Internasjonal omtale, mini-moteuker og gatemote.

Den norske moteuken, Oslo Runway, gikk av stabelen forrige uke. Designere både on og off schedule viste sine kolleksjoner i sesong og for SS19 til både motepresse, innkjøpere, stylister, influencere og andre inviterte. Her er noen av høydepunktene fra Oslo Runway.

Åpningsvisningen

Cathrine Hammel, som i år kan feire 21 år som designer, hadde æren av å åpne Oslo Runway tirsdag. Det gjorde hun med den norske moteukas kanskje aller fineste visning. Dog visning og visning – mer i form av en installasjon eller kanskje nærmere en forestilling der gallerirommet på Museet for samtidskunst – sesongens location – var omgjort til en leilighet der designerens univers av elleve modeller ble utspilt gjennom forskjellige scener fra en kvinnes hverdag. Dramaturgien og den intime atmosfæren startet moteuka på best tenkelige vis med en sammenkobling av klær, musikk, estetikk og mote.

Omtalene

Som vanlig var nærmest alt som kan krype og gå av norsk motepresse på plass under den norske moteuka. Det var også den internasjonale motepressen, og listen over titler som var representert både på første rad og blant gatemotefotografene var sterkere enn noensinne. Det kuliminerte i omtaler på både Vogue.com, som for første gang anmeldte visningene, ført i pennen av Laird Borrelli-Persson som også satt i vinnerjuryen under Bik Bok Runway Awards, Paper Magazine, som hyllet både Michael Olestad og Anne Karine Thorbjørnsen, ELLE.com og Schön Magazine ført i pennen av den norske motejournalisten Madeleine Holth. De omtaler alle både Norge og den norske moteuka i rosende ordelag som blant annet den nye stildestinasjonen.

Michael Olestad

En av Oslo Runways aller sterkste visninger har også blitt hyllet internasjonalt. Olestad, skriver New York-baserte Paper Magazine, er allerede for en veteran å regne med bakgrunn fra svenske Acne Studios. Ideene er imponerende. Det samme er utførelsen; om ikke feilfri, så nesten, skriver magasinet. Det var også visningen det var knyttet kanskje mest forventninger til som Olestad første på egne ben etter at han åpnet forrige sesongs Oslo Runway som vinner av fjorårets Bik Bok Runway Award.

Bik Bok Runway Award

Prisen som er et samarbeid mellom Oslo Runway og kleskjeden Bik Bok har som mål å løfte frem og hedre unge, norske designtalenter. Slik blir den også et helt eget innslag i den norske moteuka – en slags mini-moteuke, slik Ragnhild Brochman skriver i artikkelen Den norske moteuka – rapport fra et topartisytem i Morgenbladet onsdag – og med det også svært interessant. Blant årets nominerte var navn som Bror August, Søsster Studio og HAiKw/. Det var sistnevnte som stakk av med prisen som i tillegg til heder og ære gir designerduoen 100.000 kroner øremerket til produksjon av kolleksjonen, en mentor fra Bik Bok og en full åpningsvisning under neste sesongs Oslo Runway.

Gatemoten

Martine og Gunnhild Chioko Johansen. Skjermdump fra Vogue.

Selv om det riktignok kan virke som om det hele er tonet noe ned er fortsatt gatemoten en stor del av fashion weeks, både her hjemme og internasjonalt. På plass er både influencere og gatemotefotografer fra hele verden for å dekke antrekk, trender og tendenser – blant dem både chunky sneakers, ruter, neonfarger og andre sterke farger, trenchcoats og designervesker.