahre, modell Ingvil Reppe Moe, kreativ konsulent Silja Liland i tillegg til meg selv, dro til bestefar i La Napoule. Mer enn at turen skulle være en shoot, levde vi den som en ferie. Vi dro til den lokale grønnsaksbutikken, til snorkelstedet, vi plystret, slappet av poolside, gikk kveldsturer til “Sukkertoppen”, og matlaging selvsagt. På denne måten var ikke noe tilgjort. Historien og bildene ble autentiske og fanget den nostalgien jeg tror flere sitter med fra sine ferieminner.

Hvordan foreslår du at ørepynten kan styles?

– Personlig er stilen min litt uenig- jeg vil være sofistikert og avslappet, men også en glamorøs pensjonist fra Miami. Målet mitt med smykkene er at de skal passe like bra inn hos begge. Ergo, det er ingen regler, men jeg kan si at en snasen blazer og store øredobber er en drømmekombo, enten blazeren er svart eller fuksia rosa.

Hvorfor tror du statement-ørepynt har blitt så populært? 

– Jeg har vokst opp med en mor og bestemor som alltid har gått med store øredobber, så for meg er det tidløst. Men det er gøy å se at det for tiden er et stort fokus på det. Øredobber er flatterende, de rammer inn ansiktet og skaper fokus som en blomst gjør til en bie. Øredobber har evnen til å transformere et enkelt antrekk, de er “one-size” og de passer veldig bra inn i selfies.

Hasla

For våren/sommeren 2018 har norske Hasla designet kolleksjonen Pebble, som har sett til havet for inspirasjon. Mer konkret rullesteinene som finnes på strendene langs havet.

Til VIXEN forteller designer Anne Hasla at kolleksjonen består av ørepynt, halskjeder og ringer. Kolleksjonen spenner fra små, nette smykker til store statement-pieces. 

– Jeg elsker steiner og vil gjerne tolke dem inn i et edelt metall og gi dem et eksklusivt uttrykk. Jeg ønsket et høyglanspolert uttrykk denne gangen. Jeg ville la metallet stå alene uten en taktil overflate. Metallet er hamret slik at det har fått den myke formen til fjæresteinene.

–De store ørepyntene kan fint brukes enkeltvis eller i par. De er synlige med sin lange form og blanke overflate. De har et klassisk utseende, noe som gjør at de passer både til et nedtonet hverdagsantrekk og til fest. Ørepyntene føles lette å ha på øret, noe som gjør at de kan brukes mye. Smykkene kan fint styles til både den klassiske stilen, såvel som den eklektiske.

Hasla forteller videre at de har valgt å fokusere på den blanke sølvfargen denne gangen. Gullfargen som har vært synlig i motebildet lenge er fremdeles aktuell, men designeren mener vi ser mer og mer av den klassiske sølvfargen også.

Også dette smykkemerket har blitt brukt mye av it-jenter i det siste.

– Det betyr utrolig mye at trendsettere velger å bruke smykker fra Hasla. Det hjelper oss veldig med å nå ut med merket vårt, og det inspirerer selvsagt til å stå på ekstra. At designet er god blir jo også bekreftet når smykkene er på ønskelisten til personer som kan hjelpe oss å nå ut til enda flere, både nasjonalt og internasjonalt. Så det gir en skikkelig boost til hele teamet, avslutter hun.