Hun har spilt med bandet Lucky Lips i flere år, men nå går hun solo og spiller releasekonsert i Oslo fredag 1. juni. VIXEN har tatt en prat med Malin Pettersen om stil, mote og musikk. 

Hovedbilde: Solveig Selj. 

Hun har bergtatt mang en musikkfan og americana-entusiast i flere år allerede. Noen tilhengere til fikk hun kanskje da hun og bandet Lucky Lips deltok i Melodi Grand Prix for fem år siden. Det er heller ikke til å komme unna at dama har en unik sans for stil og mote. Nå har Malin Pettersen valgt å ta et skritt i en ny retning med sitt første soloalbum.

– Jeg begynte å skrive låter til denne plata for rundt fem år siden. Da bestemte jeg meg for at det måtte skje, men at plata måtte få den tiden den trengte for å bli det jeg ville at den skulle bli. Og det har den fått. Det kjennes utrolig riktig å slippe den nå- året jeg fyller tredve og med hånden på hjertet kan si at jeg synes jeg har funnet tryggheten til å klare og stole på meg selv.

Foto: Instagram/@malinlucky

Pettersen synes det er vanskelig å skulle beskrive musikken sin. Hun vil nemlig at folk skal høre den gjennom sine egne referanser, og ikke gjøre seg opp en mening om de liker den eller ikke ved å måle den opp mot en bestemt sjanger.

– Men musikken og tekstene er definitivt kommunikative. Absolutt alle låtene er skrevet fordi jeg har hatt noe jeg har villet si, eller en følelse jeg har villet frembringe. Jeg vil ikke at kommunikasjonen skal stoppe der stemmen min treffer lytterens øre, men at tekstene kan få egne tanker til å oppstå i dem som hører på.

I mai slapp hun plata References Pt.1. Hun forteller at det startet som et forsøk på definere hvem hun er musikalsk. Det viste seg å være en utfordring, og derfor fikk plata navnet “Pt.1”, med en tanke om å ikke trenge å gjøre alt hun ville på en og samme plate. Så satte hun seg ned og begynte å skrive låter utifra en tenkt releasekonsert, for å enklere kunne bestemme hvilke låter som skulle være med på akkurat denne skiva.

Foto: Solveig Selj.

– Resultatet er References Pt. 1, et forsøk på å oversette det jeg hører for meg inni hodet mitt til faktisk musikk. Så releasekonserten på Parkteatret 1.juni har jeg allerede opplevd hundrevis av ganger, men i mitt eget hode. Første gang allerede for flere år siden. Selv om jeg er helt sikker på at ingenting kan måle seg med å faktisk stå der. Herregud, som jeg gleder meg!

Hvordan vil du beskrive klesstilen din? Både on- og off-stage?

– Klesstilen min er en slags konkret oversettelse av min livsfilosofi- livet er for kort til å følge normene samfunnet har satt for oss. Jeg går med paljetter på butikken om jeg vil det, eller jeans og t-skjorte på “penfest” om det er det som gjør meg avslappet og komfortabel. Jeg elsker sceneklær og akkurat som ellers må de føles riktige for sinnsstemningen den dagen. Jeg må kommunisere min identitet når jeg står på scenen, hvis ikke kunne det like gjerne stått noen andre der. Og sånn er det jo forsåvidt ellers i livet også.

Foto: Solveig Selj.

Det er ingen tvil om at Malin Pettersen har sans for vintage. Hun forteller at det faktisk er hennes store lidenskap. Hun fascineres av at plaggene kommer fra en annen tid, et annet hjem og et annet liv, og at det dermed ligger så mye mer i de enn bare tekstilene, ikke minst at de bærer med seg historie på både et personlig og samfunnsmessig plan.

