Det er ikke hver dag ett nytt norsk designmerke ser dagens lys. Men i dag lanseres / STAY, som setter fokus på kvalitet, rene linjer og en feminin silhuett.  STAY kommer til å selges ekslusivt i alle Carlingsbutikker.

Vixen har snakket med sjefdesigneren Marianne Haaning Groos om hvordan / STAY oppstod, hva inspirasjonen bak merket er, og hvordan hun finner frem til den rette passformen.

Fra Nåløyet til Carlings

Og om du synes du har hørt navnet hennes før stemmer det. For Marianne Haaning Groos er ingen hvem som helst i motebransjen. Allerede i 2011 vant hun moteprisen Nåløyet, som Norges beste designer, sammen med sin daværende designpartner Htoon.

Haaning & Htoon vant Nåløyet i 2011 – hva har det betydd for deg?

– Haaning & Htoon introduserte meg for den norske moteindustrien, med H&H fikk jeg erfaring fra alt fra merkevarebygging til salg og marketing. Vi tok H&H rundt i Skandinavia, og ble kjent med hva den skandinaviske kunden ønsker. Det jeg stadig ble påminnet om var hvor moteriktige og stilrene skandinavene er. Og fortsetter:

– Det gav meg selvtillit til å pushe min signatur internasjonalt, forteller hun.

Hun forklarer at kvalitet står i høysetet når merket produseres. Og at all kunnskapen fra tiden i H&H nå blir brukt i hennes sjefsdesignerrolle hos STAY/ Carlings.

– Jeg ble så tilbudt muligheten å bruke all min kunnskap til å modernisere jenteavdelingen til Carlings, og i den sammenheng starte et nytt merke, STAY, forteller Groos.

LES OGSÅ: Se hele / STAY lookbooken her.

 

Istay6

STILRENT: Kjole “Dressy”, kr 599. Genser “Patty Strikk”, kr 599. Buske “CiCI”, kr 499.. Kåpe “It Coat”, kr 499. Singlet “Cami”, kr 249. Topp “Ine”, kr 499. Jakke ” Lila Navy”, kr 899. Kåpen kommer i uke 37. Foto: Produsenten

I STAY-jenta

Gjennom sitt tidligere arbeid ble hun kjent for sitt stilrene design. Noe hun planlegger å videreføre.

– Det er absolutt en signatur i min design som vil bli kjent igjen. / STAY er skandinavisk, rent og har høy kvalitet.

 Hva er Stay – for hvem? 

–  STAY er for kvinnen som ønsker en garderobe som er clean og edgy. Hun ønsker kvalitet, uten å sprenge lommeboken. Hun ønsker noe som varer, men som også er med i tiden, forklarer Groos.

Hva var inspirasjonen bak denne kolleksjonen?

– Stikkordene var: Skreddersøm, femininitet versus det androgyne og lag på lag. Jeg var inspirert av å skape en garderobe som kunne styles både androgynt og feminint.

Og for å finne inspirasjonen til / STAY har Groos tatt turer til både Tokyo, London og selvsagt Skandinavia generelt.

Komfort og kvalitet

Etter mange år, hvor vi må ha sett opp til Sverige og Danmark når der kommer til klesdesign er det fristende å spørre hva som skiller / STAY fra mange andre minimalistiske merker.

– Mange Skandinaviske merker er enten dyre eller trendrelaterte, ergo ikke av bra kvalitet eller passform. / STAY er flatterende og av god kvalitet, sier hun og fortsetter:

– Jeg finner det fascinerende å jobbe med den kvinnelige form. Ikke all skandinavisk mote er flatterende. Oversizede plagg kler for eksempel ikke alle. Men / STAY har en silhuett som er kvinnevennlig, men fortsatt edgy, slår designeren fast.

Og gir oss et lite innblikk i hva hun har i tankene når hun lager kolleksjonen og plaggene.

– Jeg tenker på en kvinnes «must have items». En kul hvit skjorte, en tailored buske og en flatterende jakke. For meg er det også viktig at klærne er komfortable, like mye som de må være stilsikre!

/ STAY er å finne i alle Carlingsbutikker fra og med i dag. Klikk her for å finne butikken nærmest deg.