Sjansen er stor for at By Malene Birger blir nevnt når man snakker om dansk mote. Mathilde Torp Mader er motehusets nye sjefsdesigner, og høst/vinter 2018-kolleksjonen var hennes debut for merket. VIXEN tok en prat med designeren om veien videre. 

LES OGSÅ: Gestuz SS18: The American Dream

Som et steg i en ny retning og et frisk pust, valgte By Malene Birger i regi av Mathilde Torp Mader å vise sin AW18-kolleksjon i Christiania i København under sesongens Copenhagen Fashion Week. Men det var ikke en tradisjonell catwalkvisning publikum fikk se. Motehuset valgte å vise en film på et 25 meter langt lerret i stedet, i regi av fotograf og regissør Casper Sejersen, som deler samme estetiske sans som sjefsdesigneren.

Motefilmen kan du se under.

Hvorfor valgte dere å skape en motefilm for å vise frem kolleksjonen, istedenfor en tradisjonell catwalkvisning? 

– Det var behov for en clean slate, en form for ny start, og det signaliserte filmen. Det var et tydelig tegn på at det er nye tider, fremfor å fortsette med en catwalkvisning, som selvfølgelig nok skal komme igjen. Det var en måte å vise et nytt By Malene Birger, en ny estetikk, en ny æra, sier Torp Mader til VIXEN.

Dette er din debutkolleksjon for By Malene Birger. Fortell om kolleksjonen?

– Kolleksjonen har blant annet mange gode skjorter, suits og strikk, noe som merket er kjent for. Vi har oppdatert dem så de passer inn i tiden. Dere vil selvfølgelig også kunne se noe helt nytt, som mye sterke farger og prints. Jeg elsker farger og synes man kan skape noe helt spesielt hvis man setter dem sammen riktig. Generelt designer jeg utifra ideen om at alt skal ha en funksjon, og det tror jeg vil være tydelig i denne kolleksjonen.

Kolleksjonen har hentet inspirasjon fra 1960-tallets skimote med konstruksjon av vintage skitøy, og 1930-tallet med elegante aftenskjoler. Den inneholder også mye kåper, som den nye designeren er opptatt av.

Du har sagt at en kåpe sier mye om en kvinne. Hvorfor står yttertøy fremdeles så sterkt i merkets DNA? 

– En kåpe forteller mye om en kvinne, og det fascinerer meg. Det er et item som kvinner har på hver dag, den skal ha en praktisk funksjon, men også fortelle noe om kvinnen som bærer den. Når jeg designer en jakke tar fantasien min meg ofte videre og inspirerer meg til å designe de andre plaggene kvinnen ellers vil ha, så jakken er virkelig et betydningsfullt plagg for meg.

Hva tar du med deg videre fra tidligere arbeid?

– Jeg har virkelig vært heldig å få lov til å arbeide sammen med noen talentfulle internasjonale kvinner som Consuelo Castiglioni hos Marni, Sonia hos Rykiel og Louise Wilson på Central Saint Martin. Det har vært helt fantastisk å sitte i samme rom og høre dem lære fra seg og ta beslutninger. Det ville vært synd å glemme alt det som jeg har lært av dem i 17 år. Hos Marni handlet det om å ha alle med seg hvis man skulle lykkes. Alle kunne komme med sine ideer, fra praktikanten til junior-designeren, noe som gjorde designprosessen veldig åpen og demokratisk. Og det har jeg tatt med meg- viktigheten av å aldri sensurere meg selv eller andre. Designprosessen skal være et forum hvor man ikke sensurerer seg selv eller hverandre. Tvert imot, vi skal kunne dele våre ideer, selv om de kanskje ikke passer inn i hva jeg tenkte.

Designeren mener det skal være plass til å endre mening når man designer.

– Du skal kunne endre retning underveis, hvis det er nødvendig. En kolleksjon er noe organisk som skal utvikle seg i løpet av prosessen for å få det beste resultatet. Derfor bestemmer jeg sjeldent et tema før jeg har snakket med mitt team, for ellers sensurerer jeg både deres og min egen kreativitet. Som oftest starter jeg med å skape en kolleksjon utifra en fornemmelse for farger, kvinnekroppen og hennes proporsjoner. Her kan teamet foreslå ting, og sammen tar vi kolleksjonen i den retningen som gir mening. Nettopp fornemmelsen for kvinnekroppen har jeg med meg fra Sonia Rykiel, som alltid sa “Forestill deg hvordan det er når andre tar på deg, når du skal forføre en mann”. Hun hadde en veldig poetisk tilgang til materialer og former.

Motehuset hiver seg på “see now, buy now”-konseptet, og alle plaggene fra kolleksjonen var tilgjengelige for forbrukerne rett etter visningen.

Hva er grunnen til at dere tar del i see now, buy now- konseptet? 

– By Malene Birger har tidligere hatt stor suksess med å tilby items direkte fra catwalken, det er en god måte å inkludere forbrukeren i en kolleksjon, som ellers først er tilgjengelig seks måneder senere. Men om vi fortsetter med dette har vi enda ikke tatt stilling til. Vi vil gjerne fornye oss hele tiden, og kanskje finner vi noe annet neste sesong.

Hvordan vil du ta med deg arven til merket, og samtidig være nyskapende og sette ditt eget preg på det framover?

– For meg handler det om å skape et brand som er relevant for kvinner i alle aldere. Jeg vil gjerne stå bak produkter som er gjennomdesignet og i den beste kvaliteten. For det handler til slutt om dette, og den måten vi gjør oss og holder oss relevante på. Jeg respekterer motehusets historie, og tar det beste med videre, men kanskje i en fornyet versjon. Her kan man nevne blant annet vår Signature Flower Collection, hvor det er en fantastisk arv til stede, men som jeg har oppdatert.

Hva er ambisjonene dine for By Malene Birger i 2018? 

– Jeg vil gjerne kommunisere gjennom mitt univers at vi er danske og er fra Skandinavia. Mange kjenner Danmark for vårt møbeldesign, men jeg vil gjerne endre dette, slik at folk også skal tenke By Malene Birger og skandinavisk kvalitet når de tenker på Danmark. Jeg vil gjerne at By Malene Birger er førstevalget når man leter etter en ny kåpe, en suit eller en kjole.

Se resten av kolleksjonen under.