Fendi, Tod´s og Bulgari har alle bladd opp lommeboken for den evige stad. Nå gjør Fendi det igjen.

LES OGSÅ: 7 høydepunkter fra Milano Fashion Week

Posering med gladiatorer utenfor Colosseum, kjærestepar som kaster mynter foran Trevifontenen, Audrey Hepburn som spiser gelato og slikker sol på Spansketrappen, kunstspotting i Galleria Borghese- de fleste tingene vi forbinder med Roma er viktige severdigheter som har stått i vind og vær i hundrevis av år.

Men hva skjer når Italia ikke lenger har råd til å ta vare på de minneverdige stedene sine? Et land som stadig graver seg dypere inn i økonomisk krise, med ungdommer som drar til utlandet for å sikre seg en bedre fremtid?

Da den italienske regjeringen i 2011 gikk ut og innrømmet at de ikke hadde økonomi nok til å restaurere selve symbolet på Roma, nemlig Colosseum, tok forretningsmannen bak motemerket Tod´s, Diego Della Valle, saken i egne hender. Merket valgte å bla opp lommeboken med nærmere 30 millioner dollar.

– En av grunnene til at vi gjennomførte denne restaureringen var å understreke stoltheten av det å være italiensk og gjøre dette for landet sitt, har Della Valle tidligere fortalt til magasinet Architectural Digest. 

Fendi er også født i Roma og kjent for å støtte opp om hjembyen sin. Motehuset har restaurert Palazzo della Civilità Italiana, et kritthvitt marmorbygg i utkanten av byen som ble bygget i regi av diktator Mussolini på 1940-tallet. Dette fungerer nå som Fendis hovedkvarter. I 2013 valgte luksusmerket å støtte restaureringen av Trevifontenen med 2,4 millioner dollar. Etter gjenåpningen av den verdensberømte fontenen i 2015, holdt merket året etter en spektakulær haute couture-visning i anledning sitt 90 års-jubileum. Mamma mia!

– Fendi er Roma, og Roma er Fendi. Fendi har et dypt bånd med Roma, byen som motehuset vårt ble grunnlagt i for 90 år siden, og som alltid har inspirert oss. Finansieringen av disse restaurasjonene var veldig viktig, ikke bare som et filantropisk skritt, men også som en måte å takke den evige staden på for alt vi har blitt gitt disse årene, har Pietro Beccari, CEO i Fendi, tidligere sagt ifølge Global Blue.

Nå går motehuset inn i et tre år langt samarbeid med kunstmuseet Galleria Borghese. Merket ønsker å børste støvet av malerier av blant annet den verdenskjente kunstneren Caravaggio, som vil bli hedret med en egen utstilling.

Også smykkemerket Bulgari har sine røtter i Roma, og har støttet fødebyen sin flere ganger. Luksusmerket har finansiert restaureringen av mosaikkene i Caracallas termer, og har nylig pusset opp Spansketrappen. Det var en restaurering som varte i ti måneder og krevde nærmere 100 håndverkere, og som kostet ifølge Architectural Digest 1,7 millioner dollar. Her ble ødelagt stein reparert, og skitt og grafitti ble fjernet.

–Spansketrappen befinner seg i hjertet av vår historie. Den ligger mellom Via Sistina hvor Sotirio Bulgari åpnet i 1884, og vår flaggskipbutikk i Via dei Condotti, har Lucia Silvestri, kreativ direktør i Bulgari tidligere fortalt til The Guardian.