I år fyller et av de mest berømte mønstrene til Marimekko hele 50 år. Nå er det på tide å børste støvet av det finske motehuset en gang for alle. 

Hovedbilde fra venstre: grunnlegger Armi Ratia / Marimekko-produkter. Alle foto: Marimekko.

LES OGSÅ: Kathrine Sørland om årets sommermote

Når man hører navnet Marimekko, tenker de aller fleste av oss på fargerike og nyskapende mønstre, 1970-tallsblomster og striper. Men historien til det finske merket er det få som kjenner til.

Det hele begynte i 1949 da Viljo Ratia grunnla Printex, et Helsinki-basert tekstilfirma. Kona Armi Ratia hadde en visjon om en nyskapende og modig framtid for tekstildesign, og samlet derfor et knippe unge kunstnere og ba dem om å skape nye mønstre for Printex. Designeren Maija Isola var en av de første som ble med på laget. I 1951 holdt fru Ratia en motevisning full av de nye, dristige mønstrene man aldri hadde sett før, og klærne ble skapt av den anerkjente motedesigneren Riitta Immonen. Designet ble utsolgt på flekken, og året etter åpnet Marimekko sin første butikk i Helsinki.

Foto: Marimekko AW18.

Man kan trygt si at merket er et av de første mote- og livsstilsmerkene som finnes. Marimekko selger ikke bare klær, men også tekstiler til hus og hjem, og interiør som både kopper, kar, vaser og lamper. Merket har også mye fint av motetilbehør, som for eksempel den populære skuldervesken Karla, som er inspirert av tvistet godteripapir fra gamledager.

Merket har alltid vært kjente for sine stripete mønstre, og i år feirer de 50-årsdagen til sin aller kjæreste og mest berømte stripe. I 1968 designet nemlig Annika Rimala printet Tasaraita, som ble et symbol på den nye tiden med unisex-klær. Årets Prefall-kolleksjon har sett til naturen, og spesielt trær for inspirasjon, og kolleksjonen fortsetter dialogen mellom moderne mønstre, og mønstre fisket opp fra arkivet.

Foto: Marimekko AW18.

Tidligere i år viste Marimekko sin AW18-kolleksjon under Paris Fashion Week. Her har motehuset sett til det finske vinterlandskapet for inspirasjon. Kolleksjonen viste moderne folkore-inspirerte silhuetter, også her med fokus på kombinasjon av moderne og ikoniske mønstre hentet fra merkets arkiv fra 1950- og 1960-tallet.

Visste du at…

– Den aldri så populære Jokapoika (Every boy shirt) er navnet på en unisex-skjorte med striper som ble lansert allerede i 1956? Stripemønsteret heter Piccolo og ble skapt med pensel og malingsstrøk i 1953. Designeren av mønsteret, Vuokko Eskolin-Nurmesniemi blir sett på som Finlands svar på Coco Chanel.

Foto: Marimekko AW18.

– USAs tidligere førstedame Jacqueline Kennedy Onassis kjøpte syv kjoler fra Marimekko, og brukte en av dem på coveret av det berømte magasinet Sports Illustrated i 1960?

– I 1964 designet rebellen Maija Isola blomstermønsteret Unikko, etter at motehusets grunnlegger Armi Ratia hadde erklært at de aldri noensinne skulle lage blomstermønster?

– Da jeans begynte å bli populært blant både kvinner og menn, bestemte Annika Rimala seg for å designe en kolleksjon med klær i bomullsjersey som matchet til jeans, uavhengig av alder, størrelse eller kjønn? Mønsteret Tasaraita fra 1968 var i et jevnt stripemønster, som skulle symbolisere likestilling.

– Sommeren 1969 hadde dronning Sonja på seg en moteriktig hvit- og oransjemønstret Marimekko-kjole på seg?

Foto: Instagram/@theroyalfamilyofnorway

– Merket har gjort designsamarbeid med både Converse, Banana Republic og H&M?

– Marimekko begynte et samarbeid med det finske flyselskapet Finnair i 2012? To fly er dekorert med Unikko-mønsteret, og ombord kan passasjerer spotte tekstiler og serviser med Marimekko-prints.

Se mer av AW18-kolleksjonen under.