Forrige uke åpnet Samsøe Samsøe sin sjette butikk i Norge, denne gangen i Bergen by. Butikken er nøye plassert i byens gamle bydel, og det danske motemerket har fått hele 150 m2 å boltre seg på. Her kan man sikre seg plagg fra både dame- og herrekolleksjonene, samt tilbehør og skotøy. Du finner den nye butikken i Strandgaten 18. 

VIXEN tok en prat med kreativ leder i Samsøe Samsøe Mia Kappelgaard om den nye butikken og vårkolleksjonen. 

Gratulerer med ny butikk! Kan du fortelle litt om den?

– Vi er veldig glade for å åpne vår første butikk i Bergen. Hver gang vi åpner en ny butikk, er det selvfølgelig viktig for oss at den gjenspeiler våre kjerneverdier, som vi deler med den klassiske skandinaviske designtradisjonen, kombinert med en moderne og minimalistisk vri. Selv om vi alltid innreder med en klar referanse til Samsøe Samsøes DNA, er butikken designet med stor respekt for plasseringen og arkitekturen. Det vil man også kunne se i innredningen av den nye butikken.

Hvorfor valgte dere å åpne butikk i Bergen?

– Vi elsker Norge og ettersom vi allerede er godt etablert i Oslo, og nettopp åpnet en ny butikk i Trondheim i 2017, var Bergen et naturlig skritt videre. Åpningen av den nye butikken er også en del av vår internasjonale retail-strategi, hvor vi utvider Samsøe & Samsøes univers til noen av Europas mange inspirerende og upcoming byer.

Hva er inspirasjonen bak Spring 2018-kolleksjonen deres?

– Vi har hatt den irske fotografen Richard Mosse og hans prosjekt The Enclave som en stor inspirasjon på både mood, farger og detaljer. Det kommer til uttrykk i kontrastene mellom de mer pilgrimsinspirerte delene av kolleksjonen, og silhuetter med en mer militær touch. Som alltid har vi et stort fokus på materialer, og med Spring 2018 har det vært viktig for å få den lette, nomadiske følelsen å sette de fine, delikate materialene opp mot tyngre og tykkere stoffer, som vår nordiske tilgang til mote og sesonger roper på. Kolleksjonen handler om å omfavne en eklektisk miks, og vi har i forlengelse av det arbeidet med lag- både i forhold til referanser og tråder trukket til inspirasjonskilder, men også fysisk i forhold til styling, lek med lengder og volum på silhuetter.

Og hva med kampanjen? 

– Vi skjøt kampanjen i Kullen i Syd-Sverige og har nettopp gått etter å finne en rå location, som kunne støtte Spring 2018-kolleksjonens inspirasjons- og referanseramme. Når man titter på Richard Mosse´s fotografier er det nettopp i settingen at portrettets styrke finnes, og det har derfor vært en del av våre tanker da vi skulle finne riktig location. Utover dette kan kolleksjonens nomadiske og militære tendenser sees i den rå, urørte svenske naturen, og location blir derfor en stor del av å formidle kolleksjonen.

Se resten av kampanjen for Spring 2018 under.