Hun ser ut som en krysning av ikoniske, franske skjønnheter som Jane Birkin, Francoise Hardy og Lou Dollion. Instagrammen hennes er full av uberfranske vibber, antakeligvis heftige nok til å gi en frankofil hjerteattakk av lykke. Hvem er Jeanne Damas?

Hovedbilde: Fra Jeanne Damas Instagram.

LES OGSÅ: Chiara Ferragni gikk fra hobbyblogger til internasjonal influencer og muse

Med baguetter under armen, blomsterbuketter i sykkelkurven, bøker i sengen og kaffekopper i fleng, oser den franske influenceren av parisisk eleganse og attitude. Og med stripete gensere, løst oppsatt hår, glødende hud og alltid med rød leppestift, blir hun sett på som reneste inkarnasjonen av chic. Og selvfølgelig med en kurv som veske, mais oui!

Paris er naturligvis ikke bare stedet hun bor, men også fødebyen hennes. Hun bor med sin rufsete katt i en leilighet som er som tatt ut fra en fransk film fra 60-tallet, med mønstrede fliser, en lysekrone på badet (naturellement!), blomster i vaser og en balkong med utsikt over de typisk parisiske takene. Men selv om vakker estetikk ser ut til å fylle opp mye av livet til Jeanne Damas, handler mye om business også.

Hun står nemlig bak nettbutikken Rouje, som selger mote som er like fransk og chic som Damas selv. Da hun slo ned som en bombe for noen år siden, hadde hun ikke engang en egen nettside. Hun fikk den gang sine hundre tusener av følgere via sin Skyblog, som kan sees på som den franske versjonen av MySpace. I dag har hun over 700.000 følgere på Instagram.

Det kan se ut til at hemmeligheten bak suksessen ligger i dyrkingen av det typisk franske “Je ne se quoi” som 26-åringen har. Ved hjelp av å dokumentere “la vie en rose” i den franske hovedstaden, får hun sitte på første rad under de internasjonale moteukene. Selv mener hun at det er en myte at kvinner i Frankrike er flinke til å kle seg.

– Jeg tror det handler mer om Frankrike og Paris. Paris er så vakker med livsstilen og kulturen, så det er nok heller byen som får oss til å se sånn ut. Moteikonene som er berømte i Paris er Charlotte Gainsbourg, eller meg på Internett, men vi har på oss de samme klærne hver dag, nemlig en hvit t-skjorte og jeans. Så hvorfor er vi egentlig moteikoner, spør hun i et tidligere intervju med den britiske avisen The Telegraph.