Motedokumentaren THIS IS IT er et etterlengtet friskt pust i en noe stusselig norsk tv-hverdag, i hvertfall hva mote angår. 

LES OGSÅ: 4 motefilmer vi elsker- og én vi gleder oss til å se

Fått overdose på krim? Da bør du få med deg THIS IS IT som streames på NRK nett-tv fra mandag av. VIXEN har fått en sneakpeak av de første episodene av den norske motedokumentaren, og det lover bra. Man får lyst til å smile, le og gråte sammen med de syv designerspirene som regissør Christian Scharning har fulgt siden høsten 2016, og ett år etter skoleslutt. For det må ofres både blod, svette og tårer i jakten på designerdrømmen.

Foto: Simen Øvergaard.

Eldbjørg Sved Skottvoll, Alva Brosten, Aleksander Sahr, Elnaz Gargari, Sigurd Braathen Dalen, Lars Terje Gudem Hansen og Thalia Steffensen deler raust av seg selv og sin hverdag i serien som består av åtte deler. Vi får et interessant og spennende innblikk i studielivet ved Kles- og kostymedesign på Kunsthøgskolen i Oslo. Studiet er tøft å få innpass på, og når man først har en fot innenfor, er det for mange tøft å ikke gi opp også. Serien fokuserer i tillegg på det å være ung og å finne sin plass og sin egen identitet.

VIXEN tok en prat med regissør Christian Scharning om dokumentar-serien og norsk mote. 

Foto: Robert Rønning.

Hvorfor bestemte du deg for å lage denne dokumentaren?

– Jeg har personlig alltid hatt en enorm fascinasjon for visuell kultur, og ble egentlig ganske sjokka da jeg fant ut at NRK aldri har laget et ordentlig moteprogram. Nordmenn er kanskje litt skeptiske av natur, men klær er jo noe vi alle faktisk må forholde oss til hver dag. Dessuten elsker jeg å snakke med mennesker i utvikling, uansett alder.

Hvorfor akkurat nå?

– Norsk mote er inne i en spennende fase, med mye optimisme, nye satsninger og unge, flinke brands. Nå har jo merker som Holzweiler, Tom Wood og Livid Jeans vist at det går an å leve av dette også, samt at Oslo Runway har samlet mye kraft og laget et utstillingsvindu vi kan være stolte av. Jeg håper at serien kan åpne opp mentaliteten til den jevne norske forbruker også, slik at folk skjønner at norsk design faktisk er noe du kan bruke i hverdagen.

Foto: Simen Øvergaard.

Det står jo THIS IS IT på taket av Kunsthøgskolen i Oslo. Hvorfor har du valgt å bruke dette som tittel? 

– Jeg elsker neonskilt-verket til kunstner Gardar Eide Einarsson fra 2012. Han var selv sterkt inspirert av Michael Jackson sin planlagte konsertserie “THIS IS IT” fra 2009, som ble avlyst da Jackson døde noen uker før første konsert. Det skulle jo være det ultimate øyeblikket i pophistorien, som alt annet både før og senere skulle bli målt opp mot. Litt sånn er det å gå ut av en (kunst)skole. Du har ventet så lenge, jobbet så hardt og gruet og gledet deg om hverandre til å nå nettopp det punktet, hvor det føles som at hele verden spinner rundt bare deg. Det triste er jo at dette øyeblikket straks går over, og at man så må jobbe fram nye “THIS IS IT”-sjanser.

Nå har du blitt kjent med en gjeng unge designspirer. Hvilken vei tenker du selv at norsk mote går?

–Jeg tror på norsk mote! Det er drøssevis av relativt unge folk med enormt stort talent, som Michael Olestad, Elisabeth Stray Pedersen, Benjamin Huseby (GmbH), Siri Sveen Haaland (Black Rat) og Malin Molden. Og verden er så nysgjerrige på Norge og søker nye brands og lokale historier. Kombinerer man dette med litt god businesstrategi og godt SoMe-håndtverk er mulighetene mange.

Foto: Michael Maximillian Hermansen

Hvorfor har du latt følelseslivet til studentene, og ikke minst det å være ung og finne sin egen identitet spille en like stor rolle og viktig del i serien, som selve jakten på designerdrømmen?

– Det å bygge seg et liv etter endt skolegang, og på mange måter finne seg selv, er ekstremt universelt. Dette er tiden hvor man jobber med de store spørsmålene rundt drømmer, identitet, familie, partnervalg og fremtidsønsker. Det er en fase full av løsrivelse og ny innsikt. Her er det ingen konstruert reality-konkurranse. Det handler om livet selv. Dette er etter min mening god TV. Så sykt mye annet der ute er bare platt underholdning.

Foto: Simen Øvergaard

Hvordan var det å følge disse unge menneskene i tykt og tynt så tett på? 

– Jeg elsker å jobbe med nettopp de store eksistensialistiske temaene, og designerne vi følger deler virkelig så rått, brutalt og heftig fra sine liv at selv jeg tidvis ble ganske satt ut. De har i løpet av dette året vært gjennom noen av sine livs største sorger og frustrasjoner, men også sine største lykkeøyeblikk. De har vist meg en enorm tillit i denne fasen, og med den føler jeg personlig at det følger et enormt ansvar i det å formidle det videre på riktig måte. Jeg har vanvittig stor respekt for dem og er blitt oppriktig glad i alle sammen. Jeg gruer meg faktisk litt til å bli helt ferdig. Hva skal lissom være “IT” da?

Serien har premiere 2.påskedag på NRK Nett-TV, og vises også ukentlig på NKR1 fra 4.april til 23.mai.