Internasjonalt skomerke inngår skandinavisk designersamarbeid med moteprofiler og motebloggere. 

Designersamarbeid er vinden; Fotballegende Zlatan inngår samarbeid med Dressmann, Solange Knowles gjør ny skokolleksjon for Puma, rapper Kendrick Lamar er Reeboks nye stemme og Rihanna blir ny kreativ direktør for Puma. Det italienske skomerket Superga har også kastet seg på trenden med designersamarbeid med blant andre motebloggerne The Blonde Salad og Man Repeller, i tillegg til store kampanjer med it-girls som Rita Ora, Mary-Kate og Ashley Olsen, Alexa Chung og senest med den britiske modellen Suki Waterhouse.

LES OGSÅ: Er Kendall Jenner det nye moteikonet?

Nå inngår Superga et designersamarbeid med de kjente moteprofilene og motebloggerne Caroline Blomst bak bloggen Carolines Mode fra Sverige, Pernille Teisbæk bak bloggen Look de Pernille fra Danmark og vår egen Celine Aagaard kjent fra bloggen Hippie, Hippie -Milkshake. Den Skandinaviske trioen har designer hver sin signaturmodell av Supergas bestseller som vil være tilgjengelig i utvalgte butikker over hele Skandinavia denne våren. Vi tok en prat med moteblogger, forfatter og tidligere StyleMag-redaktør Celine Aagaard om hennes forhold til det italienske skomerket, drømmesamarbeidet og om hvorfor hvitt er det nye svart.

LES OGSÅ: Hva sier du til en kopp designerkaffe?

Hvordan kom samarbeidet med Superga til?

– Jeg fikk forespørselen da jeg var på ferie. Jeg ble spurt om jeg kunne tenkte meg å designe en limitert Superga-sko som en del av et Skandinavisk samarbeid, og allerede da begynte feriehodet å jobbe.

Hva er ditt forhold til merket?

– Det italienske merket står for kvalitet, og har lang historie. Jeg husker Superga tilbake til da jeg spilte tennis som tenåring. Jeg hadde et par klassiske hvite den gang, og har siden hatt flere par i skohyllen min. Også min sønn på fem år har et par matchende hjemme. Jeg elsker at trenden med å bruke tøysko og sneakers fortsatt er i motebildet.

LES OGSÅ: Alexandra Joner: Jeg vil at folk skal snu seg etter meg på gata

Med dette samarbeidet føyer du deg inn i rekken av fashionistaer som The Blonde Salad og Man Repeller – hva tenker du om det?

– Både Chiara Ferragni og Leandra bak Man Repeller er damer i motebransjen jeg har stor respekt for. Å få en slik forespørsel er en anerkjennelse for meg. At også Mary-Kate og Ashley Olsen og Alexa Chung har gjort samarbeid med Superga sier sitt. Jeg er veldig ydmyk, og håper at skoen også finner sin vei over Skandinaviske landegrenser.

Hvordan er det å være i godt selskap md bloggkollegaer Pernille Teisbæk og Caroline Blomst?

– Jeg er stolt av å få være i samme sko som Pernille og Caroline, og føler at vi utgjør en fin Skandinavisk trio. Både Pernille og Caroline har stor kredibilitet i bransjen, begge har motejournalistisk bakgrunn, har gjort stor internasjonal suksess med sine prosjekter, og er dyktige damer jeg har blitt inspirert av i flere år.

LES OGSÅ: Helene Westbye: Jeg blir like glad hver gang jeg ser noen i skoene mine

Kan du fortelle litt om designprosessen – fra inspirasjon og idé til ferdig produkt?

– Jeg lagde moodboard, tegnet fem-seks skisser og var med på utvelgelsen av skinnkvalitetene. Superga har laget ekstremt mange sko i alle regnbuens farger, med og uten mønster, men for meg var det viktig å lage en sko som både skulle ha min signatur, samtidig bære preg av det Skandinaviske ettersom dette er et Skandinavisk samarbeid.

På hvilke måte representrer skodesignet ditt deg?

– Skodesignet representerer min monokrome stil, og jeg har absolutt latt meg inspirere av mitt eget klesskap. Ettersom den klassiske Superga-skoen er hvit, ville jeg gjøre den litt mer high fashion enn den originale tøyskoen. Jeg så på ulike skinnkvaliteter, og hadde selv med meg et par prøver på teksturer som vi sammen valgte før det ble laget sample.

LES OGSÅ: Hun er en av verdens fremste it-jenter

Du har gjort flere designersamarbeid tidligere, blant annet med Holzweiler – hva er ditt drømmesamarbeid?

– Å få designe skjerf for Holzweiler var en fantastisk sjanse jeg fikk. Der fikk jeg skape et tidløst og klassiske skjerf som er like aktuelt i dag som for over ett år siden, og jeg ser stadig kjente og ukjente som bruker skjerfet. Nå som våren 2015 snart banker på døren har det aldri vært riktigere med et lite silkeskjerf i halsen. At jeg nå er blitt spurt om å gjøre et design for et internasjonalt merke er veldig spennende, og en gang er naturligvis dørmmen å få gjøre en egen kolleksjon. Så får vi se hva fremtiden bringer.

FOTO: Ole-Martin Halvorsen.

FOTO: Ole-Martin Halvorsen.

Moteblogger Caroline Blomst.

Moteblogger Caroline Blomst.

Moteblogger Pernille Teisbæk bak bloggen Look de Pernille.

Moteblogger Pernille Teisbæk bak bloggen Look de Pernille.

colabs_ss15_superga_nok1199