Hun vant Årets trening- og helseblogg under VIXEN Blog Awards i 2017, og Årets Influencer innen trening og helse tidligere i år. Det er derfor ingen tvil om at Camilla Aastorp Andersen, også kjent som Treningsfrue, vet hva hun snakker om. Her deler hun hvordan hun trener i sommerferien, og mye mer.  

Hvordan holder du formen i sommer?

– I sommer har jeg tenkt å ta med meg både minibands og løpesko. Vi skal på ferie til Vestlandet, så jeg ser mitt snitt til å løpe i flott natur. Strikkene tar liten plass og du kan fint trene hele kroppen med både egen kropp og strikk.

Det er lett å gå for et horisontalt slaraffenliv på stranden. Hva er dine beste tips for trening og hverdagsmosjon på sommerferie?

– Jeg synes det er helt innafor å ta det litt roligere i sommer, ta dagene og treningen litt etter været. Men samtidig er jeg en person som liker å være aktiv, så det å røre på seg i form av aktivitet med barna, klatreturer, løpeturer eller for eksempel svømming er jo også en form for fysisk aktivitet. Fotball med gutta er en sommertradisjon hvor pulsen virkelig får kjørt seg. Men jeg prøver å lade litt batterier ved å unne meg å sove lenge, lese en bok eller legge meg på en solseng. Liker litt begge deler egentlig, men ser ingen grunn til å ligge langflat i to måneder. Da blir jeg bare grinete.

Hva gjør du når solen på terrassen frister mer enn et tomt treningsstudio i 25 varmegrader?

– Jeg har ingen problem med å slenge meg på solsenga og sove bort et par timer. Barna har blitt så store så det er faktisk fullt mulig. En løpetur i 25 grader kan jeg få unnagjort enten før frokost eller på kvelden da det kanskje ikke er så varmt. Men det å slukne i solsenga med capsen over ansiktet er noe jeg så absolutt føler jeg fortjener innimellom. Og med god samvittighet.

Hva slags trening og øvelser vil du anbefale til de som enda ikke har kommet i gang med treningen, og som kanskje ønsker en litt mer definert sommerkropp?

– Det er aldri for sent å komme i gang, og litt trening er så mye bedre enn ingenting. Er man nybegynner er det alltid lurt å ikke gape over altfor mye på én gang, men heller sette seg noen ukesmål som man vet man kan klare. Kanskje en løpetur og et par styrkeøkter i uken er oppnåelig? Eller et par økter med strikk, egen kroppsvekt og noen vekter i egen stue? Etterhvert vil man kanskje kjenne på følelsen av å “ta i mer”, og da kan jo treningsstudio være et alternativ. Ellers er bootcamp-timer i nærmiljøet også helt supert! Ønsker man å trene på ferie, anbefaler jeg deg å titte innom øvelsesbanken min med gratis videofilmer. Sett sammen noen øvelser for hele kroppen og fyr løs! Strikker får du også kjøpt i min shop.

Hva spiser og drikker du før treningen om sommeren?

– Jeg trener ofte om morgenen, så da blir det en kopp kaffe og havregrøt laget på melk. Grøten topper jeg med kanel, honning,  bær, kornblanding og valnøtter. Beste starten på dagen!

Og hva med etter treningsøkten?

– Etter treningsøkten pleier jeg å sørge for å spise innen en time etter at jeg er ferdig. Da gjerne en god lunsj med egg, kalkunpålegg og grovt brød sammen med et glass melk. De beste kildene vi har til proteiner er egg, melk, meieriprodukter, kjøtt, fisk og fugl.

Camillas tips til enkle måltider før/etter trening

  • 3 kokte egg, 3 grove brødskiver og 1 eple
  • 1 boks mager vaniljekesam med to never bringebær, blåbær og skogsbær
  • 2 ss proteinpulver, 1 stort glass melk og 1 banan (kan lages som en deilig smoothie). Proteinpulveret kan også erstattes med for eksempel cottage cheese eller en yoghurt.

Lyst på mer inspirasjon om trening og helse? Sjekk ut bloggen til Treningsfrue her og Instagrammen hennes her.