Og Sandra Lyng har allerede brukt skoene hennes på VIXEN Blog Awards. Linn Solstad Karlsen ble valgt ut blant tusenvis av fashionistaer til å oppfylle designdrømmen.

I fjor startet skokjeden Bianco jakten på fashionistaer til sin Bianco Fashion Army. Målet var å samle en hær skoelskere med fingeren på pulsen og som inspirerte andre rundt seg til å gi input på design, trender og styling. Av rundt 60 jenter fra Norden som ble plukket ut er hele 28 jenter norske. Du kan lese mer om jentene i Bianco Fashion Army her.

Blant de utvalgte fashion army officers er den norske motebloggeren Barbro Andersen bak bloggen barbroandersen.com som også var blant finalistene i VIXEN Blog Awards 2013 og Tina Aleksandria Hansen fra norwegiancousin.blogspot.dk. Sammen med den danske bloggerne Laura Tønder bak bloggen couturekulten.dk fronter jentene vårkolleksjonen til Bianco.

Sjekk ut de viktigste trendene og se bloggernes favoritter fra Biancos SS14-kolleksjon her.

I tillegg fikk tre av jentene i Fashion Army muligheten til å designe og produsere ett par sko for Bianco. Vi tok en prat med det norske alibiet Linn Solstad Karlsen.

Hvordan kom du med i Fashion Army, og hvorfor ønsket du å være en del av dette

LSK: Jeg kom ved en tilfeldighet over annonsevideoen til Bianco som oppfordret motebevisste jenter til å søke. Jeg er meget interessert i mote og tenkte derfor det var verdt et forsøk uten at jeg egentlig visste så mye om hva det innebar. Etter et par runder med omfattende spørsmål om trender, personlig stil og andre moterelaterte ting fikk jeg beskjed om at jeg var trukket ut som én av 60 jenter av 2800 søkere.

Hva har du vært med på som Fashion Army Officer til nå?

LSK: Bianco har fra dag én vært utrolig flinke til å hatt en dialog med oss og involvert oss i flere ledd av deres designprosess. De vil høre våre meninger og har blant annet sendt oss bilder av sko hvor de ønsker vår mening om farge eller en detalj. Til nå har vi fått muligheten til å delta på tre designkonkurranser hvor vinneren i hver konkurranse har fått sitt designbidra produsert, i mitt tilfelle en pump. I septmeber i fjor samlet de alle 60 offiserene til en inspirasjonshelg i København. Der fikk vi innføring i Biancos designprosess, fikk innblikk i høsten og vinteres skotrender, samt smakebit på førsteutkastet til vår- og sommerkolleksjonen. I tillegg var det spennende foredragsholdere og en fantastisk middag på lørdagskvelden på en hemmelig location. Hver officer tilhører en butikk og i høst og nå nylig plukket vi ut våre favoritter som blir eksponert i butikk med navn og bilde. Vi har holdt shoppingkvelder og stylingkvelder, tre av officerene fronter vår- og sommerkampanjen til Bianco og flere har vært gjesteinstagrammere på Biancos instagramkonto. Med andre; vi har fått tatt del i mye.

Fortell litt om konkurransen om å designe egen sko og hvorfor du valgt ut som en av disse?

LSK: Det har vært tre designkonkurranser. Den første gikk ut på å designe en sandal, den andre måtte være en pump, en høyhelt sko eller en loafer mens den siste skulle være en ankelboot. Sistnevnte er for AW 14 og er ikke kåret enda.
Det er den andre konkurransen jeg har vunnet sammen med en av de svenske officerene. Både hennes og min design har nå blitt produsert. Jeg tror min design ble valgt ut fordi det er en design som kan appelere til mange, både motebevisste jenter og jenter som generelt bare er glad i sko. Den er innoativ, men klassisk – en uslålelig kombinasjon.

Hvordan foregikk designprosessen fra idé til ferdig produkt?

LSK: Ettersom jeg er interiørdesigner er jeg vant til å jobbe med formspråk, farger og materialer. Jeg ville leke med materialer samtidig som jeg ikke ønsket å røre for mye av den tradisjonelle pumplooken. Prosessen var igrunn kort og jeg tegnet pumpen i løpet av en times tid på kontoret mitt. Jeg er effektiv og målrettet når jeg setter i gang med å designe ting, interiør som sko.

IMG_20131203_1948292

Hva har du latt deg inspirere av i designet?

LSK: Vi måtte ta for oss én av tre hovedtrender som Bianco ville gå for SS14. Jeg valgte avatartrenden ettersom jeg syntes den var en fin kontrast til den klassiske pumpen. Avatartrenden inneholder mye mønster, samt innslag av neonfarger og f.eks. brune toner. Mitt design var opprinnelig mer brunt enn grått og printet på siden var i en mer grønnblå-tone. Bianco har beholdt mitt utgangspunkt og idé, men endret fargene slik at den passer inn med resten av kolleksjonen. Den geometriske formen som binder de to materialene sammen er også i tråd med en av trendene denne sesongen. Jeg liker veldig godt kontraster og føler jeg har fått brukt dette i designet.

Hva betyr det for deg å ha fått designe ett par sko for Bianco?

LSK: Det er selvfølgelig veldig stas å ha fått designe et par sko for Bianco. Bianco er en kjede jeg har likt i mange år, jeg syntes de lager innoative og trendy sko som skiller seg ut fra mange andre kjeder. Det å ha fått denne muligheten har uten tvil gitt mersmak. Å designe er noe jeg vil holde på med i fremtiden, enten det er innen interiør, klær eller sko. I elsker Bianco for at de har laget sin egen Fashion Army som igjen har gitt meg denne muligheten.

Sandra Lyng brukte skoene dine under VIXEN Blog Awards tidligere i år, hvor kult er ikke det?

LSK: Helt utrolig kult!

IMG_20140201_115635