Var du en av dem som falt pladask for ovale, hvite solbriller i fjor sommer? Her er historien bak.

LES OGSÅ: Visste du dette om Hermès-tørkleet?

Skal man oppsummere sommermoten 2017 med én trend, kan man trygt si hvite, store, ovale solbriller på nesetippen. Flere motehus lanserte så og si den samme versjonen av brillen, og Instagram florerte av it-jenter- og gutter som brukte dem. Men hvor kommer designet egentlig fra?

Akkurat som den lille sorte, så begynner altså de hvite solbrillene også med Audrey Hepburn. Hun brukte brillemodellen KoKo signert brilleekspert Oliver Goldsmith i filmen How To Steal A Million fra 1966, ifølge i-D Magazine. Navnet ble lånt fra en gorilla med samme navn, som ble en stor nyhetshit fordi den hadde lært seg tegnespråk. Brillen var inspirert av den oversized trenden som rådet, og som krevde mye oppmerksomhet. Kombinert med Givenchy og André Courrèges var Hepburns stil i filmen ganske så space-age og tidsriktig.

20 år senere ble de hvite brillene en poppis igjen, da grungelegende Kurt Cobain brukte et par i en av de mest berømte portrettseriene av seg selv i 1993. Fotograf Jesse Frohman knipset bildene, og ifølge magasinet Hypebeast var brillene signert Christian Roth. Merket sluttet å produsere brillene, men i fjor ble modellen relansert.

Relansert: I fjor relanserte Christian Roth den populære solbrillemodellen. Foto: Christian Roth.

Både Acne og Saint Laurent hev seg på den hvite brillebølgen i samme slengen. Brillene til Acne ble visstnok utsolgt i løpet av den første dagen. Merket sier selv på sin nettside at i år har den ikoniske oval-formede Mustang-modellen blitt oppdatert med en fresh fargepalett, så det er altså ingen grunn til å slutte å gå med ovale solbriller i år. Faktisk florerer det allerede av kopier hos ulike kleskjeder.

I fjor ble hvite briller spottet på alt fra it-jenter- og  gutter til musikere og Hollywood-stjerner. Særlig up-and-coming rappere som Playboi Carti, Lil Pump, Lil Yachty og Denzel Curry tok brillene inn i varmen. Sistnevnte la ut et YouTube-klipp hvor han erklærte at brillene ikke var briller, men Clout Goggles, som betyr innflytelses-briller direkte oversatt. Ifølge GQ resulterte dette i at brillen fikk sin egen betydning i Urban Dictionary: “A pair of white sunglasses that mumble rappers wear”, et par hvite solbriller som mumlende rappere bruker. Mumlende, innflytelsesrike rappere naturligvis.

Inspirasjon: Acne lanserte i fjor en oval, hvit solbrille som tok av på markedet. Foto: Acne Studios