Etter flere runder med Oslo Runway og tidligere overskrifter om at det spøker for den norske moteuken, står Oslo Runway og norsk mote sterkere enn noen gang før. 

Hovedbilde: fra venstre: Linda Refvik fra Days Like This/Varner, Sandro Parmeggiani, Gisle Mardal fra Norwegian Fashion Hub, Ditte Kristensen, Elin Kathrine Saunes fra Norwegian Fashion Hub og Ida Jordet Lamond. 

LES OGSÅ: Nominasjonsjuryen for Bik Bok Runway Award større enn noensinne

Tidligere denne måneden kom nyheten om at Oslo Runway styrkes for å bli en enda mer kraftfull plattform. Etter flere år med en haltende Oslo Fashion Week som fikk kritikk for blant annet å fokusere for mye på kjendiser og rød løper, og mindre på det som faktisk ble vist på catwalken, kom Oslo Runway inn som et friskt pust våren 2015.

De siste årene har små og store designere, up-and-coming såvel som etablerte motemerker vist designet sitt under den nye, norske moteuken. Admir Batlak, byTiMo, Cathrine Hammel, Elisabeth Stray Pedersen, FWSS, Iben, Michael Olestad, Tom Wood, Anne Karine Thorbjørsen og Veronica B. Vallenes er et knippe navn som har deltatt. Oslo Runway har hatt som mål siden dag én fremme norsk mote, og har fått oppmerksomhet fra både norske og utenlandske medier, som blant annet talienske og tyske Vogue, WWD, Highsnobiety, Scandinavia Standard, britiske GQ og Who What Wear.

Admir Batlak. Foto: Indigital Images/Oslo Runway.

Det er Ditte Kristensen, Ida Jordet Lamond, Katrine Kvalsund og Kristina Nordbæk som står bak moteuken. Med seg på laget har de nå fått Active Brands, Norwegian Fashion Hub og Varner som alle går inn på eiersiden. Det er også valgt et nytt styre hvor Sandro Parmeggiani er valgt som styreleder. Han har tidligere vært generalsekretær for Plan Norge.

– Jeg håper blant annet min erfaring fra arbeid opp mot politiske beslutningstakere vil bidra til at norsk mote får en mer sentral plass i flere departementers planer. Moteindustrien har kanskje ikke blitt oppfattet som den seriøse, innovative, kreative og nyskapende industrien den faktisk er. Det er utvilsomt slik at norsk mote også kan være en viktig flaggbærer internasjonalt, forteller Parmeggiani til VIXEN.

Hvordan tenker du å hjelpe norsk mote til å nå enda bredere ut?

– Jeg har jobbet mye medialt og håper den erfaringen vil være nyttig for å få norsk mote bredere ut. Jeg tror jeg mer enn én gang har vist at det er mulig å oppnå suksess ved å gå på tvers av vanlige mønstre, og kanskje til og med ved å gå fullstendig motstrøms. Jeg håper altså jeg kan bidra med litt alternativ tenking.

Maud og Fram. Foto: Indigital Images/Oslo Runway.

Også motenæringsklyngen Norwegian Fashion Hub går inn på eiersiden.

– Som næringsklynge for motebransjen jobber vi med næringsutvikling, og i det opplever vi at Oslo Runway er en viktig arena. Norwegian Fashion Hub kan bidra til at Oslo Runway blir enda mer relevant for næringen med tanke på utviklingen i moteindustrien nasjonalt og globalt. Det er også et viktig punkt at ved å samle seg, fremstår vi som en mer enhetlig næring og kan samarbeide på sentrale prosjekter for utviklingen av industrien, forteller Elin Kathrine Saunes i Norwegian Fashion Hub.

Hva tenker dere om fremtiden for norsk mote?

– Fremtiden har et stort potensiale med tanke på at vi er en ung bransje, men mer moden enn tidligere med stor mobilitet og evne til utvikling. I tillegg er det en sterk etterspørsel i markedet nasjonalt og internasjonalt.

For å bygge en sterk moteindustri er naturligvis moteskolene ekstremt viktige. Kommer Oslo Runway til å samarbeide tettere med eksempelvis Esmod, SoFI og Kunsthøgskolen i Oslo på noen måte?

– Klyngen har et etablert samarbeid med skolene og vil naturligvis bidra til at dette løftes inn i Oslo Runway fremover.

Christina Ledang. Foto: Indigital Images/Oslo Runway.

Skillet mellom mote og sport har gradvis blitt visket ut de siste årene. Det er heller ingen hemmelighet at norsk sportsdesign lenge har ligget øverst i verdensklasse. Nå blir også Active Brands med på laget.

– Bransjeglidning og trender har redusert skillet mellom sport og mote, noe som gjør det naturlig for oss å inngå et slikt partnerskap. Gjennom Oslo Runway ønsker Active Brands å bidra til å fremme norsk mote- og sportsindustri, og øke samarbeidet på tvers av merkevarer og kategorier. Vi har garantert mye å lære av hverandre og stor gjensidig nytte av tettere samarbeid i konkurranse med internasjonale giganter, sier Øystein Bråta, Managing Director Nordic hos Active Brands i en pressemelding.

Veronica B. Vallenes. Foto: Indigital Images/Oslo Runway.

Ditte Kristensen i Oslo Runway forteller at de er veldig glade for at de store aktørene har valgt å satse sammen med de. Er dette den etterlengtede hjelpen som skal til for at det ikke lenger skal spøke for Oslo Runway?

– Det er åpenbart at det vil ha en positiv signaleffekt, i tillegg til den omfattende erfaringen og kompetansen de vil løfte inn i Oslo Runway. Oslo Runway er selv ansvarlig for at plattformen er bærekraftig økonomisk. Men med disse aktørene på eiersiden som bidrar til et solid styre, vil vi ha forutsetninger og kunnskap for å lykkes. Dette er først og fremst et kompetanseløft som skal styrke organisasjonen, vi er fortsatt avhengige av den finansielle støtten vi får fra våre samarbeidspartnere og forhåpentligvis også framtidig statlig støtte.