Det er ganske så utenkelig for de fleste av oss å kunne shoppe internasjonalt luksusdesign bare én time etter de har blitt vist på catwalken under moteukene i New York, London, Milano og Paris. Men for de privilegerte med stor lommebok er dette høyst mulig, takket være Moda Operandi. 

Hovedbilde: Instagram/@thelsd

LES OGSÅ: Nå er disse it-veskene tilbake

Luksus-nettbutikken omtaler seg selv som en “fashion insider” på sin nettside, og tilbyr ready-to-wear, smykker og skinnprodukter fra verdenskjente motehus og nykommere. Som en hyllest til couture-moteskaperne som tidligere viste sine kolleksjoner for eliten og et utvalg klientell, ønsker Moda Operandi at folk skal kunne forhåndsbestille neste sesongs antrekk rett fra catwalken, via en app rundt én time etter at motevisningen er over. Firmaet tilbyr også en kuratert butikk for de som ikke kan vente så lenge.

Det er tidligere Vogue-redaktør Lauren Santo Domingo og Aslaug Magnusdottir som står bak Moda Operandi som ble startet i 2011, for mange bare kalt Moda. Magnusdottir takket for seg i 2013, og ble erstattet av Deborah Nicodemus som har flere års erfaring fra luksuskonsernet LVMH. Som Forbes så fint sier det: Lauren Santo Domingo er firmaets muse, og hun inkarnerer selve målgruppen; en moteinteressert, rik, tech-savvy mor som sitter på første rad under moteukene.

– Det som er mest interessant for oss er tilgangen til hele kolleksjoner, rett fra catwalken. Når en designer har en motevisning blir det satt sammen 30 til 40 looks som blir sendt ned catwalken. Men en butikk kjøper kun inn en veldig liten del av kolleksjonen, så kunden får ikke sett alt for å få hele forståelsen for en designer og det man har å tilby. Vi har hele kolleksjoner og vår kunde har tilgang til den på samme måte som om hun satt på første rad. Det er det som skiller oss fra andre, forteller Santo Domingo til South China Morning Post. 

Den tidligere redaktøren mener at det er en gammeldags holdning at en innkjøper skal kunne gjøre et utvalg som appellerer til en stor gruppe kvinner. Moda Operandi har etablert seg godt på det vestlige markedet, og nå står Asia for tur. I fjor kunne nemlig Fashionista fortelle at Hong Kong-entreprenør og kunstsamler Adrian Cheng gikk inn med støtte til luksus-forhandleren. Dette for å kunne ekspandere til nettopp det asiatiske markedet og Midtøsten, hvor salget av luksusvarer har skutt i været de siste årene.

– Amerikanske kvinner forstår ikke helt motesyklusen og hvordan moteuken er seks måneder før i tid. I Asia vet de alt om det og forskjellen mellom ready-to-wear og haute couture. Men når det kommer til fremmadstormende merker, er det kun kvinner som reiser som kjenner til de, fordi små merker ikke har muligheten til å komme og etableres der. Så vi ønsker å introdusere dem, avslutter Santo Domingo til South China Morning Post.