– Man sier tiden ikke kan stå stille, men eldre klær og gjenstander er nettopp små utsnitt av den tiden de ble laget i. Stille tidsreiser. Og når man skal stå på en scene og liker unike plagg med personlighet, er det helt klart et mer kostnadseffektivt marked å gå gjennom. Å være musiker er ingen millionærmaskin, så jeg er glad jeg har unike plagg i garderoben min som jeg kan bruke igjen og igjen. Også elsker vi miljøet og vil ta vare på det, sant!

Hvordan påvirker musikken din klesstilen?

– Over halvparten av garderoben min hadde nok sett annerledes ut, hadde det ikke vært for at jeg står på scenen. Det samme gjelder interessen for americana-musikk. Det går nok hånd i hånd gitt. Kanskje er hele musikkvirket mitt egentlig bare en unnskyldning så jeg kan si “Kan bruke den på scenen vet du”.

Det er store greier å gi ut sitt første soloalbum, og coveret er naturligvis ekstremt viktig. På sin første soloplate har Pettersen på seg en brodert dress som lar tankene vandre til støvfulle Las Vegas, Elvis i den ikoniske gulldressen sin, og dermed den amerikanske skredderen Nudie Cohn.

Foto: Solveig Selj

– Åh, jeg ELSKER når folk har den referansen ass! Det er helt riktig. Nudie sine dresser er et så utrolig godt eksempel på hyllest av det unike ved hver person og artist. Han lagde dresser til alle fra Elvis til Gram Parsons, og alle var skreddersydd til dem både i søm og design. Og for countryartistene var det broderier som gjaldt, unike de også selvfølgelig. Jeg hadde så utrolig lyst på en sånn dress, både for å hedre historien og dem som har gitt meg all den musikken og inspirasjonen som har gjort at jeg er i stand til å lage min egen, men også for å gjøre den på min måte- som en ung artist i 2018 som utfordrer genrebegrep og vil skape sitt eget uttrykk.

Hun forteller at hun saumfarte nettet og tilslutt fant The North Country Maiden, en danske som bodde i Nashville. Hun skulle egentlig lage hele dressen fra bunnen av, men de var megaheldige og fant en vintage dress fra merket H Bar C på nett (som forøvrig rekrutterte Nudie Cohn til å designe skjorter for seg på et tidspunkt, journ.anm). Den ble tatt fra hverandre, brodert og så satt sammen igjen.

Foto: Instagram/@malinlucky

– Albumet hadde aldri blitt det samme uten den. Den er symbolet på hele prosjektet for meg, et vink til historien som har tatt oss hit, og en high five til vår evne til å bygge videre på det og skape noe nytt uten å blindt kopiere fortiden. Maria fra The North Country Maiden har gått i lære hos Manuel, som er svigersønnen og lærlingen til Nudie Cohn.

Hvem ser du til når det kommer til musikk?

– Jeg er altfor dårlig til å oppdage ny, bra musikk. Jeg må skjerpe meg. Serr. Men, heldigvis har jeg venner som er mye bedre enn meg og som titt og ofte nevner nye navn eller plater jeg bør høre på. Vennene mine har heldigvis god musikksmak. Ellers må jeg si at sosiale medier er en megadigg måte å oppdage nye folk på. Artister som anbefaler hverandre for eksempel- I love it! Her i Norge har vi så utrolig mye bra musikk som blir laget, at jeg håper folk kjøper plater og går på konserter, så vi kan fortsette å ha en levende musikkscene her til lands langt inn i fremtiden.

Foto: Instagram/@malinlucky

Og hva med mote?

– Når det kommer til mote, får jeg mye inspirasjon fra andre artister gjennom sosiale medier. Jeg følger også masse folk som både har mer tid og penger enn meg til å bruke på klær, men som da også til gjengjeld gir meg inspirasjon til å bruke ting jeg har på nye måter. Jeg liker folk som (tilsynelatende) gjør som de vil, både når det gjelder klær og musikk. Det inspirerer og motiverer meg til å gjøre det samme; til å stole på meg selv fremfor normer vi av en eller annen grunn går rundt og tror vi ikke kan bryte.