I løpet av mai kommer prefall-kolleksjonen til Custommade til å henge i butikk, og til tross for navnet er denne faktisk som skapt for sommeren. 

LES OGSÅ: Rodebjer med solbrillekolleksjon inspirert av en ekte skilsmisse

Med slagordet Custommade is easy to wear- easy to love, er det ikke rart mange har lagt sin elsk på det danske merket. Custommade sier selv at de er inspirert av en drøm om å skape nettopp skreddersydde, vakre klær som trosser trender. Etablert i København i 2002 av Christian Dam, drives merket i dag av Dam og Anne Rasmussen som er sjefsdesigner. VIXEN tok en kjapp Q&As med grunnleggeren.

Fortell om merket?

– Levende, lekent, chic. Det er Custommade. Med utsøkte detaljer tar Custommade det tradisjonelle og gjør det utradisjonelt. Vi setter farger på garderoben din som passer til både hverdags og fest. Merket er ikke avantgarde, men det er lett å ha på seg og lett å elske.

Hva er inspirasjonen bak prefall-kolleksjonen?

– Vi ville designe noe som er ekstremt allsidig og som også kan være elegant. For oss er det viktig at plaggene er lette med en beachy følelse. Tanken er at man kan utstråle selvtillit etter ti timer på stranden, når man vandrer rundt i byen og når man danser hele natten lang.

Fortell om nøkkelplaggene?

– Vårt DNA ligger i våre key-items som alltid har farger, print og en utmerket kvalitet, og mønstermiks er veldig viktig. De ultralange bohemske kjolene er ment til å gjenspeile eleganse, samtidig som de skal være lette å ha på stranden. Jakkene passer godt til shorts, og de lange kåpene er superfreshe sammen med de korte kjolene. Alt handler om å blande lengder, materialer og mønster for en perfekt balanse, noe som vi jobber kontinuerlig med.

Hvem er Custommade-kvinnen?

– Den typiske Custommade-kvinnen er veldig bevisst på kvalitet og fashion forward.