Det er ingen tvil om at Oslo som motehovedstad virkelig har vokst de siste årene, både i forhold til blomstrende norsk mote med nye og mer etablerte merker, men også i forhold til shoppinggater, luksusbutikker og motedestinasjoner.

Hovedbilde: Tegning av Esra Røise/Instagram:@maisonvalentino

LES OGSÅ: Denne luksus-nettbutikken lar deg shoppe antrekk rett fra catwalken

Du har kanskje hørt navnet før. Promenaden Fashion District omfatter et område i Oslo sentrum med blant annet shoppinggatene Øvre Slottsgate, Nedre Slottsgate, Eger og Steen & Strøm Department Store. Promenaden ønsker å ha de mest spennende butikk-konseptene, internasjonale merker, restauranter, kaféer og destinasjonskonsepter. På lik linje med kjente shoppingstrøk i motebyer som for eksempel London, Paris og New York, ønsker man at Promenaden skal være destinasjon nummer én på handleturen.

– Med Promenaden Fashion District har vi utviklet en destinasjon i Oslo som tilbyr noe unikt, og vi ønsker at folk refererer til Promenaden når de snakker om området som et sted de skal handle, spise eller dra til for å få inspirasjon, sier Vibeke Bratsberg, markedssjef i Promenaden Fashion District til VIXEN.

Nedre Slottsgate er blitt byens luksus-handlegate og her finner man flagship-butikker til store motehus som Hermés, Gucci, Louis Vuitton, Bottega Veneta, Burberry, i tillegg til Urmaker Bjerke. Det er i denne gaten Moncler og Valentino skal ligge. I Øvre Slottsgate som er byens contemporary fashion-handlegate ligger butikker som Sandro, Maje, Marc Jacobs, Kate Spade, Acne Studios, Filippa K og Zadig & Voltaire.

Foto: Instagram/@moncler

Forrige uke kom nyheten om at både Valentino og Moncler skal åpne butikker i Promenaden i løpet av 2018. Det er det danske detalj- og agenturselskapet Group 88 som står bak butikkåpningene. Luksusselskapet har i tillegg butikkene Mulberry, Gucci, Burberry, Balenciaga, Bottega Veneta og Saint Laurent som alle ligger i området.

– I tillegg til forholdet som leietakere og gårdseiere, så er Group 88 en gruppe som deler vår visjon om å skape et unikt utvalg for motebevisste nordmenn. Det er et samarbeid som har vært til nytte for begge parter, og som vi håper fortsetter og styrkes framover, sier Fredrik Kumlin, CEO i Promenaden Fashion District i en e-post til VIXEN.

– Vi har lenge hatt et ønske om å åpne en butikk med nettopp Valentino, og det er et prosjekt som vi har samarbeidet med Valentino om i mange år, ettersom det er essensielt for både motehuset og for Group 88 å finne den korrekte samarbeidspartner. Group 88 arbeider i forveien med en lang rekke internasjonale luksusmerker, hvor alle er basert på en langvarig og positiv relasjon, sier Marius Møller, COO i Group 88 i en e-post til VIXEN.

Møller forteller at de har valgt å plassere den nye butikken i det gamle Hermés-lokalet i Nedre Slottsgate 8. Butikken vil bli på circa 115 kvadratmeter, og kommer til å selge accessories, vesker og sko til å begynne med.

– Akkurat som med våre andre brands, leverer også Valentino en unik opplevelse. Det er helt fra første kundebesøk hvor våre  kollegaer tar imot kunden og gir en 360 graders opplevelse fra produktforespørsler, til aftersales service og vårt unike clientelling format.

Foto: Instagram/@maisonvalentino

Videre forteller Møller at Valentino med sitt karakteristiske design kombinert med kvalitet appellerer til den motebevisste nordmannen.

– Vi vet at nordmenn elsker å reise, og vi møter mange når vi er rundt i ulike europeiske hovedsteder. Gjennom disse reisene til for eksempel København, London, Paris eller lengre reiser, er det vår klare overbevisning at nordmenn forstår internasjonal mote og luksus, og dermed en sublim kvalitet i de produktene som de ønsker å investere i. 

Men trenger Oslo egentlig enda flere luksusbutikker?

– Vi drømmer stort og håper på flere motemerker av internasjonal toppklasse innen alle kategorier. Det stemmer at Nedre Slottsgate har en ekstremt høy tetthet når det gjelder luksusmarkedet, men det er fordi det er det eneste utvalget av luksusmarkedet som finnes i Norge. I forhold til antall butikker, så ligger Oslo fremdeles noe etter, så et par til trenger man nok, fortsetter Kumlin.

Mangfold og variasjon er viktig for at et nabolag skal lykkes og føles levende ut. Har dere tenkt på å også åpne kaféer, barer og andre konsepter for å gjøre Promenaden til en destinasjon der ting skjer?

– Vi er helt enige i dette, og ved siden av luksus og mote så jobber vi mye med blant annet livsstil i området. Vi har en fantastisk velfungerende food court, og vi jobber videre med nye og spennende konsepter i området, avslutter Kumlin.