Den greske farmasøyten, hudpleieguruen og gründeren om homeopati og viktigheten av naturlige ingredienser, det å gi greske bønder jobb, og ikke minst status i hudpleieindustrien. 

LES OGSÅ: Slik får du sommergløden på 1-2-3

Du har helt sikkert sett produktene i butikken- dekorative, fargerike flasker og krukker som lar tankene vandre til det antikke Hellas, den greske naturen, azurblått hav og kritthvite bygninger. Faktisk har Korres eksistert helt siden 1996, da greske Giorgos Korres grunnla hudpleiemerket.

Det begynte da han som student ved farmasøytskolen ved Universitetet i Athen begynte å jobbe ved landets eldste homeopatiske apotek. Fascinert av de endeløse kreftene ved naturen, utviklet han en dypere kjennskap til naturlige ingredienser og deres bruksområder i over 3.000 ulike urtebaserte midler. Hvordan kunne disse brukes som løsninger på hudproblemer?

– Homeopati er selve startpunktet vårt i Korres. Vi vet alt om urtene, hvordan de fungerer i kroppene våre og på huden vår som skjønnhetsprodukter, forteller han til VIXEN.

Ved å bruke urteekstrakter, utnytter merket samtidig over 1.000 ulike substanser som eksisterer i ekstraktet, og som ikke kan kopieres i en lab. De bruker rett og slett hva naturen allerede tilbyr. Hva er favorittingrediensene hans?

– For å være helt ærlig så har jeg ingen favorittingrediens. Alt handler om research, vitenskap, nye oppdagelser, hudpleie-innovasjon og evolusjon. Vi oppdager hele tiden nye og kraftfulle, naturlige ingredienser og utvikler den mest avanserte hudpleien som gir synlige resultater.

– Jeg vil alltid sette pris på våre arvede ingredienser som eksempelvis den ikoniske villrose-oljen. Dette pleide å være den mest populære beauty-elixiren i Korres Herbal Pharmacy; den ultimate behandlingen for all slags type misfarging. Det er denne utrolige oljen som inspirerte meg til Korres sitt første hudpleieprodukt og som er en bestselger i dag- Wild Rose 24h Cream.

Det er ingen tvil om at Korres har stor respekt for greske tradisjoner. Grunnleggeren forteller at de henter inspirasjon fra apotekerarven sin med eksempelvis villrose-olje, Calendula (ringblomst) og Hamamelis (trollhassel). Gjennom ulike europeiske research-prosjekter som de deltar i, oppdages nye naturlige ingredienser slik som den kraftfulle antioksidanten i gresk Castanea (kastanjetre), anti-aging i Black Pine (svartfuru) eller den dyrebare greske safranen. Gresk yoghurt er nok et eksempel på elementer fra tradisjonen deres. Faktisk har merket et produkt med ekte yoghurt i seg. Blir det egentlig mer gresk enn dette?

– Bildet av en bestemor som smører yoghurt på barnebarna for å kjøle ned solbrent hud bringer enhver greker tilbake til barndommen. For oss var det helt naturlig å bruke denne gamle avkjølingsmetoden for hud, for å kunne utvikle et produkt som mykgjør solbrenthet.

Santorini Vine, Olympus Mountain Tea, Cretan Dittany, Olive Oil, Arcadian Chestnut og Saffron of Kozani er alle eksempler på produkter som krever innhøsting. Merket har et nettverk som består av etiske fairtrade-samarbeid med mikrobønder, ulike landbruk og sosiale- og utdanningsinstitusjoner. De ønsker å promotere økologisk dyrking og lærer bort de beste innhøstingsteknikkene.

Dere samarbeider med lokale bønder og landsbygder når dere høster inn de ulike ingrediensene. Hvorfor det?

– For oss var det helt avgjørende å fokusere på og beskytte den greske floraen og det lokale samfunnet. Hellas, til tross for sitt lille areal, har mer enn 6.500 planer, hvor 1.200 av disse er endemiske. Dette betyr at de ikke kan bli funnet noe annet sted i hele verden! Det var en bevisst avgjørelse å ikke høste urtene som vi trenger selv- vi ønsker å støtte våre lokale bønder og vår lokale økonomi, samtidig som vi beskytter utrydningstruede arter, opprettholder plantepopulasjoner og sourcer ingredienser med høyest mulig kvalitet til våre formler.

Hva tenker dere rundt det å hjelpe folk i Hellas med jobb, i kjølevannet av den økonomiske krisen i 2008 som fremdeles preger landet?

– Jeg skulle ønske vi kunne gitt enda flere folk jobb! Vi er fremdeles et lite firma og merket vårt er resultatet av et flott team med talentfulle mennesker. Vi investerer i research, vi har den unike fordelen med den greske floraen, vi er ansvarsfulle og autentiske og putter etos i alt vi gjør. Denne kontinuerende anstrengelsen gjør det mulig for oss å fortsette å utvikle, til tross for negative økonomiske forhold, både i Hellas, så vel som på det internasjonale markedet som vi for tiden fokuserer på, som i Norge, Tyskland, Storbritannia og USA.

Det er ingen tvil om at vi står midt oppi et skifte i hudpleie- og makeup-industrien. Stadig flere produkter blir veganske, økologiske og fri for parfyme og parabener. Hva tenker Giorgos Korres er status i bransjen i dag?

– Jeg tror at brand experience i motsetning til endimensjonale produktløfter er veien å gå. Verdiene, filosofien, praksisen, ærlighet og de sosiale og miljømessige fotsporene er nå like viktige som resultatet vi ser på huden vår.

Han forteller at merket hans har strevet etter å kunne tilby akkurat dette helt siden begynnelsen, i tillegg til å være transparente rundt etiske valg. Korres synes det er oppmuntrende å se at flere og flere globale merker velger å gjøre dette.

Hvor går veien videre?

– Vi kommer til å fortsette å fokusere på greske urter, vitenskap, innovasjon og det å være lojale mot våre verdier. Vi skal fortsette å utfordre oss selv og være kreative for å kunne tilby den mest avanserte hudpleien som kan fortsette å inspirere.

Hva mener eksperten selv at enhver kvinne bør gjøre når det kommer til hudpleierutiner?

– Mitt eneste råd er å ikke overdrive, velge dine produkter med omhu med tanke på alder, hudtype og spesielle behov, og holde deg til hva som passer for deg, avslutter han.