Mange tenker på stramme snitt, sort/hvitt og noe stilrent når de hører navnet Epilogue by Eva Emanuelsen. Nå lanserer det norske merket en ny og fargerik kjolekolleksjon. 

LES OGSÅ: Custommade med sommerkolleksjon

Etter noen stille sesonger er Epilogue by Eva Emanuelsen tilbake i ny drakt, eller skal man si i ny kjole? Motemerket lanserer nå resort-kolleksjonen Floral Signatures med nettopp blomstrede, florlette kjoler i silke og viskose i fokus. Blomstermotivene blir utviklet for hånd i atelieret i bakgården til Gamle Posthallen i Oslo sentrum, hvor den eksklusive kjolekolleksjonen nå henger. Atelieret åpnet torsdag, og er en atelier-butikk. I tillegg har merket lansert nettbutikk.

– Vanligvis er Epilogue mer monokromt og stramt, så dette er som en liten reise inn i gamle sommerminner, blomsterenger og positive opplevelser gjennom livet. Vi har prøvd å skape kontraster mellom maskulinitet og romantiske former, forteller Eva Emanuelsen, grunnlegger og kreativ leder i Epilogue, i atelieret sitt under lanseringen onsdag morgen.

Hvorfor navnet Floral Signatures på denne resort-kolleksjonen?

 – Det er fordi det dreier seg selvfølgelig om blomster, og alle kjolene er signaturkjoler. Alle har sterke trykk og farger, og dette er for kvinnen som ønsker å være synlig rett og slett. Du forsvinner ikke inn i mengden med disse kjolene, sier hun til VIXEN.

Emanuelsen forteller videre at hun ønsket å ta en utfordring og jobbe med noe som hun i utgangspunktet kanskje syntes var litt vanskelig, med nettopp en mer romantisk tilnærming.

– Jeg tenkte først på hva som har gitt meg positive opplevelser og sommerminner, så kom vi inn i flowen med blomster, samtidig som jeg syntes det var viktig å beholde signaturen vår med stramhet og maskulinitet. Kolleksjonen er feminin, men har allikevel maskuline snitt og en tøffere fremtoning.

Nettopp kombinasjonen av det feminine og maskuline manifesterer seg godt i kjolen Pink Concrete. 

– Her tenker jeg sukkertøyrosa eller rosa blomster som mikses inn i et univers med asfalt, som er varm og renner slik at det blir en sterk konstrast. Samtidig har jeg prøvd å lage en maskulin overdel og en ekstremt romantisk underdel. Hovedsakelig er nesten alle plaggene i forskjellige typer silkeutførelser.

For kjolen Buttercup så designeren for seg en eng av gule blomster, hvor hun rett og slett tråkker på de for å få fram kontrasten mellom søte blomster og tøff behandling. Lemon Leaf har en miks av grønne blader, tigertulipaner og sort. Denne får da en romantisk følelse, samtidig som de sorte blomstene gjør den tøffere. En av kjolene får en til å tenke på duggen som ligger på bladene om morgenen, mens med en annen har designeren sett for seg en sommereng med masse farger og blomster, hvor hun har dratt det inn i dataverdenen med en skjerm som glitser. Hun har rett og slett lekt med hvordan man kan fremstille blomster.

– Hver kjole har sin historie og har fått sitt navn, så den skal bæres alene og stå alene. 

Alle printene utvikles i atelieret for hånd, før det sendes digitalt til et printhus i Italia. Kjolene produseres i hovedsak i Litauen. Emanuelsen forteller at det italienske printhuset tåler å lage små kvaniteter, noe de er avhengige av ettersom de ønsker å lage mindre serier. Designeren har aldri hatt en kolleksjon med så mange ulike prints tidligere, og forteller at man aldri ville ha brukt så mange forskjellige trykk i en kolleksjon for en runway. Kjolene har flere ulike stylingmuligheter også, hvor man kan kneppe krager opp og ned alt ettersom hva man ønsker, og med og uten belte i livet.

– Dette er ganske langt utenfor komfortsonen, men det har vært en veldig spennende og inspirerende prosess, og jeg er fornøyd med resultatet. Jeg tror at det å jobbe med små capsules videre kan være noe, og man skal ikke se bort ifra at jeg gjør det igjen, avslutter hun.

Alle bilder: Epilogue by Eva Emanuelsen.