Han har lang fartstid som en av Norges dyktigste stylister, i tillegg til å være hjernen bak motebloggen The Daily Influencer. Nå har han skapt Pål Magazine, landets første herremagasin. 

LES OGSÅ: Har du hørt om dette luksusmerket?

Det finnes flere mote- og livsstilsmagasiner på både print og nett i dag som er rettet mot norske kvinner. I utlandet finnes det slike magasiner også for menn, som både GQ, Esquire og Vogue Hommes International. Men hva med de norske mennene? Hvorfor finnes det ikke et univers av mote rettet mot disse? Dette har Storm Pedersen gjort noe med gjennom magasinet Pål Magazine. VIXEN tok en prat med redaktøren. 

Inspirasjonen bak magasinet kom fra faren til Pedersen, nemlig Pål Pedersen, og magasinet ønsker å være broen mellom verdens ledende motehus og mannen i gata, med både editorials, intervjuer og saker innen kategorier som mote, tilbehør, grooming, bærekraft, reise, trening, stil og tech.

PÅL MAGAZINE: Magasinet skriver om blant annet mote, grooming, bærekraft og reise.

Har du gjort om bloggen din til Pål Magazine?

– Jeg har ikke gjort om bloggen min, men skapt et selvstendig magasin. Jeg har hatt vanskeligheter med å kjenne meg igjen som “blogger”, men er samtidig svært takknemlig for alt jeg har lært i tiden med The Daily Influencer. Det er uvurderlig kunnskap. I og med at jeg også har vært stylist i 15 år, moteredaktør i to magasiner, og det faktum at vi ikke har noe magasin for menn i landet, kjente jeg at dette er riktig vei å gå. Og jeg synes det er moro å lage et magasin som er oppkalt etter pappa, derav navnet Pål. Det holder meg på bakken og ikke på catwalken.

Pedersen forteller at han først og fremst ønsker at menn skal synes magasinet tilfører dem noe de setter pris på, og som kan være til inspirasjon.

– Vi holder oss oppdaterte internasjonalt og nasjonalt, og kan “dekode” motespråket tilpasset mannen i gata. Det man gjerne ser i media er fra de store motevisningene av menn i glitrende skjørt og tights, med overskrifter som “Ville du gått i dette?”- der er skilleveggen oppe allerede, og menn kjenner seg ikke igjen. Verden er ikke sort/hvitt og man må tenke litt mer helhetlig enn bare ekstremitetene. Pål, eller fattern, skal få moteverdenen inn gjennom en norsk dør, men vi holder den ikke lukket ved å bare fokusere på norsk design og Dressmann. Vi kombinerer hele verden både til inspirasjon og praktisk knyttet til norske menns hverdag.

Hvordan står det til på motefronten for norske menn? 

– For de som er virkelig moteinteresserte, står det svært bra til. Jeg vil si at den yngre generasjonen virkelig er på et helt annet nivå enn det min egen generasjon var på den alderen. For min egen generasjon og oppover har interessen også økt, men det er noen hull å fylle. Jeg ønsker ikke at Pål skal tvinge motehatten på noen, men heller være et oppslagsverk for både moteinteresserte menn, og menn som bare lurer på noe så enkelt som hvilke sko de skal ha på 17. mai. Dessuten vil vi også fokusere mer og mer på bærekraft, slik at de valgene menn tar kan være levedyktige forbi trendene her og nå.

Han forteller videre at han tar gladelig imot både ris og ros for å tilpasse magasinet videre. Og målet er klinkende klart: å få en sam-publisist for å kunne nå ut til menn i hele Norge.

– Etter tilbakemeldinger de siste årene på manglende motestoff, har jeg troen på at menn lokalt i hele Norge ville likt å orientere seg litt mer på hva som skjer på motefronten, og dette stoffet er nesten ikke-eksisterende i landet.

Hva kan vi forvente oss fremover?

– Vi setter ingen begrensinger. Vi tenker stort og målet er å få riktige samarbeidspartnere som ønsker å tenke langsiktig og kommersielt og, som Pål, setter innholdet først. Pål er selvsagt opptatt av kvalitet når det kommer til det kommersielle. Vi reiser mye rundt i verden og tar med oss bitene hjem, og på veien møter vi både kjente og ukjente mennesker og steder som vi håper kan være inspirerende. Mote og livsstil hører sammen og påvirker hverandre, derfor er også reiser, musikk, trening og stil generelt veldig viktig for Pål.

Alle foto: privat.